|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Om jag (min fru...) hävdar att 1-Coupén är lite "fjompig", och att den som köper en sådan egentligen vill ha en 3:a Coupé fast saknar medel, vad säger forumet då? Håller någon med mig om jag också hävdar att 3d/5d-versionen har mer karaktär då den ju faktiskt inte alls liknar någon annan Bimmer? Att den är mer praktisk är ju odiskutabelt men kanske inte det primära... (Bakgrund: har en 118d som jag är helnöjd med förutom att den skriker efter mer motor. Tills för några dagar sedan var jag därför inne på att beställa en 125i Coupé då jag ansåg den lagom, kompakt och ändamålsenlig. MEN, min fru har nästan fått mig att svänga, så nu vet jag varken ut eller in och har börjat fundera på en 130i. Jag har provat 123d och den skottar på bra, men särskilt inspirerande blir ju en dieselmotor aldrig hur man än vänder på det.) Mvh Helgeson Vindflöjel... | |
120d |
Har precis fått samma synpunkter från min fru när jag visar (som jag tycker) häftiga bilder på coupen! |
| :-) Visst är det märkligt... | |
|
Jag fick ju höra av frun att jag har beställt en ungkarls bil när jag berättade om 120d coupen jag beställt.Själv tycker jag den ser superhäftig ut.Coupen är nog mera i min smak. |
|
| 3-d med chromeline är grymmt grymmt snygg.. coupen däremot är en cool och snygg bil.. den ser klart ut bättre i verkligheten där formerna kommer till sin rätt... den ser mer busbil ut än dem andra versionerna | |
Forrest |
Vill dom som köper en 3-serie coupe egentligen ha en 6-serie coupe då men saknar medel för att skaffa en? ;) Personligen tycker jag att 3-serie coupen är en väldigt fin bil om än lite "gubbig". Ettan är mer min melodi. Hellre ungkarl än gubbe liksom. :D Funderar på att byta min 130 mot 123D eller kanske 135 om miljösamvetet tillåter… |
| coupén är ju klart snyggare. och den är verkligen snyggare än 3-seriens dito. längtar tills den hamnar i min prisklass. | |
|
Tack för intressanta synpunkter! Jag var rädd att min liknelse 1 vs 3 skulle komma att förlängas till 3 vs 6, men jag tycker nog 6:an - som börjar med en snikmodell för 660k - är i en annan liga. Fast jag håller med om att mitt resonemang inte är vattentätt...;-). Iaf, bmw_jerry säger busbil, och det kan nog stämma. Till slut är det nog mer åldern än stålarna (fast dessa ofta hänger samman...) som valet är kopplat till. Forrest, jag antar att du är medveten om vilken ENORM skillnad i motorkaraktär det är på 123d och de övriga två! 123d är inte särskilt inspirerande trots att det är bra malle i den. |
|
|
1-coupe istället för 3-coupe betyder att det saknas medel? Njae, bilarna ser helt olika ut. Tror inte det handlar SÅ mycket om det, i vissa fall. Kanske till viss del. 3-coupe istället för 6-coupe betyder att det saknas medel? Möjigt att det saknas medel, 6:an är ju svindyr... Men hur som helst är det två HELT skilda bilar i mitt tycke. 6:an är ju en pansarvagnscoupe. Har kört den en hel del och älskar den men den skiljer sig nog mer mot 3:an än jämförelsen mellan 1:an och 3:an. |
|
Forrest |
Jo jag vet att det är helt olika karaktär på motorerna så det kommer nog att bli en 135 till slut ändå. För övrigt såg jag en 335 coupe, sapcegrå metallic med röd skinnklädsel på vägen till jobbet idag. Ruggigt snygg! Funderar nästan på att ta tillbaka mitt påstående om att den är "gubbig"… |
|
Spacegrå 335 coupé med rött läder... det räcker en bit! 135i är i dyraste laget för min del. Fast det är inget jag sörjer - jag hade antagligen kört ihjäl mig första veckan. Har respekt för 130i också - frågan är om inte 125i skulle vara mest lagom för min del på alla sätt, men den finns ju bara som coupé och då är jag tillbaka på ruta 1. Aarghhh. |
|
| Shoppa en 130i 3d nu. Billigt alternativ i sällskapet + när du kommer på tvären i 100 knyck är det bra med en kortare vagn :D | |
| Coupen ger ju 1-serien lite mer flärd och man slipper känslan av instegsmodell som 3 och 5-dörrarsmodellen ger. | |
Forrest |
Nu när vi ändå håller på och pratar om Coupen, ska man ha med eller utan M-paket? På 135 så har man ju inget val men om man nu skulle få för sig att köpa en diesel t.ex. Vad tycker ni? |
| Jag tycker UTAN, men något säger mig att jag kommer att bli ganska ensam om detta... Egentligen tycker jag nog att M-konceptet och dieselmotorer är motsägelser i sig. Nu får jag väl ducka ;-) | |
|
Nu när jag sett den i verkligheten och sett helheten med linjernas spel, bakluckans "inbyggda läpp", midjan, att den känns designmässigt "tight" etc etc tycker jag att den är riktigt läcker! Känns mer exklusiv och samtidigt mer klassisk jämfört med 3/5d. Kopplingarna till E30 och 02orna har ett litet uns av sanning i sig trots allt. Den stora nackdelen är att den förmånliga m-dealen inte går att applicera på 120d coupe.. där ryker över 30k i "onödan". |
|
|
Helgeson> Ducka :) Jag håller inte alls med; de bättre av de nya dieselmotorerna ser jag som rena prestandamodeller. Som ex, en av förra årets bättre överraskningar körmässigt för min del var 335dM; här har vi en bil som definitivt kvalar in i samma härad fartmässigt som en M5 e39 (som körs av icke-Schumi, dvs mig och majoriteten av Er) Det var Mäktigt att ena sekunden kunna ligga och snitta 0,65 på en tom motorväg för att nästa sekund bara sträcka högerdojan, och bilen HELT oansträngt formligen slungar iväg sig själv mot starkt förbjudna hastigheter. Nu är väl x35d-motorn iofs spetsen på svärdet, men jag finner samma kvaliteér i x30d, x25d, x20d. Lättillgängligt vrid och varvvillighet som tidigare varit omöjligt i en oljebrännare. Så därför tycker jag att diesel och M-sport hör synerligen väl ihop :) |
|
| *synnerligen* och *högerdojjan* | |
|
HFR, visst har du en poäng och jag håller med om att de motorer du nämner har imponerande prestanda, men sportiga är de inte. Visst är de varvvilliga, men bara för att vara dieslar. En lågvarvig maskin med högt vrid är inte sportig fastän bilen raskar på som f-n. I mitt tycke är alltså inte snabb detsamma som sportig. Se var varvräknaren i en Ferrari slutar! Men visst, väghållningen är också en aspekt och i det sammanhanget känns det mer logiskt att tala om sport. Så jag kan nog sträcka mig till att vi har rätt båda två ;-) |
|
|
Hej! Begreppet "sportighet" rymmer nästan lika många definitioner som det finns människor. För mig är det inte nödvändigtvis att varvräknaren går över 5000rpm. Jag tycker sportighet i tal om kraftutveckling till större del handlar om att ha en massiv och flexibel kraft till förfogande, samtidigt som detta, liksom i alla sportbilar, måste ackompanjeras av trevliga toner i kupén. - Något som jag tycker uppfylls väl med de nya 6cyl dieslarna som morrar Gott inne i kupén. Blev förvånad hur bra de lät vid gaspådrag, ej att jämföra med gemene 4cyl dieselmotorer. Sen finns det såklart bilar jag aldrig skulle valt något annat än bensinmotor till, tex M3 E92, Covette, 911 och Ferrari..men därmed inte sagt att vanliga 3/5serie diesel kan vara minst lika sportiga som sina bensindrivna modellsyskon. |
|
|
Men för att knyta an till trådens ämne, och därmed vilka motorer som 1a coupe finns tillgänglig med, så håller jag med om att värsta bensinalt 135 är betydligt sportigare än värsta dieselalt 4cyl 123d. Lastar man på M-pak, 18tum, comfort och advantage på bägge så blir dessutom mellanskillnaden i pris "bara" ca 37k. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.