AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
13.276

Övertyga mig av välja en X3 före en Honda CR-V!

Sida 2 av 4
ze
8
zege
x3 2,0d -08
Tyckte också att x3'an blev dyr, men man får ofta vad man betalar för.Provade själv många olika typer av bil ,men det blev en 177 hk x3 till slut. Det är jag glad för idag. Har bara åkt ca 100 mil än men har nästan alltid ett flin på läpparna när man klättrar in bakom ratten.
Kan inte klanka ner påCR-v'n,men jag betalar gärna lite mer för att få ett flin i ansiktet.

Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Läste testen och häpnade lite över vad det kostar att köra sådana vagnar. 50:-/milen i vissa fall...

Stockholm - GBG t.o.r, 5.000. Flyg och taxi från dörr till dörr blir ungefär hälften så dyrt.

Frågan är då, vilken bil blir "billigast" sett över tiden och 10.000 mil? En något snikad BMW eller en Honda? Hur ser garanti och serviceprogrammen ut för respektive bil? Jag gissar nog att när man slår ut kostnaderna så skilljer det sig inte så mycket, antar att BMW´n har ett betydligt högre andrahandsvärde, bl.a.

Spontant hade jag valt BMW´n

Små suvar typ CRV,Röv 4,Santa Fe & Subaru har ett ruskigt bra andrahandsvärde då det finns efterfrågan på just "bruks SUVar" sen är ju CRV III ett försäk att kliva "uppåt" på skalan för Honda, man lämnar "bruks" och vill bli "premium" om det lönar sig återstårväl att se...

Honda har liksom "alla" japs bilar dyra delar MEN på 2,5år/7500 mil har jag bara bytt glödlampor + bromsklossar+ servat ( 2000 mils intervall á ca 3000:-) så det får väl anses gödkänt

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
80
mlindman
BMW X1-16
X3 är den bästa bil jag haft, lastar bra, bra framsäten, bra baksäte, otroligt skön att köra-nästa personbilskänsla istället för SUV-svajande. har kört 3000 mil-kör ofta långkörningar och är mycket nöjd. Drar 0, 65 på långkörningar i 100-110.Således kan jag varmt rek. denna vagn.
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Det var nog inte trådskaparens tanke men jag har på allvar börjat fundera på en X3 2.0D men är osäker på om jag skall välja en med automatlåda eller inte. Några nackdelar när man har släp? Bränsleförbrukningen verkar vara ca 0.1 l mere per mil men det kanske det är värt? Försäljaren här i Wien sa att vitt börjar vara på utgående som modefärg men jag vet inte hur det är i Sverige.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Jag tror din försäljare gjort en korrekt obsesrvation kring vitt - jag är dock inte riktigt framme vid färgval ännu ;-) Honda finns för övrigt inte i vanlig solid vit, bara en pärelmor / metallic historia som jag klarar mig mycket bra utan. Däremot en snygg röd solid.....
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Jag har bara kollat Hondan en gång men tyckte då att den faktiskt luktade plast mer än någon annan ny bil jag suttit i. Det kan ha berott på att den stått i solen eller hade någon speciell utrustning / inredning men det var inte trevligt. En ny bil skall lukta ny men inte plast.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Jag tror det är stor skillnad på mk II & III har du inte kollat in den nya varianten - gör det!
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Länk
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
Jo, Siddarve, det blir nog en X3:a men med vilken låda???
Visa användare
80
mlindman
BMW X1-16
Automat om du kör mycket i stan. Själv har jag manuell-jag tycker om att KÖRA bil och inte bara åka bil.... Således manuell om det är mest långkörningar. Då får du lite penningar över till annat lull-lull som t.ex comfortpaket som är svårt att klara sig utan. jag gillar också sidostegen, bra när man lastar på taket el. tvättar, snygga, skyddar dörrar för hjulsprut och dörrinslag från andra bilar-dock kan de smutsa ner baksidan på byxorna när man kliver ur om man ej är försiktig. MVH/Mattias
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag har manuell låda, men skulle tveklöst valt automat idag.
ze
8
zege
x3 2,0d -08
Jag har för första gången en automat vxl-bil. Det kommer aldrig mer bli en manuell bil för mig igen.Vill man växla själv är det ju bara att rycka i spaken och man slipper kopplingen.För övrigt växlar bilen otroligt snabbt och mjukt.Sportläget är ju också jäkligt kul....
Tidigare trodde jag också att riktig bilkörning krävde att man måste trampa på en koppling....

CR-V kommer "bara" 2:a i AMS SUv test i nyaste numret piskad av Skoda Octavia Scout.....

AMS skriver: bra kul trevlig bil men sååååå tråkig

Robert Lundberg; BWM X3 -04 kostar från 200´, Honda CRV från samma år med samma mil kostar runt 150´och uppåt. Om det nu "diffar" 50´så var den skillnaden säkert 150´när bilarna var nya. Är det något BMW är kända för är det väl dåligt andrahandsvärde, mkt pga folks fördomar om driftskostnader etc, detta slår rimligen extra hårt mot en naken bil. I jämförelsen har ju Hondan dessutom genongått ett generationsskifte som rimligen pressar ned priserna.

Garantier;

BMW - "Nybilsgaranti gäller under 2 år, utan kilometerbegränsning, och dessutom har du 12 års rostskyddsgaranti för karossen och 3 år för lackeringen"

Honda - "3 år eller 10 000 mils fabriksgaranti, 12 års rostskyddsgaranti,
3 års lackgaranti, 3 års vagnskadegaranti"

Inte att förglömma är BMW:s fria service.
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
X3:an är i mina ögon bland det sämsta som BMW producerat, det som står i, plastig och tråkig inredning, stötig på svenska skitvägar och identitetslös. Känns som om den byggdes bara för att fylla ett tomrum i sortimentet.

Själv byter jag min X modell i veckan mot en Hummer H2, behöver lite mer utrymme ;-)
Om X3 är plastig vad är då Hummern?? US-bilar har ju ALLTID fått skit för usel billig plast med total avsaknad av passform samt masor med vasst ghjutskägg kvar

Kan plastigheten vara det amerikanska arvet i alla bilmodeller som byggs där...? BMW ska dessutom öka produktionen från 140,000 enheter till 240,000 i USA så jag har ju klart för mig vart dom lagt ribban...

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
har tidigare sagt, har ingen förståelse vad man ska ha en X3 till, vill man bara sitta lite högre upp finns det definitivt billigare bilar som ger den möjligheten, uruselt med bagageutrymme tom 3-serien har mer (obefintligt egentligen jämfört med konkurrenterna) plats men kostar 7-helsickes mer än konkurrenterna

åker man en sådan bara för dom 3 bokstäverna?

kan inte sticka understolen att BMW gör bra mycket bättre motorer än konkurrenterna i samma klass men att stoppa motorn i en X3:a och klämmer rejält till på priset, 'what's the point in that'

(my 2cent)
Sv
117
Svesve
X3 2d -18
Z4 2.3-10
kaptenslöjtnant skrev " Kan plastigheten vara det amerikanska arvet i alla bilmodeller som byggs där...? BMW ska dessutom öka produktionen från 140,000 enheter till 240,000 i USA så jag har ju klart för mig vart dom lagt ribban..." Har det någon relevans i en tråd om X3? Enligt vad jag förstår och har skrivit tidigare så tillverkas X3 i Graz, Österrike där man också sätter ihop SAAB Cab och så småningom Aston Martin Rapide. Eller finns det X3:or som kommer från USA?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.