|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
tjoo nu är det så att jag inte vet va det är för motor i min pärla , säljaren sa att det va 325 motor men jag är helt klart tveksam, den enda betäckningen jag kan hitta på blocket är på insugs sidan typ mitten på blocket där står det 84, vet ngn va det är för motor som vet det genom siffran 84 ? haha:P mvh | |
|
Vad är det för bilmodell samt årsmodell? är det en originalbil eller en med utbytt motor? |
|
| det är en 320-e30 från 85 som det SKA va en 325 motor i , men jag är väldigt tveksam | |
| Det står på samma ställe som motornumret, 20,23 eller 25. Längst ner på motorblocket mellan generatorn och oljestickan. | |
| kollade där lite igår men hittade inget :S därimot hittade jag "BMW" text mitt på blocket i överkant, sen höger om det ståg det massa nuffrer. typ 1278, blablabal ngt man kan hitta va det är för motor om jag får reda på alla siffror? mvh | |
|
Kolla hur insugen ser ut. Här finns bilder på 325 och 320 insug. Länk ///BMW - Was sonst! |
|
| tack det där hjälpte , insuger tror jag är från en 320 iaf, ser så ut, och boxen står det 320 på , MEN från 88, motornic system. läste att man kunde ta ett chip från 325 och stoppa i vissa boxar och få det att lira endå nämligen.. så frågan är om han slängt i en nyare 320 motor eller om han har gjort ngt ihop plock. läste i ngn annan tråd att det skulle stå 84 på blocket , men tvivla på att det skulle stämma , men på polarens brors 325 stog det med 84, och min stog det 84 på med. | |
|
Jag har svarat på ditt PM fartkontroll, men kan ju svara här oxå. "84" är borrningen i cylindrarna, som är 84 mm på 320/323. På 325 är det 86 mm och det ska alltså stå "86" på blocket. Motornumret är stansat på en plan yta framför oljestickan, åvanför själva motornumret på samma plana yta stansat med likadana siffror, står det tex 25 6K = 2,5 liter 6 cylindrar och katalysator. På topplocket mellan 1ans och 2 ans tändstift finns en liten rund yta, på den ska det stå 2,5 om det är en 325 topp, på 320/323 toppar står det oftast ingenting på den ytan. |
|
| Annars är det ju bara att ta ett tidtagarur och kolla 0-100, tar det nån stans runt 10 sek är det en 320, tar det nån stans runt 8 sek är det en 325a. | |
| tackar isåkare , mycket vänligt av dig:) utmärkt förklaring | |
| Btw.. Ni som har kört 320 och 325.. E30... Ni märkte väl en märkbar skildnad? har bara kört 325an... När jag sålde en 325 touring så hade killen haft 320 touiriong innan och sa "det var inte så stor skildnad" men liksom 2-3 sekunder 0-100km/h bör ju kännas... | |
|
325 har 84 i borr 323/320 har 80 i borr skiljer bara att 323 har längre slag |
|
|
Det stämmer, fel av mig =( Jag rörde till det för jag tittade på min egen motor som det står 86 på, men det är ursprungligen en 525IX motor, och där betyder troligtvis 86 nått helt annat. |
|
| då kan det men andra ord va ett ihopplock eftersom det står 84 på blocket på insugsidan och detär jag 100 på | |
|
vi kan säga såhär ist :P är det möjligt att det kan va såhär: *han har köpt ett 325 block+ topp utan extradelar (insug mm ) *sen fåttag på ngn 320 motoronic system och stoppat i 325 chip * plockat över 320 insuget och tillbehör till nya motorn? är det överhuvetaget möjligt att detta skulle funka? |
|
| frågan e ju hur man skulle lyckas ha 320 system på en 325 i så fall | |
|
320 boxen SKA funka på 325 samma med LMM, insugen ska INTE passa. Detta säger jag efter att ha talat med en firma i småland som BARA pillar bmw motorer och renoverar dessa, anatar att de vet vad de snackar om. |
|
|
Alltså, grejorna passar ju rätt över. Box och allt funkar mellan 320 och 325 så det är inga problem. Så det kan ju vara ett hopplock du råkat ut för. Men borrningen är för 320/323 är ~80mm och för 325 ~84mm och dessa märkningar står på blocket. ///BMW - Was sonst! |
|
| haha okej , faan lustigt det där. får väll riva ner skiten, det står som sagt 84 på blocket, men insuget ser exakt ut som 320 länken som finns åvan, kan ju va så att det är 325 botten med 320 topp och insug, kanske? om det nu lirar ihop | |
| Jag ska under dagen ta ett kort på märkningen på toppen. | |
|
Här är märkningen på M20 B25 topplock, sitter mellan 1ans och 2ans cylinder. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.