AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
10.294

Korrision på dörrstolpe (E90)

Sida 3 av 3
Peugeot Johan, mitt högra backspegelfäste har färgen flagnat rejält från. Visserligen en E39 från 2003 men E60 verkar ha samma konstruktion tyvärr.

Garantin gäller inte!
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Har precis samma problem med vår E60. Bubblor/korrision på dörrstolpen på vänster sida samt vid båda backspeglar (svarta delen).

BMW säger att rostskyddsgarantin inte täcker "påmonterade delar". Jag förstår dom inte riktigt. Jag har inte monterat delarna...

Kan tillägga att säga att bilen alltid har handtvättas och torkats rent pedandiskt efter varje tvätt.
Sa
136
Sanoj_lidatorp
120i -08, M-pkt
Jag fick oxå en bubbla på den svarta B-stolpen på min 318 -07:a.
BMW Bollmora bytte den utan invändningar på garantin. Dom bytte på båda sidorna.
Min bil har fortfarande 2-årsgarantin kvar om det spelade in.

// Jonas
Jesper von Wowern
"BMW säger att rostskyddsgarantin inte täcker "påmonterade delar". Jag förstår dom inte riktigt. Jag har inte monterat delarna..."

Det är en märklig definition, de kan ju inte gärna mena sådant som inte är svetsat fast - då skulle ju även dörrar, skärmar, huv & lucka vara undantaget...men det är det kanske?!?!?

/Jesper von Wowern
kilroy
"Antingen är det bara vi i Sverige som har detta problem och då kan jag förstå att
det inte bär sig ekonomiskt att förbättra rostskyddet, men förekommer problemen på andra håll i världen så borde dom väl göra något åt det."

Jag har svårt att tro att problemet är typiskt för den svenska marknaden. Klimatet (och därmed korrosionsrisken) i Sverige skiljer sig inte nämnvärt från många andra länder i Europa vilket även inkluderar "hemmamarknaden" i Tyskland.

Orsaken är troligtvis densamma som för de flesta rostproblemen...man har gjort en miss i materialval och konstruktion.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Kl
322
Klabbe
325i Sedan -05
Köpte mig en 325 E90 förra helgen och upptäckte ett par dagar senare att det hade bubblat sig på de lister som sitter på vardera sida av framrutan.

Ringde till bmw i växjö och han talade om att rostskyddsgarantin inte gäller lister.

Vilket material är dessa lister gjorda av?

Tycker det är snålt att inte bmw tar sådant på goodwill etc.

MVH
ni
567
nikasp
VW Passat Alltrack 2017
Hej! Jag har en X3 (E83) och ska sägas att jag är jäkligt petig. Jag ser någon liten rostprick på listen vid förardörren. Jag tror att det är något minimalt stenskott som fått hål på ytan och jag ser antydan till rost. Just nu är det så lite så det knappt syns men jag undrar om det är samma list som ni snackar om på min bil?

Exempelbild. Är det listen som sitter i bakkant på framdörrarna?
Länk

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Är det någon som fått rost på högblanka lister?
De jag har sett med bubblor har enbart varit lister i matt utförande.
32
85
320D-09
BMW 320D touring -09
Är det nån som bytt mattsvarta b stolpar själv på e91 ???

Både vänster och höger börjar bli lite fula på min 2009 , går inte på 12 åriga rostskyddsgarantin
32
85
320D-09
BMW 320D touring -09
Är det nån som bytt mattsvarta b stolpar själv på e91 ???

Både vänster och höger börjar bli lite fula på min 2009 , går inte på 12 åriga rostskyddsgarantin
ca
2.141
captainoats
530 E39 2001
På E39 är det ju aluminiumet som oxiderar i fästet till spegeln, går att fixa har jag gjort på min, får se hur länge det håller dock.

Trist att bmw har den attityden.
Ga
65
Ganescha
BMW 530D GT
Finns det en guide att tillgå till att byta dessa på en e91:à?? Eller en förklaring hur man göt här i tråden? Både fram och bak :-)
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Villkoren för garantin står i serviceboken!

"Why float through life when you can drive?"
/Martin
Ga
65
Ganescha
BMW 530D GT
Va det svar på min fråga? Att det inte går på garantin vet jag. En guide eller förklaring hur man byter hade varit kanon bra, kanske någon har ett nummer på vad delen heter också?
fz
119
fzmoto
Z3 1,9 1997
320iA Touring 2007
Hej

Har bytt några av dom, finns i nedanstående tråd. Någon beskrivning behövs egentligen inte eftersom det är relativt lätt, det är "bara" att plocka av inredning tills dess listerna är fria att skruva loss. Jag tog foton på dom lister jag skulle ha, realoem är nämligen lite svårtydd, och jag ville inte få fel delar.

Länk

Calle

Ga
65
Ganescha
BMW 530D GT
Antar att man får göra så, ta kort. Måste man plocka loss dörr inredningen? Den svarta plast listen på insidan som t ex diskanten sitter fast med förstår jag, hur sitter den? Med klipps? Hur fick du loss den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.