AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
8.077

Ryck vid konstant fart - varför ?

Sida 2 av 3
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Lämnas in om 2 veckor...
So
134
Soundborder
325dM e93 -09
120dM e87 -07
238 - samma här. Låg och jagade en Audi A8 i någon timme på väg hem från Frankfurt, var uppe på 238 med GPS ett 10-tal gånger, inte en millimeter snabbare än det. Kom på mig flera gånger med att bara ha en hand på ratten, bilen är ett under i de hastigheterna.

Lite tråkigt att allting är så himla uträknat och dimensionerat nu för tiden, hade en tidigare en Audi Cab med 2.3l-motorn , som toppade allt mellan 245 och 220 beroende på väder, vind, antal mil raksträcka etc...Eller när jag körde hyrbils-Saab 9-5 Aero på autobahn, allting över 200 krävde full koncentration, och när jag ligger i 235 och blir omblåst av en Audi S6 i 250+ så flyttar Saaben sig en meter i sidled av Audins luftström....Tur att det inte var någonting i min högerfil, efter det har jag inte satt foten i en Saab annat än i taxi-bilar...
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Jag bokade tid för mina ryckningar idag. 14/4 ska dom kolla. Tydligen hade nån 120i 170hk varit inne tidigare och bytt kamaxelgivare, vet inte om det var pga samma symptom. Men det kan ju vara en orsak.
Min 120d ska in nästa vecka pga ryckningar.
Min 120d fick sin diagnos idag.

Bilen provkördes och ryckningen kändes av enligt verkstan som lämnade det enkla svaret att det ska vara så. BMW har laggt märke till att det händer på många bilar men enligt min verktad så finns det ingen lösning på problemet idag. Eftersom det inte är min första nya bil (diesel som bensin) så vet jag att det inte ska vara så, speciellt inte på en BMW som kostar en bra bit över 300.000kr. Det värsta av allt är att dom bad mig hämta bilen vetandes om att problemet fortfarande fanns kvar.

Ska in och prata med dom i morgon.

I värsta fall slutar det med en artikel i Aftonbladet eller AutoMotorSport.
dl
4
dlundak
120iM -07
Detta är ett allvarligt fel som BMW folket i München inte lyckats råda bot på. Hade en 120i med exakt samma problem och ryckningar i jämn fart. Efter femte gången på verkstaden begärde jag att få en ny bil alternativt häva köpet. Så skedde och den byttes mot en helt ny 120d.
fr
403
fredo
F20 M135iA -16
fwak. Min 120i rycker också. Under cirka 30% gaspådrag vid dryga 2000 rpm. Där tappar den effekten i ungefär en halv sekund. Det är långt ifrån alltid, men det händer. Är det detta ni syftar på?
Jag har verkligen försökt köra med ryckandet i någon månad men klara inte av det längre, blir gymt irriterad. Jag har till och med investerat i nya 19" så jag vill verkligen ha en fungerande bil.

Sjukt pinsamt när man har vänner i bilen som frågar, Varför rycker din nya bil? Pinsamt när man har betalat så mycket för en så liten bil.
Om man säger såhär... Jag gjorde mig av med min etta efter typ 400 mil, det var utan tvekan den sämsta bil jag någonsin ägt. :D
Jag tycker att E81 är en av de roligaste bilarna jag har kört utan tvekan, pigg och snål. Men BMWs kvalitet förbryllar mig ibland..
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Man blir ju självklart lite orolig när man hör alla kommentarer här om ruckiga bilar...är det bara 120:n som har problem med detta eller är det likadant med 118d?

Någon som vet?

Mvh
Kristoffer

Bilen =)
Länk
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Min bil är just nu inne på verkstaden. Ringde nyss för att kolla om den var klar och fick veta att vissa bilar har fel i programvaran för motorstyrningen (enl BMW) och att min bil var en av dom. Den får nu ny mjukvara och om några timmar ska programmeringen vara klar. Får hoppas det löser problemet. Tyvärr glömde jag kolla versioner och så innan jag lämnade in.. :/
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Ja det gjorde ju inte ett jäkla dugg för problemet.. :/
Så att mjukvaran ska lösa problemet är bara att utesluta.
JohanF

Hur kommer du följa upp situationen nu när bilen fortfarande rycker?
Jag hade ett liknande problem med ryckighet vid konstant fart. Hade också problem med att bilen "dog" och helt tappade kraft vid vissa starter. Inga motorlampor lyste dock, och inga direkt fel syntes i loggarna, så verkstaden visste inte vad det var.

Båda dessa problem löste sig dock när de garantibytte hela turbopaketet. Bilen hade då gått ca 800 mil. Nu har den gått 2400 utan några som helst problem sedan dess. Bilen är en 120d 177hk -07
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
More - får väl åka dit och gnälla igen. Less på att åka till verkstaden då min förra BMW stod där mest hela tiden. Dom verkar ju inte så kreativa heller när det inte går att läsa av felkoder eller man sagt till dom vad dom ska byta..

dfallman - Tyvärr finns ju ingen turbo att byta ut i bensinaren..
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
"..eller då man INTE sagt till dom.."
Jo
114
JohanF
120iM E87 -08
Jag förklarade för verkstaden att ingen skillnad märktes och de bokade tid direkt. Nu ska dom byta kamaxelgivare, baserat på erfarenhet på nån tidigare bil. Tydligen får dom inte byta grejjer hur som helst om inte bilen rapporterar fel.

Inga problem med min 118d iaf. Har inte heller hört någon som haft det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.