|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har funnits sen jag fick bilen i September men det händer inte lika ofta längre men... Vad som sker är när man håller konstant fart en längre tid så rycker det till, är som om bilen tappar luft eller kraft för ett snabbt ögonblick. Har jag farthållaren på när det sker så måste jag gasa upp och aktivera farthållaren igen. Vad tror ni det är för problem, något med bränsleinsprutningen kanske? Bör rimligtvis ha något med motorn att göra skulle jag tro? | |
| Min 120d hade ett liknanade problem men i mitt fall så kärvade turbon och bilen var inne på lagning i 1 vecka. Det som hände var att man tex höll 110km/h på motorvägen och helt plöstligt så försvann all krat, farten sjönk och när du gasade så hände det absolut noll. I dagens läge efter lagning så upplever jag fortfarande mindre ryck ibland. Tex när jag håller låg och jämn fart så känner jag hur bilen rycker sig fram, i vissa fall kan man tydligt se varv räknaren falla och hoppa upp igen. Ska nog köra ett tag till och se hur problemet utvecklar sig. Vill verkligen inte lämna in den nu när det är bra väder. | |
|
Jag har exakt samma fenomen på min bil. Nu har den bara gått 100 mil så jag vågar inte dra några slutsatser riktigt ännu. Men det blir som ett momentant hack. Det händer oftast strax under 2000 rpm. Vidare kan den efter diverse ner och uppväxlningar ibland dröja några sekunder från det att man tryckt ner gasen tills dess att det händer nånting över huvudtaget. Fast det kanske är en annan grej iofs.. |
|
| Min bil har rullat 1100 mil och det händer inte lika ofta som tidigare men ibland så sker det. Mina medpassagerare undrar vad som precis hände. Det går jäkligt snabbt när det sker men lite störande ändå, speciellt om man använder farthållaren. | |
|
Drar in ett riktigt long shot nu men...... Kan det vara att ni kör på mjuka, nordiska vinterdäck som gör att bilen tror att hjulen spinner eller släpper vid gaspådrag. Elektroniken går in och "klipper" samt avaktiverar farthållaren. Händer samma sak vid körning i "DTC-läget"? |
|
|
Drar precis som Julleruff iväg ett long shot.... På min förra bil (V70) så ryckte bilen till lite då och då.... Efter felsökning visade det sig att det var när kompressorn till ACn slog till och från!! Testa att slå ifrån ACn och se om problemet kvarstår.. Hoppas det löser sig, tråkigt med fel på en så ny bil.. |
|
| Calvin - Vanligt på V70, beror ofta på att köldmediet har läckt ut och då kan inte kompressorn arbeta = slår av. | |
| jag hade samma problem med sommardäcken under den månad jag hade dem på. | |
|
har haft dom här problemen länge nu. i dag kör jag ner till wien... hoppas skiten håller fram och tillbaks på autobahn.. är trött på alla konstiga svar... fått dessa.. 1. aaaah det bara behövs en mjukvaruuppgradering... gjordes... ingen skillnad 2. wastegaten verkar hänga sig ibland.. ingen fara... vi kollar detta du kan hämta bilen om ett par timmar.. ingen skillnad mer än att avgassystemet skallrar... lyften hade puttat till det lite.. 3. hmmm vi måste nog kolla turbon... vi mätte upp turbon och den håller sig inom toleranserna... men du vet väl att bilen kan rycka lite när den bränner bort partiklarna i filtret... nu är det så att den inte rycker lite... ibland så kommer man inte över 2500 rpm... men kör med plattan i mattan ner till wien och sen tillbaks... nästan man hoppas på ett stoooort haveri så dom får byta hela skiten... ska inte klaga på bilfirman egentligen för dom gör verkligen vad dom kan och ser att dom inte har en susning om vad felet kan vara.. nu drar jag till wien.... 170 mil enkel resa... plattan i mattan... skriver hur det gick sen.... ha det gött forumsnickare! Bilar med motorer över 8 liter är för män! |
|
120d |
Kände dessa ryckningar i den lånebil (bensin) jag hade då min diesel var inne för turbobyte. Efter ett antal mjukvaruuppdateringar o till slut ett turbobyte har dock min diesel gått utan ryckningar o effekt tapp i ca 600 mil nu.... |
|
lmm ? kamaxelgivare? Svekke |
|
| Har samma historik som 120d, funkade bra efter turbobyte men de kallade in den ändå (fabriksåterkallning) för komplettering av kablage till LMM. Tips till Arcojan? | |
| Det här med att bilen rycker har diskuterats tidigare. Det är speciellt vanligt på 116i före facelift och har med motorkonstruktionen att göra i det fallet och är enligt BMW inget fel. | |
| Idag skickade jag ett mail till BMW ang detta problem och frågan löd när en ny mjukvara kommer ut så att vi kan uppdatera våra bilar. | |
|
Undra när den mjukvaran kommer? Ska lämna in bilen vecka 14-15, April och få en mjukvara uppgradering. Hoppas det fixar sig då. |
|
| Är det förresten någon som vet vad denna mjukvaru uppgradering brukar kosta ? | |
| De kommer väl löpande? Så är det på 5-serien. Tror de kallas CIP. Kanske annorlunda med 1-serien. Inte lika mycket gadgets. | |
| Om du har garanti så kostar de inget. Klaga bara på något så är uppgradering av mjukvara det första som de försöker med. | |
| Nu har jag beställt tid för ryckningarna men naturligtvis glömde jag säga att jag vill ha en mjukvaru uppdatering med. Hoppas de gör det ändå. | |
|
tack soundborder... ska lämna in bilen igen... hoppas dom löser detta nu... men resan till wien gick jättebra... och lyckades komma upp i 250 på mätaren = 238 på gps.... gick stabilt och avslappnat... 15 timmar växjö-wien med färja... körde på v-power (diesel) i tyskland och märkte defenetivt ökad prestanda speciellt i toppfart.. bilen är ochippad... utanför berlin på hemvägen så ryckte bilen i lägre farter <140 km/tim men efter ett stopp så försvann dom. hoppas ryckningarna försvinner nu... Bilar med motorer över 8 liter är för män! |
|
|
bmwtok: Hur gick det med bilen? Jag hoppas på förbättring så det finns hopp även för min bil.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.