|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Vilken diffklump skall jag välja att sätta på min E30 cab om jag vill ha en lamelldiff??? Om jag inte skall ha en E30M3 klump, vad skall jag så sätta på???? | |
| från en 323 lr 325 kanske? :) | |
| Det är inte säkert att det är lamelldiff bara ör att den kommer från 323/325. Finns även från E28 som passar. | |
| passar diffen från en e28 rätt på eller? | |
|
kan du skruva? Då kan du plocka lamelldiffen från bla tidiga e28 528 allr e36 325 osv titta lite på realom sida så hittar du snabbt vilken klump du kan plocka ett lamell packet i från e28 klumpen passar inte rakt på en e30 utan att saker får modifieras |
|
|
Skruvandet är inga problem, det löser jag lätt. Har bara inte pillat så mycket bmw ännu, och dom bmw jag grejat med är e34. Kanske är lättare att få tag i en e36 klump från m3 o slänga på? |
|
| en e30 325im har väl lamelldiff som passar ? | |
|
Finns 3 lamelldiffar till E30. Lilla lamelldiffen till 4-cylindriga versionerna samt 320 med 4,10 i utväxling Stora lamelldiffen till 325 med 3,91 i utväxling M3-diffen på 3,25 i utväxling. E28 535-lamelldiffen har 3,07 i utväxling. |
|
|
Michél: Skulle vilja säga att det finns dessa modeller: Lilla diffen med diffbroms. Stora diffen med diffbroms. IX-diffbroms (visko). Detta för att det inte är givet att de har just de utväxlingarna du skriver. De bromsade har ett "S" målat på huset samt ett "S" före utväxlingen på plaketten. Om den inte är för rostig så båda försvunnit förstås. :) ///BMW - Was sonst! |
|
|
"S" märket, är det målat eller gjutet i klumpen. Ingen som har en diff över att sälja till mig då :-) ???? |
|
|
Det är målat. Ser ut såhär: Länk ///BMW - Was sonst! |
|
|
E36 klumpen passar inte rakt i en e30, liksom e28 klumpen..men därimot innan mätet. Har du en 325i så bör du ha mellanstora klumpen (även kallad stora e30 klumpen) Diffspärren är möjlig att flytta över från dvs andra bmw som tex syns på den här länken Länk Med att skruva menade jag inte att byta klump, utan att montera dit spärr från en donator klump. Alt är att köpa en ny/renoverad spärr och montera i din nuvarande klump. utv plockar man ihop som man känner för det ;) |
|
|
Liten fråga bara.... På bilden som du JohanE la in, vad sitter i dom där två skruvhålen som är framför S-markeringen? Är d nån sorts gummi upphängning/infästning? |
|
| då är ju frågan vad som är lättast att få tag på och vad man rimligen ska betala för en lämplig lösning, är oxå sugen på/måste ha en lamelldiff till min 325'a som ska få turbo.. | |
| Kan någon förklara skillnaden mellan ix-diff(visko) och dom andra lamell-lösningarna? Jag har tydligen en ix-diff på min enligt tidigare ägare. Är detta bra eller dåligt? | |
|
hur ser man skillnad på stora och lilla diffen? nån som har bild på lilla och stora difen? Mvh |
|
|
Visko är bättre att tex drifta med, på driftbilar har man oftast visko diff samt på jappsar. är nån olja där i som blir varm av att ett hjul spinner och sen börjar de andra också spinna för de blir trögare, (nått i den stilen). jag har sladdat både med bil med visko och med lamell, visko är mer lätthanterligt enligt mig. |
|
|
I skruvhålen framför S:et skruvar man fast diffen i bakvagnsbalken. Här är bilder på stora och lilla klumpen: Länk Navigera med småbilderna, rullgardinsmenyn eller klicka på stora bilden. ///BMW - Was sonst! |
|
| en fråga angående s markeringen.. om man på bilen sett tittar underifrån, sitter s`et på undersidan(dvs synligt) eller sitter de på ovansidan? | |
|
Både på ovan och undersidan syns S:et. ///BMW - Was sonst! |
|
|
nån som har en bild på m3 e30 diffklumpen? //Chrille |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.