AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.155

Alfa Romeo nya,, 156 / 159

Sida 2 av 3
olemi konstaterade att Alfas återförsäljar- och servicenät är kasst. Under all kritik skulle jag vilja påstå. Kan det rentav vara så att Alfa själva har insett att deras produkter inte har i Skandinavien att göra? Kollade på en hel del alfor innan jag gav upp och bestämde mig för BMW. Alla var rostangripna, ett par mitt på taket och på andra oortodoxa ställen, trots att de bara var ett par tre år gamla.
Hur elektroniken fungerar på 156 och 159 vet jag emellertid inte.
I alla fall: Synd att så sjukt snygga och körglada bilar inte är bättre anpassade för våra förhållanden.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hmm...att bl.a. taket nu verkar vara ett rostställe är ju märkligt!?
Du(Gmag) har ju hittat det på två stycken,vilket inte alls är speciellt upplyftande för folk som gärna skulle vilja äga och bruka en snygg o körglad Alfa..

Vilken modell och årsmodell+hur långt hade dessa gått där du hittade denna rost på?

Har inte Alfa kommit underfund med hur man rostskyddar "hyfsat" ännu?
Tragist isf...eller så är det som du också misstänker att Alfa inte bryr sig om såhär små marknader..dåligt ändå.

Mvh Janne.

Nu har jag naturligvis inte sett bilarna som Gmag syftar på men i stort sett så påstår jag att en Alfa Romeo klarar rosten betydligt bättre än de flesta tyska konkurrenterna. Åker man BMW så har man en bil som är väldigt dålig på att motstå rost. Det vet ju alla som hänger på Autopower. Men självklart händer det att det blir rost på en italiensk bil också...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

GE:
Har aldrig hört att det rostar i taket! på BMW ännu..
Ett "par tre år" skriver Gmag att Alfabilarna ifråga är...otroligt!

Men visst...BMW rostar också,men det är dock en viss skillnad på var det rostar...taket ska INTE börja rosta efter bara "ett par tre år".

Men ok, jag vet inte exakt vilka specifika Alfor i nuläget som Gmag syftar på,dvs karosstyp,miltal,historik osv...hoppas jag får något svar där.

Mvh Janne.
Rosten kan ju t.ex bero på ett stenskott som ingen har brytt sig om. Jag är helt säker på att det inte är vanligt med rost "mitt på taket" på Alfa Romeo.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

GE:
Ok...jag hade inte sagt/skrivit någonting om det hade varit på en(1) Alfa han sett det där på...Men TVÅ,det är en gång för mycket.

Mvh Janne.
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Så klart är det så att 2 ggr är för mycket, MEN det finns ofta stenskott som ej skötts om som bas för dessa skador. Det är min uppfattning som Alfist och gammal 156 ägare.

Jag kände mig betydligt mer rostskyddad i min 156:a än i min E39:a.
/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Jag har själv ägt 7stk. Alfa, har kollat hundratals begagnade Alfa, både i Sverige, Danmark och Tyskland, men har aldrig sett en enda 156/159 med rost i taket. Rost är dock ett problem på tidiga(97-99) årsmodeller av 156:an.

Nyare generationen av Alfa - 159:an är kvalitetsmässigt på höjd med BMW(min åsikt!)
Tror inte heller Alfa är sämre anpassede för skandinaviske förhållenden än andra märken - I tex. Danmark säljer Alfa bra och det finns också ett bra försäljernät.

//Anders
Exakt vilka årsmodeller och hur långt bilarna gått kommer jag tyvärr inte ihåg, men det bör ha varit 98:or och eller 99:or. Den värst rostangripna var en ljusgrönmetallic V6:a (156) som stod hos en handlare i Kristianstad 2003 eller 2004. Den hade rost mitt på taket, i skarven mellan vindrutan och taket och i hjulhusen. Rost i skarven mellan vindrutan och taket förekom på flera andra exemplar, vet inte om det kvalificerar som "på taket".
GE: Du skriver att "Alfa Romeo klarar rosten betydligt bättre än de flesta tyska konkurrenterna". Vilka? Äldre Opelmodeller, Ford Mondeo/Focus och förra generationen Mercedes E-klass eller?
BMW:s rostskydd lämnar en del övrigt att önska, men det är definitivt bättre än Alfas.
Gmag :

Med konkurrenter så menar jag t.ex BMW E39, E46 och Mercedes C & E-klass. Det får väl vara Alfa Romeo 166 som jämförs med E39 och E-klass isåfall. BMW och Mercedes ska vara av det bästa som finns i bilvärlden men ändå har tillverkarna misslyckats rejält med att få bilarna att motstå rost. Speciellt då Merca... Hur bra eller dåligt det egentliga rostSKYDDET är har jag ingen aning om men jag hävdar iallafall att Alfas rostMOTSTÅND är minst lika bra som nämnda konkurrenters.
Att Mercedes misslyckats med rostskyddet på förra generationens C- och E-klassbilar håller nog till och med Mercedes med om, men att jämföra Alfa med E39 och E46 måste vara att ge sig ut på hal is.
Om du har du rätt ska jag genast övertala sambon att köpa en 156:a eller en 147:a. Men om den börjar rosta efter första vintern med normalt underhåll, det vill säga att det går ett par veckor mellan tvättarna, hänvisar jag till dig GE.
Med tanke på vad relativt vanligt det är att huvar/bakluckor och t.o.m dörrar ibland är utbytta på BMW-bilar så håller inte jag deras rostskydd högt. Därmed inte sagt att Alfa Romeo är rostbefriade för det är dom självklart inte.
Som jag skrev tidigare: BMW:s rostskydd lämnar en del övrigt att önska.
Känns som att vi inte kommer längre i den här frågan. Men som en kompis sa: Man kör väl inte med lacken? Han har förövrigt en Volvo.
"Man kör väl inte med lacken?"

HaHa den var bra! :-)
Jag har ju en 156 GTA SW.
Orkar inte läsa allt ert ord bajsande om Alfa och dess urusla kvalitet.
Men jag kan ju iaf säga er detta,,
Ni är så otroligt insnöade på ett märke, att ni bara måste försvara det ni har för er självkänsla eftersom ni köpt den "bästa bilen"
Till och med inom märket i sig har många av er den "bästa bilen",, alltid mycket bättre än grannen som har en precis likadan bil.

Kör man Alfa.. så har alla oavsett årsmodell och skick en Alfa, och alla är otroligt glada att just du med har en Alfa..
Folk på gatan kommer fram och pratar gammla minnen om Alfa, hur den var förr.
jaja.. är iaf glad att jag köpte mig en Alfa, man återfick gemenskapen i intresset för bilar där.
Den hade jag tyvärr tappat inom BMW,, eftersom alla hade en så så mycket bättre bil än mig.

Har kört BMW i många år, äger fortfarande en BMW.
Men Alfan är fan så mycket roligare att köra! de är bara så..
Jo,, har haft de flesta BMW bilarna, från 318 till M och Alpina.

Och ang kvalitet,, ja,, Då var Alfa dåliga.. Förr,, inte nu!
De nyare Alfa bilarna är otroligt välbyggda.

Kan även tillägga att jag jobbat med bilplåt på just BMW och jobbar fortfarande med bilar.
Men jag har kanske en mycke mycket sämre kunskap än många av er iallafall!!!?
Nu har väl i och för sig inte Alfaägarna gjort sig kända för att se nyktert på sitt bilägande, det är rätt så mycket skygglappar i Alfalägret också, B10Alpina.
Läste förresten en tråd på alfaforumet häromdagen, där skribenterna rök ihop rejält om V6 kontra R4, så det är inte bara BMW-folk som mäter sig med sina märkesgrannar.
Slutligen: du borde nog läsa inläggen i tråden. Allt är inte svart eller vitt.
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Hur kan man se nyktert på sitt bilägande? Hur kan man se nyktert på sitt förhållande? Hur kan man se nyktert på musik?

Länk

Känsla!

För övrigt ger jag fullt medhåll till B10Alpina!

/Thomas

Fast BMW bygger bra bilar kan jag erkänna att min toleransnivå på småfel är NOLL i E39:an

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

B10Alpina o thomash:

He,he...en del Alfistis har vi ju här ser jag...och som verkligen tar åt sig av "lite bilsnack"..
Undrar vem som bet B10Alpina i arselet så rejält då!?!

Vem menar du trackar ner på Alfa här i tråden tycker du?,skriv ner det i klartext isf.
Du drar alla BMW ägare över en kam när du skriver så som du gör...dåligt,snacka om att killen har fördomar alldeles på egen hand ;)

Lite snack påbörjades om att en knappt "två-tre-årig" Alfa hade rost på taket osv..Nu läste vi ju vidare o konstaterade att det kanske inte var helt på det viset.

Så jag fattar inte vad B10Alpina+thomasch yrar om..tråkigt att "B10Alpina+thomash" har förutfattade meningar om att BMW ägare trackar ner Alfa ägare och har en allmänt tråkig överlägsen stil överlag...märklig konklusion av den här tråden iaf..

Märkligt också att många människor alltid tror att ALLT är antingen bläcksvart eller så kritvitt.....som redan sagts.

Mellantings sanningar+kompromisser är det som oftast gäller här i livet...även så med bilar.

Mvh Janne.

Tycker det är dumt att säga att Alfa ägare inte ser nyktert på sitt bilägande.
Jag har ägt 3 BMW men ingen Alfa Romeo men ja måste ändå säga att när det gäller design ligger Alfa Romeo före Bmw. Det är lätt att tycka om Alfa.
Det enda jag inte gillar på Alfa Romeo är det gömda dörrhandtagen till bakdörrarna. Eftersom linjen på dörren syns väldigt tydligt och dörren saknar handtag ser den liksom lite trasig ut i mina ögon.
Vad jag förstår är Alfan även väldigt trevlig att köra (jag har själv aldrig kört en)
Men det hela handlar ju om att vara entusiastisk över ett bilmärke man gillar.
Att ALLA bilar rostar mer eller mindre och att ALLA bilar har sina fel och brister kan vi nog vara eniga om. Bmw är visst trevlig att köra men det är ju massor av andra bilar med.
Det som gör att jag "kanske" skulle kunna köpa en Alfa Romeo är att dom jobbar på att göra en snygg sportig design och det har dom verkligen lyckats med.
Det är tur att vi alla har olika smak så att bilfabrikanterna för de olika märkena får sina bilar sålda.

Janne:
Talar inte spesifikt om dig i denna tråd.
Du verkar ju trots allt ha lite koll på läget.
Och kan faktiskt inte säga rakt ut vem som bet mig i röven heller!
Tror inte det var någon av er, men detta är iaf en känsla som många BMW ägare delar ut, just den jag beskrev.
Tror inte du Janne är exakt en sådan..
Men jag kanske bet dig lite i röven med mitt inlägg, ber om ursäkt.
För övrigt är livet både 156 GTA och M5 just nu, och det kan jag knappast klaga på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.