AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.152

Alfa Romeo nya,, 156 / 159

Sida 1 av 3
Har tittat lite på Alfa, tycker de är så satans snygga.
Menar då de sena 156:orna och den nya 159:an.
Finns det någon här som äger eller har några erfarenheter kring dessa bilar.
Tänker närmast på de med V6 motor.
Har den nya 159:an en V6 motor den med eller finns den endast med 4 cyl eller diesel motor?

Gillar linjerna på dessa bilar, de har fortfarande en egen stil tycker jag.
Man kan se att det är en Alfa och inte en japanare.
AlfaPower Länk & Alfaklubben Länk är lämpligare forum för dina frågor. Här kommer du i stort sett bara få svar i stil med att Alfa Romeo är italiensk skit som rostar av trångsynta BMW-fanatiker som inte vet vad dom talar om...
Le
1.615
Leffo
Trabant 601 -90
Jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att Alfa Romeo utmärkta
bilar i vinterföre. och det passar ju oss i Sverige.
Har ni provkört en Alfa Romeo på vinterväglag och slask så vet ni vad jag menar.
Stadigare bil utan 4WD får man leta efter.

156:an är en underskattad attraktiv bil som kan köpas för vrakpriser.
Dock tror jag försäkringarna ligger i BMW klass.

/L
Bara för att titta på vad en försäkring skulle kosta så tog jag ett regnr på en 156 GTA. -03

Förvånadsvärt billigt tycker jag .. .

6798:- helförsäkring helår.
Detta är på mig utanför stad.

Får kanske ta och registrera mig på dessa forum du GE skrev in.

Såg även att 159 finns ju i 4.hjulsdrift,, men den är lite väl dyr än så länge.
Finns inget begangnat..
Du ska absolut regga dig på dom forumen om du är intresserad av Alfa Romeo. Dom forumen har gett mig både mycket nöje och hjälp i Alfa Romeo-ägandet genom åren.
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
156 är inga skräpbilar. Min kära mor har en sån av tidig årsmodell och det enda hon har behövt byta på den är batteriet och hon är inte rädd för att straffa ur den då och då. Kul som satan är den att köra trots att det bara är en 2.0 och felhjulsdrift. Problemet har väl varit att Alfa alltid har betraktat motorn som huvudnumret och resten av bilen som emballage till motorn, därav att det har varit ganska "medskickat", på senare år så verkar det dock som om dom har tänkt om rejält då 156:an (och troligtvis dess efterträdare också) både känns och håller ihop som en ordentlig bil ska.
GTA´n är den roligaste bilen jag haft..
Jag har ägt 7 stycken Alfa, däribland tre 156 och en 159. 156 är, trots framhjulsdrift;-), suverän på vägen, men kvalitén på kaross och inredning håller inte "tysk" nivå - speciellt på tidige årsmodeller. På 159:an har kvalitén förbättrats avsevärt, men den har forloret lite av 156:ans kördynamik pga. den höga vikten - detta gäller främst den fyrhjulsdrivna 3,2Q4 som, trots 260hk, också känns en aning undermotoriserat. Men visst Alfa gör trevlige och körglada bilar - precis som BMW.....:D

//Anders
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
156 är en riktigt kul bil att köra! Om jag inte minns fel så är det bara 2,2 varv mellan fulla rattutslag vilket gör att styrningen är otroligt snabb! Har kört min brors 2,0ts på Knutstorp och jag tyckte de va en riktigt skojig vagn måste jag erkänna! Med 6orna blir bilen relativt framtung och kasar lite.. 4òrna tycker iaf jag är det bästa alternativet även om lite av prestandan rakt fram går förlorad.

Kvalitetsmässigt tror jag den varken är bättre eller sämre än de flesta andra bilar. Alfas tråkiga rykte kan du nog strunta i och inte oroa dig mer för dessa otroligt snygga och vackra bilar än vilken annan bil i medelklassen som helst. Som den BMW entusiast jag är kan jag erkänna att även dem kan ha brister och fel.

Snygg om inte annat!
Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Provkörde syrrans nya 159 med 2l motorn för några månader sedan.

Jämfört med vår egen 120d tänkte jag på följande:
Alfan är/har:
Snygg utvändigt
Inredningen är i bling-igaste laget för mig
Bra körkänsla (dock inte i Bmw-klass)
Dåligt vrid (bortskämd med V8 och turbodiesel)
Bullrig (motorn låter fint men mycket vägljud särskilt bakifrån)
/R
Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Birgersson>> Passa dig för dessa bilar. De är ett gift! Har man väl gått ner sig i träsket så är det svårt att ta sig upp utan att vilja hoppa ner igen.

Det finns något med Alfa Romeo som man inte kan beskriva med ord.

Så fort som vi inte behöver platsen i e39T:n så står det en Alfa på garageuppfarten... kanske till och med innan. ;-)

Min Alfa 156 saknas fortfarande. Härlig bil!
/Thomas

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Jag har en kompis som har en 156 -99 med V6:a. Jag har bara kört den en liten bit, men åkt i den en hel del. Mina intryck är att den är en helt OK bil, inte samma finish som i en BMW förståss, men helt OK. Jag gillar kvaliteten på lädret, kraftig och känns som om det tar lång tid att slita ut. Styrningen har en fantastisk känsla, bättre än BMW! (polaren var inne på en Z3 2,8 först men tyckte styrningen var för oprecis! så han köpte sin andra 156:a istället) men den drabbas av framhjulsdriften, i och med att ratten vrider sig när man gasar på. Slutligen, motorljudet är helt underbart när den kommer upp i varv, så man vill ligga på 5000+ hela tiden :-)
Det som drar ned intrycket är att ratten drar sig när man gasar hårt, annars är det en jättetrevlig bil. I valet och kvalet skulle nog hjärtat klappa för en e46 325 istället, fast Alfan är å andra sidan lite billigare...

vacker förare ska ha vacker bil:)

mvh Fredrik
Har haft en 156a, med 4-cylinder... Mer välballanserad bil är svårt att finna. Lådan är ganska långslagig. Styrningen superfin. Dock skulle jag vara mycket noga med utförd service om jag köpte en begagnad. Den är pigg så man klarar sig gott med 4-cyl.

Har kört 166 3,0 både manuell och automat ett par hundra mil av varje. Den känns som den plogar fram, mycket framtung. Denna passar bäst med automat enligt mig.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ska man skriva lite nackdelar kanske :)

Kamremsbytena viktiga och kostsamma på V6:an+att framhjulsdriften gör att jag tvekar inför dessa Alfor...

Men visst bör man ägt en Alfa innan man dör :)

Mvh Janne.
ol
88
olemi
530iA -04
Deras Åf organisation och servicenät är iallafall inte lika utbrett som tex BMW.
Finns tex bara en återförsäljare i hela Stockholm= kasst
Dom har dock sagt i flera år att det är på G med förbättring
Alfa har endast 0.05% marknadsandel i Sverige, BMW har väl drygt 4%......

//Anders
Nu var det ju inte vad BMW har, denna fundering handlade om.
Utan om som "vissa" av er kunde tyda,, vad Alfa har att ge bilkörning, och era erfarenheter kring Alfa Romeo.
Snygga är de iaf..
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Har haft både 156 -00 Ts och nyss en 159 2,2 JTS 185 hk 2006:a.

Har nu en 320 e91 -07
Man saknar ju Alfan nästan varje dag....

Magnifik bil med själ och temperament, att det är en av de absolut snyggaste mest aggresivt designade "vanliga" bilarna man kan köpa gör ju inte saken sämre!

Es geht los...
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Snygg för att vara Fiat!
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
hade en 156 v6 och detta var en underbar bil med själ.. Som beskrivits innan fäste jag mig vid lädret pga kvaliteten.

Nackdelarna var dock (svin)dyra kamremmsbyten och en del småfel som kom och gick som de behagade, men de kunde till och med vara roande ibland ;)

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.