|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej jag har nyligen införskaffat ett BMW Carsoft 6.5 interface och kablag. jag har även hittat programvaran BMW Carsoft 6.5 på en välkänd torrentsait. intallerade allt och kopplade in allt till min E34 525IT -93. när jag väl började söka så började söka så sa programet på nästan alla punkter "modul not responding" det var bara 4 moduler som svarade airbag, ac, karosseri el och inst. Cluster dia. jag har testat att haft nykeln i olika lägen och lyset på eller av utan resultat. när jag hade provad det på min bil testade jag på en BMW e39 520 med nästan samma resultat att ett nästan alla moduler inte svarar. då är nu min fråga. är det någon annan här på forumet som haft liknade probelm och kommit på någon lösning el om det är någon annan som har samma utrustning som jag men som det funkar för. jag är tacksam för alla tips jag kan få, tack på förhand. Det var allt. | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den fungerar utmärkt, "modul not respond"= utrustningen saknas på bilen. ///MVH Hasso Länk |
|
ja men nu är det så att inte äns DME eller ABS Svarar som jag definitift har. kör du med samma interface och programvara som jag? jag måste få det att funka. Det var allt. |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det finns en del begränsningar på bilar före -96 har jag noterat när jag testat på äldre bilar typ E34-E38 - E31, men ABS fick jag kontakt med på en 525-92, var väl i princip den utrustning som fanns på den bilen. Det är även vissa sådana problem ibland på det dyra originalprogrammet. verkar som tidigare generationer av Carsoft funkar bättre på äldre bilar och en del fallit bort när det uppgraderats nån gång 2002. ///MVH Hasso Länk |
|
ja så vad tycker du jag ska hitta på. man vill ju kunna ha nån användning av skiten när man köpt det. vet du om senare versioner av carsoft programvaran funkar med carsoft interfacet 6.5? det konstiga tycker jag är att jag fick näst intill samma resultat när jag sökte på en e39. Det var allt. |
|
Det som funkade bättre på äldre bilar har jag för mig var 3,1 och hade ett helt annat interface, alltså originalgrejor menar jag. One-top factorys 6.5 interface funkar utmärkt och endast med mjukvara 6.5.06(SP01) åtminstone på bilare efter 96. M modeller kan vara begränsade i vissa moduler. ///MVH Hasso Länk |
|
Jag kör med BMW Carsoft 6.5.0.6 (SP.01) men det vill sig inte ändå. nu har jag testat på 3st olika bilar. en 525 -93 e34, 520 e39 och en X3 -03 e83 och på x3an funka det lite bättre där fick jag inte lika mång modul not responding. men på e34 och e39 fick jag i stort sätt modul not responding på allt. och jag förstår inte varför. interfacet jag har är ett v.2 Det var allt. |
|
|
nu har allt löst sig. det som var problemet var adaptern "Konverterarn" mällan USB och den seriella 9 pinskontakten. men tack ändå. Det var allt. |
|
Hade du nämnt det från början så hade det varit lättare, ska enbart användas med serieport inget annat. ///MVH Hasso Länk |
| Jag har precis också inhandlat ett 6.5 interface samt installerat Carsoft 6.5 SP1. Jag får det mesta att fungera på vår 525i -93, men inte "Live Data" och inte LCM datat (dvs där mätarställning & chassienummer står.) Antar att det också är en begränsning i programmet. | |
Det beror på att din bil är för "gammal" och det finns inte den möjligheten på E34. Inte programfel mao. Utan avsaknad av dessa funtioner. ///MVH Hasso Länk |
| Aha ok där ser man :) Man lär sig något nytt varje dag! | |
|
Hej,jag är också intresserad av att köpa Carsoft,borde väl fungera bra på min E46 -04 ? Var ska man köpa o hur mycket ska man betala? Är totalt värdelös på datorer o undrar därför hur man får hem programvaran? Torrent,vad är det? Nån som kan hjälpa mig? Trevlig helg önskar Micke |
|
|
Ja du kan göra så att du beställer ett Carsoft 6.5 interface från one-stop-factory sen skaffar du en dator med en comport alltså en seriel Db9kontakt. sedan laddar du ner en torrent-klient laddar en programet och sen är det bara installera koppla ihop o köra. Och det är olagligt att ladda ner den programvaran så om du nu tänker göra det så får du ta reda på hur man gör själv. kan bara upplysa om att det är jättelätt! [IMG]Länk |
|
|
Det går att köpa interfacet på ebay också från tyskland om du inte vill beställa ifrån USA. Tror det blir billigare ifrån Tyskland. Länk Jag fick loss mitt för 50 Euro + 10 Euro i frakt. |
|
|
Vilket interface ska jag köpa från one-stop-factory har en E46:a från 02??? Carsoft mjukvara jag har är 6.5 |
|
|
Det finns endast ett kit med interface och kabelsats för CS 6,5. Passar till "alla" BMW som har den stora runda pluggen i motorrummet eller den 16-poliga OBD-kontakten i kupén. Dock som väl alla redan konstaterat, funkar inte alla funktioner fullt ut i alla årsmodeller osv. Inte mycket att göra åt tyvärr, det är trots allt "gratis" jämfört med att köpa originalet för 50´och upp, och inte ens detta eller BMW:s stora DIS-system i verkstaden för ännu mycket större summor, funkar sådär klockrent alla gånger. FP |
|
|
hasso: varför ska man inte anv usb adapter???? mvh johan |
|
|
Så här är det med USB > RS-232 adaptrar: Vissa av dessa adaptrar emulerar (efterliknar) inte fullt ut en "äkta" RS-232 port. Det gäller i synnerhet på vissa bärbara datorer där man inte kan ta ut så mycket ström på USB-porten som man skulle önska, vilket i sin tur hänger samman med att datortillverkaren inte vill att ägaren skall uppleva för dålig batteritid osv. Beroende på ansluten utrustning så kan det fungera utan problem men inte sällan strular det. Andra faktorer är inte relaterade till strömkapaciteten från USB-portenb utan beror på att vissa adaptar inte tar med alla signaler på alla stift osv i RS-232 porten. Väldigt många utrustningar som jobbar seriellt behöver endast pin 2,3 och 5 i kontakten (RX-TX-Jord), men inte alla. Kontentan blir att en del utrustningar funka utmärkt med viss adapter men inte andra. Man får helt enkelt prova sig fram ibland, detta har beskrivits många gånger i tidigare trådar, bl.a den långa Carsofttåden. Sök så får du ännu mera detaljer och en hel del att läsa, vilka adaptrar som funkar bäst osv. FP |
|
|
Fick inget svar i min nyskapade tråd, så jag kapar denna lite... ;) Jag har letat men inte funnit något svar! Jag har skaffat Carsoft för att kunna diagnostisera och återställa serviceintervall på E46:an. Min bil har två typer av kontakter och det finns även kablar till båda alternativen hos Carsoft - det ena är det runda uttaget i motorrummet och det andra är OBD-uttaget ovanför pedalerna på förarplatsen. Vilket uttag skall jag använda när jag jobbar med Carsoft? Spelar det någon roll vid diagnos och återställningar? Jag har ännu inte kopplat upp prylarna mot bilen, utan enbart kört programmet i laptop-datorn. Har även en adapterkabel som omvandlar till USB-uttag, då min laptop saknar den andra kontakten - har förstått att det kan ställa till problem om man har otur...är det någon skillnad beroende på vilket diagnosuttag man använder i bilen? Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Du bör använda uttaget i motorrummet, det är endast här du kan köra fulldiagnos. Det är först på senare bilar runt -01 som man "flyttade" fulldiagnos till OBD-uttaget. Nu pratar jag om E39 men troligen är det samma förhållande på E46. USB-adaptern påverkas inte av detta, du får helt enkelt testa. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.