AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.417

Nån som byggt ljud i en e39a?

Sida 1 av 2
Tänkte bara höra mig för lite om det finns folk här som byggt ljud i en e39a limo? Jag hade ju basar i min gamla e36a men det lät ju skit med en osågad hatthylla... Är e39an lika bra ljud isolerad så det är svårt att få in ljud från kofferten in i bilen? Har någon nån bra lösning på hur man ska bygga? Jag hatar att lyssna på musik utan bas och börjar bli less... I första hand är det en låda med 2x10" eller 2x12" som jag funderar på. Kan även tänka mig en 4x8" lösning om man bara har ett vettigt sätt att bygga på...
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Sök i forumet.......
Finns ett 20 tal diskussioner om just detta.

/Andy
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
är en del som byggt ljud i e39 orna.
Jag sj har valt att bygga min baslåda så basen spelar in igenom skisacken.
Blev bra o jag är nöjd.
Är ju inga klena grejjer jag valde precis så de går ju krämma på bra om man säger så :)
Finns ju värre men detta räcker långt.
Har du en port i luckan eller basen som spelar rakt ut i luckan?
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
basen spelar rakt ut i luckan.
Länk är en sånn bas jag valt.
Stog i valet o kvalet mellan DLS Iridium/nobelium samt en UR12 men valde GZ o de ångrar jag inte en sekund :)
Kör en sluten låda,blev mycket bra,saknar dock lite bas i framdörrarna så ev så smäcker jag dit ett par 6,5" are i framtiden.
Så det låter bra med basen ut i luckan? Tycker man hör för mycket av bas fladder och för lite av djup basen när man har basarna på det sättet men det kanske funkar... Vad har du för kärnkraftverk som orkar driva 1000w RMS basen då? :)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
"Tycker man hör för mycket av bas fladder och för lite av djup basen när man har basarna på det sättet" =Det beror isåfall inte på monterings-sättet utan på lådans konstruktion , dvs lådan spelar inte tillräckligt djupt för dina preferenser.
Nja, inte enbart... Du får ju ett lite annat ljud ur portarna än vad du får från själva basen... Annars skulle väl alla ha basarna upp i hatthyllan istället för några 4 tums portar? Så är det iallafall enligt mina öron :)
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
johanT: kör ett Dls Cad11 steg,driver på nått grymmt bra för de pengarna :)
Har tidigare kört portad låda o upplever inte att de va till fördel,som hewi säger så beror de nog mest på lådans konstruktion samt hur mycket pengar man är villig att offra.
När det gäller bas kan jag äta nudlar i några månader om jag bara blir nöjd med ljudet :)
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
va är du ute efter för slags bas då?
dls basarna spelar väldigt rent o snyggt,de gör dock GZ också fast den flyttar änn mer luft.
Är väll lite overkill ifall man inte ska tävla,men resurserna finns :)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du måste ju inte köra portat , det går utmärkt med t.ex en sluten låda också.
Så här kör jag: Länk
Alltså jag skulle ju helst inte såga sönder hatthyllan eller köra med skidluckan öppen/borta... Men det går väl inte att få bra ljud utan att välja ett av alternativen?
RU
82
RULLEZ
528 im 00
vilken låda e bäst sluten eller ett RÖR som går in i skisacken..

vill att mina kläder ska fladdra när jag kör mina hits haha.

ruLLEZ
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
beror lite på vad du har för grejjer.
Kör sj en 12" i sluten låda o de fladdrar på bra...
RU
82
RULLEZ
528 im 00
sammma här.. en mds 12a,, men visst den fladdrar men inte som jag vill,, man vill ju att all tryck ska koma in i kupen ,,tänkte köra in ett rör genom skisaken med 2 st 12or.. e det nån som har testat det?

ruLLEZ
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
ne basen fladdrar inte o blaskar runt som nått skit ifall man har riktiga grejjer.
Det jag menar med fladdrar är när basen i musiken går ner i frekvens (hz) så går ijalla fall min bas o gräver djupt.
Vet inte vad du har för mds prylar men mds överlag är skit... sry men så är det.
Har du inte kraft nog att driva basen så kommer du aldrig få en snygg bas,mycket beror även på själva inspelingen av musiken, men basen ska inte bummla o leva j*vel om musiken på skivan är bra inspelad.'
Bra steg+en riktig bas som kan flytta bra med luft,funkar kalas för mig.
RU
82
RULLEZ
528 im 00
fladdar mena rjag med att kläderna ska fladdra capice,, men visst mds e skit jag vet,, har 2 rockford liggandes som jag tänkte slänga in när lådan e klar,, med röret in i kupen,, DÄRFÖR undrade jag om det va nån som hade gjort det och om det lätt bra..

FLADDRA ska det göra FLADDRAAAAAAAAAAAaaaaaaaaa.. haha

ruLLEZ
Det ska blåsa ut en tändare i framsätet när man vrider upp volymen :)
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
mm visst,men de ska låta snyggt.
Har sj haft en mds bas för många år sedan (fanatic power) tyckte den såg häftig ut men när man gick på de dyrare grejerna o andra märken så märktes det direkt vad mds står för. UTSEENDE o inte ens det fixar de...
Basen ska slå när den ska o inte stå o bröla :)
RU
82
RULLEZ
528 im 00
den ska blåsa bort kläderna på blondinerna i baksättet,, HAHA..

e det nån som har testat köra in ett rör genom skisacken?

ruLLEZ
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.