|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är ny här, har ägt och kört en del BMW,väldigt trevliga bilar. Men jag har länge velat prova en Mercedes,och framförallt den äldre W210 karossen är den jag gillar bäst av alla MB modeller. Klassiskt snygg men samtidigt lite lurigt brutalt utseende... Har haft den en vecka nu och jag är TOTALT nöjd. Min fråga är,vad kan jag räkna med att bli och inte bli ifrånkörd av när det gäller BMW's liknande modeller? Har kört M3 E36 286 hk och min E55 känns betydligt vassare. Hur är det mot en M3 321 HK? Nyare M3 med 346 HK? Kommer man upp mot en M5 E39 400 HK börjar jag misstänka att det blir svårt,hehehe... Eller väger en M5 E39 betydligt mera än min E55 kanske? Min E55 är från 2001 med väldigt låga dokumenterade mil. 5,5 liters V8 på 354 HK och 530 Nm. Charmen med denna är att det ju är så djäkla enkelt att komma ifrån t.ex ett rödljus med den fina automatlådan. Bilen sticker iväg nått kolossalt i.om det höga vridet redan från låga varv. Hoppas jag får vara med här trots att jag äger MB,hehehe... Jag är som sagt bara lite nyfiken på hur min bil står sig mot dom fina BMW modellerna :-) Mvh Mange | |
| ja den här far i väg som en raket,var i stockholm i går fick en amg 55 bred vid mig vid ett rödljus o den hade inte så mycket att sätta mot. | |
|
Föra året hade vi ett gäng snubbar en liten träff där vi bla testade våra bilar med en RACELOGIC 0-200 tider Där bland oss fanns det en E55 AMG som den du har och han fick med sin bil ca 22 något sekunder 0-200. Min gissning är att av m-modeller så klarar du av en m3 3.0 men där kan det också vara tufft, sen så tar det stop, resten av dem bilar som du har nämnt får du dig besegrad. Jag tror Flåklypa har kört mot en sådan med sin 3.2 e36 och han besegrade den ganska lätt..... |
|
| skulle vara skoj att se hur min går mot din, skulle tro att det blir jämnt | |
|
Mercedes E55 AMG W210 - 1997 (det enda testet från Länk Motorart V 8 Hubraum 5439 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 354 PS (260 kW) - 5500/Min Nm - UMin 530 Nm - 3000/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 5/Automatik Test in sport auto 12/1997 Gewicht 1695 kg 0 - 80 km/h 4,0 s 0 - 100 km/h 5,5 s 0 - 120 km/h 7,4 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 12,5 s 0 - 180 km/h 15,5 s 0 - 200 km/h 20,1 s Alpina-BMW B10 V8 4.6 - 1997 Motorart V 8 Hubraum 4619 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 340 PS - 5700/Min Nm - UMin 470 Nm - 3800/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 5/Automatik Test in ams 04/1997 Gewicht 1734 kg 0 - 80 km/h 4,1 s 0 - 100 km/h 5,7 s 0 - 120 km/h 7,6 s 0 - 130 km/h - s 0 - 140 km/h 9,9 s 0 - 160 km/h 13,0 s 0 - 180 km/h 17,1 s 0 - 200 km/h 22,3 s |
|
|
Monster Femma >> Ja i det testet ser ju E55 ut att vara aningen vassare än Alpina B10 V8. Jag kan tänka mig att min AMG är ganska spontant snabb iom automatlådan, ligger man i motorvägsfart på motorvägen så behövs bara en kickdown och vridet ihop med effekten skjuter på rätt bra där kanske en M3 eller M5 behöver ligga på rätt varvtal för att på bästa skjuts? Så var det iaf med den M3 286 Hk jag körde, snabb om man körde den på rätt sätt, men var man inte med så blev man bortdribblad... Flåklypas 3,2 är väl aningen trimmad eller hur? Då blir det ingen rättvis jämförelse enligt min mening :-) Tack för övriga svar, kommer bli en rolig sommar tror jag :-) |
|
|
Så här kommer min E55 AMG (som oxå är silver) se ut när jag får hem mina 19" DPE fälgar, vansinnigt snygga fälgar,speciellt på en silver E55 AMG enligt min mening... Länk Länk Länk Länk |
|
|
Hej jo när det nu gäller en fråga om vad för modeller som kan knäcka din amg vill jag bara ge ett litet tips! om vi nu pratar rödljus körning el ban körning så lyder mitt råd som följande.... testa mot allt även om det står en bil som e mycket snabbare än din brevid dig.. för det e inte alltid bilen som vinner ett race föraren e minst lika viktig ex..körde en mb420e mot en trimmad mazda rx7 93,94 är inte säker på årsmodell första racet vann jag med två billängder då sa jag till killen i mazdan att ta det lungt i starten så att han inte skulle spinna bort sig så. helt plötsligt vann han med två billängder"jag å min stora käft"=) |
|
|
Rekrobban >> Precis, det var lite det jag menade med att min bil är spontant snabb hela tiden både från rödljus och motorväg. Om man tar min bil vid ett rödljus så är det bara stämpla och det bär iväg varje gång, har man en manuellt växlad bil så måste starten och växlingarna sitta 100% för att man ska vara med i matchen. |
|
|
E55 AMG är en mycket trevlig o snygg bil. Men tyvärr så blir den besegrad av min M5 3,8l oxå. Va med på testet som Cado pratar om o den va efter min i alla intervaller. Har även kört mot en annan o den va oxå efter. Men helt klart så rör Mercan på sig. Dom du tar av M-modeller är nog M3 3,0l o M5 3,6l ///Micke M5:an Länk |
|
|
nice bil föresten!!!!! japp så e det är nybliven ägare av en gammal 540 å de e bara å lägga han i d å stampa i väg så kan man små le åt vissa sportbilskillar som tror att hysterisk asfalts smekning får det att gå fortare....=) 6cyl=3/4 av 8cyl=) |
|
|
Tack! Ja nu är ju effekt inte allt när det gäller en bil, när man som jag precis passerat 30 år så märker man att det kan vara roligare att INTE gasa vid t.ex ett rödljus om nån bjuder upp till race just för att folk förväntar sig att man ska dra på. Man är lugnare helt enkelt än när man var 20 år och tämligen omogen när det gällde bilkörning :-/ Jag är vansinningt nöjd med denna E55 AMG, helt makalöst bra skick och vilken otrolig kvalité hela bilen andas. Inget knirr och knorr, hur stabil som helst och snygg att titta på. T.om med mormor skulle kunna köra denna bil, den är hur snäll som helst så länge man kör lugnt. Ursäkta att jag kommer in här och börjar lovorda Mercedes, men jag tror att ni som jag kan uppskatta fler bilmärken än bara ett. Jag gillar ju BMW oxå,väldigt trevliga bilar :-) Men denna gång blev det en bil jag verkligen drömt om,just E55 AMG :-) Kanske ses i sommar :-) Mvh |
|
|
nice bil DUFFYMAN!!!!! från stilla stående så tror inte jag du tar honom såg en mb 500e med urkopplad antispinn köra 9.11 201m å då glödde däcken.. men vad vet jag? testar gärna ett 201m race mot dig med min 540=) inte för att jag tror mig vinna bara för att se hur mycket du tar mig med.. sen kunde det vara intressant att få se din bil den ser riktigt fin ut mvh Robban 6cyl=3/4 av 8cyl=) |
|
| E55 AMG ja lite vassare verkar din vara iaf än alpinan men tänk på att när man trycker ner till kickdown så tar det några hundradelar tills automatlådan växlar ner till rätt vexel och då kan det vara redan kört om en manuell bil redan ligger på rätt vexel redan från början. nu pratar jag om bilarna har ungefär samma effekt. | |
|
En automat är alltid segare än en mauell, kickdown känns i ryggen för att den helt plötsligt växlar när från säg femman till 3an vid 120 säger vi, men om man kör man mot man säger vi på motorvägen ja då är kickdown allt annat än optimalt för rejs, det kan ta upp till 1sec innan man är iväg på riktigt och ja då är det helt kört mot en likvärdig manuell bil. Hur som najs bil har du, E55a är grymm! |
|
|
Rekrobban: Givetvis kan vi ta ett race om jag inte hinner sälja av den först. Är nämligen till salu Ursäkta OT ///Micke M5:an Länk |
|
|
E55 AMG: Kul med AMG ägare här, du är varmt välkommen. Hur är det med rosten på din bil? W210 är min favoritmodell av MB, men tyvärr så rostkänslig. Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter här på forumet, det finns ju en avdelning för övriga bilmärken. E55 eller E50 AMG W210 är ett intressant alternativ till BMW tycker jag. Jag är grymt sugen på att byta till en sådan men har inte vågat ta steget. Fördelen med AMG är att motorerna verkar hålla bättre än M5 E39 tex. Nackdelen är att just W210 modellen rostar nåt förbaskat. Men priserna är lägre för MB så det blir lite pengar över till rostlagning. |
|
| de kanske var en dålig gämförelse har i alla fall lte mer efekt o vrid. | |
|
henke lexus >> Tack så mycket :-) Jo jag har oxå hört om rosten på W210. Min har bara gått 6000 mil så på min finns inte en enda liten rostfläck,det känns skönt! Nån som vet vart man kan lämna in bilen på rostskyddsbehandling och om det är värt det? Är inte så insatt i bilvårdssvängen så jag tar tacksamt emot tips :-) Men om en sån stoppar eventuell rost så är det ju ett alternativ att välja MB ;-) Ja angående AMG motorerna så är ju just denna 5,5 Liters V8 som sitter i min E55 i stort sett skottsäker och MYCKET bra byggd. Har en mycket trevlig karaktär oxå tycker jag. Otroligt vridstark från låga varv och har en extra liten (stor) knuff när man närmar sig 4500-5000 rpm ända upp till strax över 6000 rpm. Även automatlådan är super, den anpassar sig till körsättet, kanske inget unikt idag, men jag tycker det är en häftig grej och den växlar verkligen perfekt! Och vill man så finns ju tiptronic läget oxå, vänster för att växla ner och höger för att växla upp :-) Ser verkligen fram emot när mina 19" kommer, blir nog lagom till vårkanten... Då ska det åkas :-) Min har även väldigt fin inredning,tvåfärgade varianten i skinn. Länk Länk Sorry, men jag missade att det fanns ett forum för "övriga bilar", ska kika in där nu... |
|
|
Monster Femma >> Ja där har du rätt, förutsatt att den bilen med manuell låda som man ska dra emot redan ligger på rätt växel. Är det ett spontant race på t.ex motorvägen så lägger jag ändå min femma på att automaten och högerfoten är snabbare än om man ska flytta högerhanden från ratten ner till växelspaken och koppla i en manuellt växlad bil. Men som sagt, bara vid spontana tillfällen. Min kan man köra manuellt oxå, alltså ligga på 3:an med tiptronic läget på motorvägen, då blir det samma som i en manuell låda, alltså rätt växel ligger i redan från början :-) Bor du runt Sthlm? Skulle va skoj att ses i vår och kanske testa att dra lite mot varandra eller bara kika på varandras bilar :-) |
|
|
Fler bilder >> Länk Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.