AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.996

Vad tror ni om detta bytet?

Sida 2 av 2
Nej en S80 är inte på samma planet som en 7-serie eller MB S-klass.
Den kan inte mäta sig mot E38 eller E39 vad gäller komfort och lyxkänsla.
Jag tycker att gamla 960-S90 är komfortablare och mysigare än S80.
Snygg utsida och rymlig inuti men en tråkig brukshäst att köra.
S80 är litegrann en modern version av Volvo 240.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
fagersten;

om du kan lägga pengar emellan kan tag tänka mig din bil i inbyte, har en CLK320 (W209). Lägg ett PM isf...
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Nu är bilen bytt min 523i -99 med 25000mil på mätaren, bytte jämt mot en 9-5 Aero kombi -00 med 14000mil på mätaren. Det hemska är att bmwn känns bättre trots mer än 10000mil längre körsträcka..

Saaben var fin och går bra iaf, bra väghållning lite mera sport men usch vad man kommer längta efter en Bmw snart :(
Det var en viss skillnad att först fundera på en E38 och sen välja en SAAB 9-5.
Varför bytte du bort E39:an ?
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Det var absolut ingen dålig mil men den närmade sig 25000mil och så ville jag ha en bil som inte rostar. Har kollat på mängder av Bmw senaste veckorna men blivit lika missnöjd varje gång så när jag fick syn på Saaben tyckte jag den såg riktigt fin ut.

När bilen passerar 25 strecket så är den dessutom väldigt mycet svårare att sälja och sjunker snabbt i värde. Så ett jämt byte mot en Aero på 14000mil, svensksåld i bra skick tycker jag kändes rätt. Bara lite småsaker att fixa som ett sprucket bromsljus, tänkte göra en total genomgång av drivlínan (litar inte på Saabs kvalitet) Inget måste men för ens egna samvete hehe

Ganska normalt pris på en 9-5 Aero kombi är 75000:- min Bmw hade jag släppt för 50000:- så jag tror nog att jag kan göra en plusaffär på det hela, blir lättare av med en kombi också.

vad gäller E38 så får det bli framöver men då från årsmodell -99 eller senare i utmärkt skick. Så jag räknar med åtmånståne 120000:- i dagsläget för en sådan. Känns som mycket pengar för en så gammal bil.

En annan tanke är att byta ut Saaben mot en nyare E39 525/530.. säkert någon som kan tänkas byta. jaja nu ska jag åka svensk kvalitets (skit) bil ett tag iaf, Min förra 9-3 Aero klarade jag bara av i 3 månader.. Den jag har nu är dock automat så man slipper det frenetiska växlandet fram och tillbaks på de manuella saabarna. När man först kan lägga i femman i 80-90km/h så börjar man ju undra vad de sysslar med på Saab..

Ingen som vet en bra/billig saabverkstad i Gbg som kan gå över drivlinan??
Förvisso men dom blir ju inte nyare för att dom sjunker i pris....

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag har kört massor med SAAB:ar av alla modeller, men i första hand då turbomodellerna. Och jag kan inte minnas mig någonsin ha upplev att man inte kan använda femma i farter under 80 kmh, så hur kan du påstå att det inte skulle funka?

Med 45-lådan så är det nästan 1800 rpm på femman vid 80, och då dessa bilar brukar ha gott och väl över 300 Nm redan runt 1800 rpm och uppåt så kan jag inte se några direkta problem med det. Med 40-lådan är varvtalet 2000 rpm vid 80. Då brukar det susa på rätt ordentligt om man ger fullt där.

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag tror ditt byte är ok, med tanke på de låga miltalet på SAABen
Däremot är 9-5 mkt svårsålda och lättprutade pga. motorproblem (dock verkar inte Aero drabbad?)
Några 75.000 för man inte för en 9-5 -00 längre, snarare runt 55.000

Länk

BMW CS #5139
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Jo visst är de svårsålda men en Aero kombi med 14000mil måste ju vara lättare att sälja och mera värd än vad en 523 99a med 25000mil på mätaren är.

55000:- för en Aero kombi är snuskigt billigt. Enligt bilauktioner.com är bilens värde 65-73000:- Bmwn ligger på 52-59000:- tycker det stämmer ganska bra. Inga direkta överpriser utan ganska skäliga för en bil i bra skick utan skador och fel.

Beträffande växellådorna så lägger jag gärna ner den diskussionen. Smaken är som baken :)
I min värld så är de hemska de manuella lådorna. Bmwn kan man krypa fram på femman i 30km/h om du vill, med en Saab är det omöjligt.
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det är väl mer 4-cyl vs 6-cyl som är orsaken till det?
BMW sexorna går ju silkeslent även på låga varv, föräldrarnas 9-5 2,0t gillar inte när varvet kryper ner under 2000, speciellt på femman...

Mina bilar: Länk
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Jag vill ha en edit-funktion på detta forumet...

Men 120' för en E38 -99 är väl inte så dyrt när bilarna kostad runt 650-700' nya?

Mina bilar: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
fagersten.

Nu handlar det sällan om i första hand växellådan och dess tekniska design, om det går att köra på femman i 30 eller inte. Det handlar i första hand om motorns förmåga och gångkultur samt det totala utväxlingsförhållandet.

Sexcylindiga motorer går generelt lenare och protesterar mindre och snällare om de tvingas masa sig fram på riktig låga varv. Går vi sen upp till V8 så blir det ännu snällare. Ja ju fler cylindrar ju snällare enkelt sagt.

Har man som BMW oftast har, utväxlingar som är lite lägre än många andra bilar, så hjälper det till det med. Kanske SAAB-uslingens femma (högsta växel) motsvarar många BMW:s näst högsta växel?

För att vara så pass stora och ordentligt kraftfulla fyror som ju SAAB:s bevisligen är, så går de riktigt kultiverat. Men det går inte att helt trolla bort att de bara är just fyror, vilket lättast avslöjar sig just på låga varv.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Men om du jämför en vanlig volvo 940 exvis som också har en fyra på 2,3 liter så går den att köra mera snarlikt Bmwn. Eller ännu bättre jämförelse kanske en Peugeot 4cyl 2,0T 150hk.

Självklart beror det inte bara på saabs lådor men kort och gott saabs kombination med små motorer och deras utväxling är inget jag gillar. Jag har kört mängder av bilar och det märket jag tycker har sämst förhållanden är just Saab. Därför är jag glad att jag fick mig en automat.. Det hemska är att nu börjar jag gilla bilen ändå (skäms nästan) Men den har en hiskelig förbrukning jämfört med 523an..
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
fagersten.

Du får antagligen lite mer fjutt i galoscherna med denna Aero än med 523:an, så då kanske en ökad förbrukning kan förlåtas?

Men kör man sansat med en 9-5 Aero så kan de tuffa på riktigt snålt för sin storlek och motor även de. Men hästar som arbetar hårt måste ha ordentligt med havre, så är det bara... :-)

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Att den drar säg kanske 1dl eller något mer än 523an med normal körning gör mig inget alls. Den är ju mycket vassare och sportigare än 523an. Men usch vilket tråkigt motorljud.

Min fd svärfar körde sin aero sportkombi aut -02 på 0,95 blandad körning. Det lustiga om man läser fakta om Saabarna så drar en manuell aero mindre än en svaits 2,0t på 150hk ;)

För ett tag sen körde jag min fd flickväns 9-5 2,3T nordic uhr trimmad till 245hk körde till Gbg-lund tur och retur jag fläskade på rätt bra när vi kom hem låg medelförbrukningen på 0.89L/mil (motorväg ca 130-160km/h) Det gjorde mig imponerad jag hade hoppats på att jag skulle köra på över litern för att sätta din denna hemkst saabfachinerade bruden men icke :( Hon skryter alltid om sin låga förbrukning och relativt snabb bil i förhållande till mina bilar som de flesta drar mycket oavsett om de går bra eller ej hehe

Igår tätade jag igen en liten läcka på avgasystemet det gjorde skillnad alltså. Mycket tystare och finare. Och i morgon blir det byte av automatens olja :)

Det värsta är att jag börjar gilla bilen nu, beror kanske mest på att den är skön att köra med automatlådan och att den är snygg att se på. Svart och nyrekondad och ingen rost eller skador, känns väldigt fräscht. Frågan är bara hur länge jag kommer gilla den hehe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.