|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Laths: Var vill du komma? Vem har sagt att det är OK att sova bakom ratten? Tror du att du skall frälsa världen eller nåt ditåt med dina tvingande metoder "det skall fan i mig förändras" osv? Varför utesluter det ena det andra menar du? Varför är du negativ till tekniska eller andra hjälpmedel, aktiva eller passiva, som kan minska riskerna för olyckor i trafiken? Många frågor blev det, ta nu och fundera lugnt på dessa utan att hetsa upp dig. FP |
|
|
Det var bättre förr när en röd flagga skulle bäras före bilen, som fick framföras i gångfart. Bilen har funnits i över hundra år, och människor desto längre. Bilarna har utvecklats med tiden men vad gäller oss har det inte hänt särskilt mycket, vad som är ditt och mitt är fortfarande brännande aktuellt, sömnbehovet har inte ändrats nämnvärt fast vi jobbar mycket natt nu mot t.ex. 1700-talet. Folk har mördats till höger och vänster i alla tider, så en beteendeförändring, om än så viljan finns, är statistiskt omöjlig. Polis och försvar, socialen och försäkringskassan, allt detta ingår i en struktur som vi har skapat för att vi inte klarar av oss själva och ännu mindre andra. Sen växer en del upp med silversked och andra under en kartong i en gränd och får på detta vis lite olika startsträcka på livet och olika värderingar. Vi vill ha snabba bilar fast vi vet att en fotgängare oftast inte överlever en frontsmäll över 35km/h, vi vill ha bilar som accar 0-100 på under 10s och har toppfarter närmare 300km/h. Till vilken nytta kan man fråga sig. Det främjar inte mänskligheten och absolut inte människans sätt att tänka. Var och en får göra så gott dom kan. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Jepp, annat var det förr... ju förr desto bättre...) FP |
|
|
Fritt googlat: "Under 1800- talets början plockade Richard Trevethick ihop en kärra vilken kunde pressas till hastigheter kring 14 km/h. Tjugo år senare hade det utvecklats viss trafik av omnibussar, drivna med ånga. Då fordonen var tunga och delvis svåra att styra, trots att hastigheterna kunde uppgå till 20 km/h, så var det som upplagt för olyckor. Olyckor inträffade också, inte minst vid möten med gammaldags hästekipagen. Häri skönjde man också en brist på lagar och förordningar, något som åtgärdades 1844. Då trädde en lag, den s.k lokomotivvakten, i kraft, vilken förordnade att varje motorfordon skulle föregås av en man med röd flagga. Lagen upphävdes först 1896." Och det var innan folk körde på fyllan eller sov... Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Har varit borta ett par dagar pga. sjukdom. Är fortfarande sjuk och orkar inte tjata, jag förstår helt enkelt inte Laths inställning. Nattmössa vet jag inget om. Oavsett hur du argumenterar och vad du tycker, så anser ingen här att det är OK att somna bakom ratten. Jag, vi, tycker förstås också att förarna måste ta ansvar. Men nu gör inte alla förare det! Vad skall man då göra? Ändra på människan? Det går inte att göra på bara några år! Men det går att göra helt andra saker på några år (=teknik). Jag har inte gett upp men jag inser människans begränsningar och ständiga tillkortakommanden. Och fortfarande, vad du än säger om däck och antisladd, så är antisladd ett mycket viktigt tillskott i modern säkerhetsutrustning. Det kan rädda många liv. Du kommer bara med ständiga bortföklarningar att man skall ha rätt däck och hålla farten. Men så kommer alla inte alltid att göra. Välkommen till VERKLIGHETEN! |
|
|
Undrar hur många här som har ett yrke som innebär att du måste köra när din biologiska klocka säger helt annat. Jag brukar naturligtvis vila före ett skift och det spelar inte nån roll hur utvilad du är när dödgrävartimmen/arna kommer (0300-0500) man blir trött. Visst säger du stanna och vila då,detta är inte så enkelt alla gånger.Jag har tex blivit kanontrött på vajjerväg/motorväg/ eller annan väg med långt mellan rastplatser. Det som är värst att det bara dyker upp du kan vara riktigt pigg ena stunden sen går kroppen ner i limpmode på nån sekund. Det går att lära kroppen i viss mån lika som med mörkersende,och det viktigaste är kosten.Ju tyngre mat du stoppar i dig ju tröttare blir du,så glöm hamburgare o annat skit. Kör med mkt vatten frukt mackor och en termos med kaffe passar mig bra. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
|
trucker, denna sorts synpunkt är mycket värdefull här, då du uppenbarligen är en del av det sammanhang vi diskuterar. Det du skriver visar ju hur komplicerad människan är. Och hur mycket "vett" man än tvingar på folk så kommer backup-system alltid att fylla en funktion... Fick förresten just reda på att första testet körs i natt! ...vill även med detta inlägg påpeka att allt jag skrivit i denna tråd har varit helt av egna åsikter, det har inget med farsan Lars-Göran att göra... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.