AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.478

AB Volvo: Test med trötta förare ökar säkerheten i trafiken

Sida 1 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Hämtat från Länk

Volvo Trucks
Regeringen godkände idag en dispensansökan om körning på allmän väg med trötta förare. Beslutet innebär att Volvo Lastvagnars arbete med säkerhetssystem som varnar trötta förare kan gå in i en slutfas. Trötthet och ouppmärksamhet är jämte alkohol den vanligaste orsaken bakom olyckor i trafiken.

Forskning visar att trötthet hos förare ligger bakom 20% eller mer av de olyckor som sker i trafiken. Det är ett faktum som driver Volvo Lastvagnars utveckling av nya säkerhetsfunktioner till lastbilar.

”Dispensansökan är ett led i vår utveckling av tekniska system som upptäcker och varnar förare för trötthet och ouppmärksamhet i trafiken. Målet är att erbjuda denna säkerhetsutrustning i våra lastbilar,” säger Lars-Göran Löwenadler säkerhetsansvarig på Volvo Lastvagnar.

Den säkerhetsteknik som Volvo Lastvagnar nu vill testa bygger på system som känner av hur föraren manövrerar fordonet. Brister en förare i uppmärksamhet ändras bilens rörelsemönster. Detta registrerar systemet och föraren varnas.

”Systemet är nu så färdigt att vi bara behöver göra en slutkontroll. Poängen är att varna i rätt ögonblick, men inte i onödan. För att göra testerna så trovärdiga som möjligt vill vi köra på verkliga vägar. Det finns inga testbanor som är tillräckligt bra helt enkelt,” fortsätter Lars-Göran Löwenadler.

En förutsättning för dispensen är att de tester som nu planeras genomförs med rigorösa säkerhetsåtgärder. Körningen sker på utvalda körsträckor med skilda körbanor och varje fordon utrustas med dubbelkommando.

”Den trötte föraren har back-up av en utvilad förare, som snabbt kan ingripa. Dessutom finns en provningsledare i hytten för att övervaka hela testkörningen. Lastbilen kommer också att vara tydligt märkt med roterande varningsljus och av en följebil som uppmärksammar andra trafikanter på att test pågår”.

Dispensen gäller utvalda sträckor på E6 och Riksväg 40. Definitiv vägsträcka för test och tidpunkt avgörs från gång till gång i samråd med Vägverket Väst och berörda polismyndigheter.

2008-02-28

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
La
133
Laths
M3 GT -95
Tjaa... vad ska man säga...
Det är nog ett av världens mest korkade påfund och Sverige ligger i framkant för dumheterna. Heja Sverige.

Christofer
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag kanske är korkad, men vad är det som du tycker är är korkat?

Erik

___
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Helt klart ett steg framåt,nattkörning är inget att leka med.Har själv kört natt mer eller mindre sen -86,gissar på ca 300000 nattmil.Dock är min erfarenhet att när jonblund börjar komma smygande så är ett stopp det enda som hjälper.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
La
133
Laths
M3 GT -95
ErikW; Jag är inte arg på dig utan på det som förklaras i texten nedan. :)

Att framföra ett fordon är ett ansvar. Det är samma ansvar alla har även om du är 20 eller 57. Om man är onykter eller trött eller mår illa eller har något annat som kan äventyra det ansvaret, då skall man inte köra bil.
Det förstår till och med ett barn.

Och jag blir så jävla förbannad på alla ansvarslösa företag som hittar på "lösningar" till ännu mer problem som gör att människan får lov att bli mer korkad än den verkligen är.

Är man trött så skall man inte köra bil. Det säger ju sig självt. Varför bollar vi över det ansvaret på någon annan?

"Hej jag kör lastbil och när jag blir trött så varnar lastbilen mig för att jag inte får bli trött"

Har vi gått in i en ny era med massa hjälpmedel som hjälper oss när vi gör fel? Gör man ett fel så skall man stå för det.Vare sig det är att man kör bil går och handlar eller misshandlar någon eller vad som helst, Principen är densamma för alla fel,det är människan som skall bättra sig,inte maskinen.

Christofer
Ci
531
CiM
325ciM-04
Länk
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det kan vara ett bra hjälpmedel för dom som kör långt men o andra sida det är därför finns det lag på max timmar bakom ratten på en lastbil.
Taxi gubbar får jobba 12 timmar om jag minns rätt.
O vad händer om detta hjälpmeddel går sönder?
"Ja ja det plingar till när jag blir trött" o så kör man av vägen iaf!
Nej, jag ska inte ha sånt trams i min lastbil!
Det räcker med ABS o antispin, resten är bara onödigt elektronik...

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Laths: Du har så rätt!

vacker förare ska ha vacker bil:)

mvh Fredrik
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Tänka sig, att snubbla över farsan här! Det är Lars-Göran förstår ni... :)
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Laths:

Verkligheten är dessvärre inte sådan att vuxna människor förstår det barn föstår, att man skall köra utvilad och nykter. Om inte samhället (samt åkerierna, och förarna själva) lyckas ta ansvar och komma till rätta med problemet, så tycker jag inte det är fel att fordonstillverkarna reagerar. Skall de bara sitta med armarna i kors? Är det förarens ansvar att vara alert, då kan man väl ta bort all aktiv säkerhet, inklusive antisladd osv.?
La
133
Laths
M3 GT -95
LeoniAquila;

Så du menar att det är OK att dåliga system skapar ännu sämre bilförare?
Om din verklighe ser ut som så att de flesta inte tar sitt ansvar för sin bilkörning så vill jag inte leva i din verklighet. I den riktiga verkligheten så tar åtminstone 80% sitt ansvar som bilförare och kör utvilade och nyktra, sen finns det alltid stolpskott som inte förstår.

Fordonstillverkarna löser inte problemen genom att framställa ännu fler problem,jag ser inte det som en bra lösning.

Givetvis är det förarnas ansvar att vara på alerten till 100% det är ju därför du har ett körkort, ingen skall väl behöva vara alert åt dig? Som jag sa i mitt föregående inlägg så är det DU som kör som är SKYLDIG till din egna körning. Och antisladd kan de gärna ta bort. Om alla körde med riktiga vinter/sommardäck och höll de hastigheter som är utstakade så skulle du inte behöva ett antisladdsystem.

Det är bara rent förnuft. Det krävs varken mer eller mindre.

Christofer
CiMs var del nr.2

Nr.1;

Länk

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
Le
303
LeoniAquila
Volvo V90 B4 -21
Lynk&Co 01 -22
Du lever redan i "min" verklighet!

Jag tror inte att nya system (dåliga eller ej) per definition skapar sämre förare. Tyvärr verkar människan aldrig ändra sig, åtminstone så är det en otroligt trög struktur. Det är mycket effektivare att skapa teknik som kompenserar för de misstag människan ständigt upprepar, än att jobba mot ofelbara människor. Teknik är inte alltid ofelbar, men tillförlitligheten kommer alltid att vara högre än hos människan (om systemet är robust nog). Jag kan lova dig att om vi plötsligt tar bort t.ex. antisladd så kommer fler människor att dö. Den verkligheten vill inte jag leva i.

"Om alla körde med riktiga vinter/sommardäck och höll de hastigheter som är utstakade så skulle du inte behöva ett antisladdsystem." - Det faller på sin egna orimlighet. "Om" är ett villkor, om alla kör med bra däck, om alla håller hastigheterna. Det är en utopi, och även om den skulle bli sann, så kan det fortfarande finnas osynliga isfläckar under snön...

Jag tror att det är helt omöjligt att inom överskådlig tid få alla förare i världen pigga och utvilade, och att få dem konstant uppmärksamma (eftersom det handlar om människor så är det inte möjligt), så fram tills den vackra dagen är här ser jag gärna att ett system varnar och kompenserar för förarnas misstag.

LA
La
133
Laths
M3 GT -95
Du snackar i nattmössan återigen.

Fler människor lär dö.. pga av?

1;De förlitar sig på ett system
2;De kör för fort
3:Bägge alternativen

Det fördummar en människa.

OM alla körde med ordentliga dubbdäck så skulle du inte behöva ett antisladdsystem... men återigen till problematiken folk är idioter.

Jag tänker inte tolerera att vi har idioter på vägarna men det verkar som du helt gett upp hoppet om detta. Människor är inte ofelbara det säger jag inget om... men varför sträva efter något bra som kan göras bättre? Visst är det omöjligt att få alla pigga och alerta lika omöjligt är det att skapa fred på jorden och så vidare, men denna diskussionen handlar inte vad du tycker är omöjligt utan om ett korkat system som gör människor mer korkade och lata.

Christofer
kilroy
Självklart är det positivt med system som bidrar till ökad säkerhet. Många av de säkerhetssystem som införts på bilar de senaste 50 åren har till en början betraktats som "löjeväckande" eller "onödiga". Verkligheten har visat att dom generellt sett bidragit till en ständigt ökande säkerhet.

De flesta människor är inte kompletta sett ur ett säkerhetsperspektiv. Om vi tar hjälp av olika tekniska system så bidrar det till att göra oss bättre som bilförare. Det är den principen som gäller i princip all mänsklig verksamhet och den gäller självklart också i trafiken.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Självklart är det förarens ansvar att se till att fordonet framförs på ett säkert sätt och minska olycksrisken.
Tyvärr är den bistra verkligheten inte sådan att alla gör det, eller ens vill göra det.

Bl a därför utvecklas system som hjälpa till när människor brister, precis som kilroy skriver anses de av många som löjliga och onödiga. Efter några år blir de vanligare och till sist blir det lagkrav.

Hur lät det när det blev lag på:
Säkerhetsbälten i personbilar – ”fegsnöre”
Säkerhetsbälte i tunga fordon – ”jag hoppar ut från hytten”
Halvljuslag – ”kan man inte se bilar i dagsljus ska man inte ha körkort”
Vinterdäck för personbilar – ”kan man köra bil behövs inte det”
ABS för tunga fordon

Alla dessa system har bidragit till färre olyckor/skador, vilket kan bevisas.
Förmodligen så har några förare minskat marginalerna eftersom de vet att system finns finns och kan rädda dem, jag tror det är samma typer som skulle uttrycka citaten ovan.

För övrigt så var Volvo väldens första lastbilstillverkare som kunde erbjuda ESP år 2002. Inom några år kommer lagkrav på ESP för tunga fordon i EU (lagförslaget finns redan som utkast), så här fort kan det gå från introduktion till lagkrav. Vi får väl se hur det går med detta systemet...

Erik

___
Det behöver inte vara lag på prylarna, "tillbehör" räcker gott till en början. Hur var det nu med vindrutespolare, solskydd, broms och styrservo, värme i bilen, elbakruta, elvärme i stolarna, reglerbara stolar, yttre backspeglar, nackskydd, för att nämna något. Allt var tillbehör för en summa pengar i början, vem kan tänka sig ett fordon utan detta idag? Men många, väldigt många tyckte det var onödiga dyra tillbehör... Liksom man tyckte om telefon, kylskåp, färg-TV, you name it..
Att försöka stoppa eller fördröja teknikutvecklingen antingen det blir lagkrav eller ej är att lura sig själv.
Hur var det nu, om stenåldersbarnen hade lydit sina föräldrar så hade vi fortfarande levt i stenåldern. Fundera på detta...)

FP
La
133
Laths
M3 GT -95
Erik; Du räknar bara upp saker som man inte kan ändra utfallet på.

En trött chaufför går att motverka.

En trött chaufför har ENBART sig själv att skylla. Det är inget vi kan påverka mer än att ha mer disciplin i alla led.

Det är inte ens försvarsbart att somna bakom en ratt. Så sluta räkna upp saker som vindrutetorkare,abs bromsar,säkerhetsbälte och så vidare.
Man måste se det lite i svart och vitt exempelvis

säkerhetsbälte; Motverkar omfattande skador vid kollision. <--- Kan vi alltid påverka om vi ska kollidera med en älg? Nej.
Du kan vara uppmärksam till 1000% och ändå krocka och det är INTE DITT FEL. Men att somna bakom en ratt, det är minsann ditt eget fel.

Christofer
Det innebär risker så fort man sätter sig i bilen. Du kan vara pigg kl. 20:00 och mindre pigg efter några timmar, självklart är det ditt eget fel, du har ju själv satt dig i bilen. Om då det skulle finnas ett eller annat tillbehör, antingen komfort, rent säkerhetsmässigt eller allt där i mellan som gör att du inte slumrar till lika lätt, är det bra eller dåligt? Om du trots allt slumrar till, eget fel eller inte, och det då kan finnas nåt som kan hjälpa till att förhindra en olycka, så är det väl ok. Alltså en teknikutveckling i rätt riktning osv.
Självklart skall varken trötta eller onyktra förare finnas bakom ratten på något enda fordon i världen, men tyvärr är inte verkligheten sån.

FP
La
133
Laths
M3 GT -95
Alla ni som försvarar tekniken kommer med undanflykter hela tiden och gör det OK att sova bakom ratten.

Om vi inte somnar av komfort ska vi ta bort det då? Ska vi avskaffa vindrutetorkarna? ABS bromsar osv.

Håll er till sakfrågan och sluta bekymmra er om allting annat i bilen. Ni har inga argument för just systemets skull så ni får gärna koncentrera er på det istället för att dra upp allting annat mellan himmel och jord.

Och en annan sak ni gillar att skriva; TYvärr är inte verkligheten sån!

Vad är det för skitsnack? Nej verkligheten kanske inte är sån men i detta läget så gäller det ibland liv och död och då accepterar inte jag i vart fall att världen är sån... trots att den är sån så ska den fan i mig förändras, folk ska förändras och det ska alla se till. För om ingen gör något nu så behöver ni inte gråta sen när någon av era släktingar blivit påkörda av någon som druckit eller somnat bakom ratten. Jag säger inte att man kan ändra världen helt själv men man kan göra små bitar som i sin tur leder till något större.

Christofer
kilroy
"Alla ni som försvarar tekniken kommer med undanflykter hela tiden och gör det OK att sova bakom ratten."

Jag kan inte hitta något inlägg i tråden som säger att det är OK att somna bakom ratten. "Laths" verkar ha en helt egen version av AP med andra inlägg som inte är synliga för oss andra.

För att återgå till kärnfrågan så bedriver man trafiksäkerhetsarbete med både aktiva och passiva metoder. I det här fallet finns det flera aktiva metoder, några exempel...

- Lagstiftning som reglerar maximal körtid för yrkeschaufförer

- Räfflade vägmarkeringar som varnar om man är på väg utanför vägbanan

- Utrustning som varnar när föraren blundar

- Volvometoden är redan nämnd

Passiva metoder som minskar effekterna om olyckan är framme...

- Säkerhetsbälte

- Stötupptagande deformationszoner

- Olika typer av mitträcken

Allt trafiksäkerhetsarbete bedrivs med aktiva och passiva metoder av den enkla anledningen att man kan inte bedriva säkerhetsarbete på annat sätt.

"folk ska förändras och det ska alla se till."

"Laths" verkar hysa en from förhoppning om att förändra folk. Det är inte mycket som talar för att "Laths" lyckas. Folk BLIR trötta ibland...och kör därför ibland trots att dom är trötta. Folk DRICKER alkohol...och kör därför berusade ibland.

Allt säkerhetsarbete utgår från att människor är just människor och inte maskiner...ett faktum som "Laths" tycks ha missat.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.