AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.205

E90 3-serie "Bavariapaket" !?

Sida 1 av 2
Snackade med min BMW säljare idag, han påstod att de hade en deal på 3-serien nu med "Bavariapaketet" vilket var M-sport, Komfort + xenon mm. prislapp 59' + att det är REGGAT hos skattemyndigheten till det priset, dvs. lägre förmån med motsv. närmare 50-60'

I paketet så ingick en unik, svart lack som end. finns på M5 + 5-serie M-sport, samt även ett par 18" individualfälgar som tydl. var galet snygga?

Är det ngn som vet något mer om detta? Bilder på fälgarna kanske??

Tack på förhand!
Länk
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Det där med reggat hos skattemyndigheten har jag väldigt svårt att tro.
Skattemyndigheten har ett pris per bilmodell + extrautrustning, punkt slut.
Tyvärr.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
I detta test är fälgarna med åxå! Väldigt snygga!!

Länk

Mvh /P
Ok, Hillstreet - good point

Vår ekonomi anser att man skall gå på listpriser på utrustning, medans vår VD menar på att vad man faktiskt betalar för extrautr. är det som skall tas upp mot skattemyndigheten, någon som har insikt i ämnet och vet vad som gäller?
Cazorp: SKV bryr sig inte om vad du betalar för extrautrustningen, det är listpriset som ska vara grund till förmånsvärdet.

Däremot finns det i SKVs listor bilar med olika paketlösningar gällande utrustning, se tex på Volvobilarna som är listade som Kinetic, Momentum och Summum (eller vad nu deras paket heter..).

// Erik
Kollade på (nya) bilförmånssidan hos skatten, där står det nu bara x-trautrustning i kr.

Bilens listpris är ju det som de går på, de skiter högaktningsfullt om man får 10% av sin handlare, däremot paketen - man uppger till skattemynd. hur mycket extrautrustning man har betalat för, dvs. i detta fallet Bavariapaket á 59'

Svårare än så borde det väl inte vara? Om skatten då skulle påstå att man har enligt deras synsätt tex. "M-sport" samt "komfortpaket" så är ju det felaktigt, av dem?
Förtydligande från min sida: förmånsvärdet för tex komfortpaket och m-sport uppgår till det värde som listpriset är för paketet. Bavariapaketet betalar du 59 tkr och då är förmånsvärdet oxå 59 tkr. Oavsett vad som ingår i paketet.

Det baserars alltså inte på enskilda tillval som finns i respektive paket utan paketet som sådant.

// Erik
J_bunk: Och detta är så det skall gå till och tom. den kinkigaste revisorn i världen kommer köpa detta? Eller är det bara så många företag GÖR, om du förstår hur jag menar? ;)
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Bilens listpris är satt i sten och står på RSVs hemsida.
Allt FABRIKSMONTERAT utöver det skall det betalas förmån på.
Vad som är fabriksmonterat och hur mycket det är i kronor ser du på köpekontraktet.

Det många gör är att köpa till dyra saker som kan eftermonteras av din BMW handlare,såsom feta fälgar, subwoofer, larm etc i efterhand då detta inte påverkar förmånsvärdet.

//Joakim

Hillstreet: Tyvärr har du fel där, även extrautr. som tex. vinterfälgar, eftermarknadsstereo etc. skall egentligen tas upp till förmånsbeskattning, om företaget har betalat utrustningen.. Men det är som vanligt, det går alldeles utmärkt att göra som du beskriver tills man åker på en revision - bilarna är något man alltid tittar på vid en revision tydl.
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
cazorp: Är du verkligen 100 på det? Enligt min revisor är det enbart köpekontraktet man baserar förmånsvärdet på, något även BMW sa (fast vad vet de egentligen). Annars skulle man ju få räkna om värdet varje gång företaget köper saker som har med bilen att göra.

//Joakim

16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Om det är reggat hos skattemyndigheten så var det banne mig på tiden!

BMW har tidigare haft en sällsynt korkad prispolitik framförallt för tjänstebilsförare i Sverige. Jättebra rabatter javisst men vad spelar det för roll när förmånsvärdet räknas på bruttopris (för det gör det hos alla större "seriösa" bolag när de anmäler detta till skattemyndighet).

Medans Volvo och Saab reggar alla möjliga varianter hos skattemyndigheten (Vector, Linear, Linearsport, Momentum, Summum osv) så har BMW bara en modell - grundmodellen. Detta gör att förmånsvärdet för en jämförbar BMW alltid blir mycket högre.

Ett exempel: Min far var ute efter en 520d under 2007. Han gick till BMW och fick en offert där bruttot var 420.000kr men glada i hågen lämnade BMW ~20% rabatt så priset blev runt 330.000kr netto. Denna typ av offert är värdelös för en tjänstebilsförare eftersom det blir svindyrt. Varför inte regga en "Blabla Edition" med allt det där som standard med ett utgångspris på 330.000kr istället? Detta skulle bli extremt mycket mer prisvärt för en tjänstebilsförare. Jag pratade med säljaren på BMW och han sade att de mer eller mindre skrek efter sådana varianter men BMW centralt fick inte ändan ur vagnen.

Nu verkar det äntligen som att det är så med denna Bavaria Edition - hoppas verkligen att det stämmer. När jag tittar på Skatteverket så har den INTE dykt upp än tyvärr.

Kolla själv här Länk
hur många varianter Saab o Volvo reggar jämfört med BMW. Tro f-n att folk kör Volvo istället med dess mycket bättre prisstruktur.

Tyvärr så är jag rätt säker på det.. vår ekonomihäxa har en favoritbok, å den handlar om skatter.. :(

Så här står det skatteverket.se (obs! obehaglig läsning):

2.2 Extrautrustning

Vid beräkning av förmånsvärdet skall enligt 61 kap. 8 § IL till nybilspriset läggas anskaffningskostnaden för extrautrustning, dvs. anskaffningskostnaden för sådan utrustning som inte ingår i det nybilspris som fastställts av Skatteverket. Detsamma gäller enligt första strecksatsen i 61 kap. 7 § IL för bilmodeller som är sex år eller äldre och som värderas enligt sitt verkliga nybilspris.

Allmänna råd:

Extrautrustning kan antingen vara fast monterad på bilen eller monterad på så sätt att den lätt går att avlägsna, men är avsedd att användas på fordonet.

Det bör anses sakna betydelse för förmånsvärderingen om utrustningen anskaffas i samband med att bilen levereras eller vid ett senare tillfälle likaväl som om utrustningen redan finns i förmånsgivarens ägo innan bilen anskaffas. Det bör även anses sakna betydelse för vilket ändamål utrustningen anskaffats, t.ex. för bilens körsäkerhet, eller för förarens och passagerares bekvämlighet.

Följande utrustning är exempel på extrautrustning om den inte redan ingår i nybilspriset för bilmodellen: automatisk växellåda, antisladd- och antispinnsystem, nivåreglering, farthållare, xenonljus, extraljus, luftkonditionering, klimatanläggning, sollucka, eljusterbara säten, elektriska fönsterhissar, eluppvärmd vindruta, elmanövrerade backspeglar, airbag, sidokrockskydd, dragkrok, vinterdäck, motorvärmare, kupévärmare, centrallås, alkolås, larmanordning, takräcke, lastbox, barnbilstol, metalliclack, tonade rutor, läderklädsel, personlig bilskylt, radio, bandspelare, CD/DVD-spelare, bränsledator, färddator, väg- och trafikinformationssystem (RTI) och GPS-navigator.

-Det enda vi slipper på vårt företag är typ vinterhjul... :(

/Ofrivillig medlem av 'Skattebetalarna'..
Jag pratade även med BMW Solna, och BMW HAR reggat "Bavariapaketet M-sport" till 59' hos dem, dock så insåg jag vid en närmare titt att de "utlovade" rabatterna om typ 58' inte alls stämmer, tar man M-sport + Komfort så är det samma pengar, dock utan denna speciella metalliclack å BMW Motorsportfälgarna 18"... så det är inte billigare (om man väljer ngn av 6-cylbilarna som redan har "maxrabatt" på all utr inom paketen) bara annorlunda (å går inte att välja till xDrivemodellerna..)
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Men man kan gå runt mycket av detta om man gör som Volvo och Saab, dvs skapar egna modeller med mer standardutrustning till redan rabatterade bruttopriser. BMW har missat det tåget helt medans Saab och Volvo behärskar det till fullo. Kanske visa av mer erfarenhet inom tjänstebilsbranschen.

Vet inte om det stämmer, du får ju inte tillgodoräkna dig ev. rabatter på själva bilen, men väl på extrautrustningen, så optimalt borde då vara en bil som en billig bil, listpris + massa utrustning med hög rabatt - de 8-10% rabatt man kan få på själva bilen får man ju inget för hos skattemyndigheten, då de tittar på listpriset... de små lismande djävlarna.. ;)
Paketet är rätt dåligt prissatt, det blir inte en krona billigare än om man prickar i utrustningen från tillbehörslistan själv.
ma
145
marnilss
M240i manuell -18
Tyvärr är det väl så att alla paketen hos BMW är dåligt prissatta. När jag skulle köpa min 325i så har jag för mig att jag tjänade 1-1,5% på att ta advantage+dynamic och komfort paketen jämfört med att välja all utrustningen var för sig. Säljarens kommentar på detta var lite rolig: "Jodå, det ska vara så. Det ska vara billigare att ta paketen"
Håller fullständigt med om att t.ex. Volvo och Saab är betydligt bättre på detta.

Förmånsvärdet på min 325i blev betydligt högre än på den Volvo S60 T5 som jag också räknade på och skulle fått för samma pengar. Dels beroende på lägre grundpris och lägre rabatt på Volvon och att deras utrustning blev betydligt billigare med paketen = lägre listpris. Problemet är bara att BMWn var så mycket roligare att köra...

/Marcus
Vissa försvarar ibland BMWs lite högre priser med att gratis service i 3 år ingår i priset. Problemet är bara att detta ger ett högre förmånsvärde för tjänstebils/förmånsbils förarna än om kostnaden för servicen betalas som vanligt.
Fr
73
Fredrick_B
2009 M3 E93
Såld
Funderar nu framtida objekt.
Bavariapaket och extra priser.
Detta säger mig att vi rycker närmare och närmare
faceliften av 3-serien.

Jag väntar på den istället, tror på en lite större facelift
än vanligt. Behöver matcha Nya A4 + C-class.

V.37?

/Fredrick

Fredrick
Audi A6 Avant 3,0 Tdi Quattro
Fr
73
Fredrick_B
2009 M3 E93
Såld
Funderar nu framtida objekt.
Bavariapaket och extra priser.
Detta säger mig att vi rycker närmare och närmare
faceliften av 3-serien.

Jag väntar på den istället, tror på en lite större facelift
än vanligt. Behöver matcha Nya A4 + C-class.

V.37?

/Fredrick

Fredrick
Audi A6 Avant 3,0 Tdi Quattro
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.