|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| "Ställer om sig" var fel uttryckt. Jag menar som Adelson skrev att den räknar snitt. Jag har aldrig nollstält min själv för det viste jag inte man kunde göra. Den blev dock nollad vid en service (visad 0.0l/mil) och först efter ca 750mil visade den korekta värden. | |
|
Okej, då är jag med. Nollställer gör man genom att hålla inne knappen någon sekund när snittförbrikningen visas. Samma sak kan man göra med snitthastigheten. Jag har tagit för vana att alltid nollställa vid tankning. Efter nollställning visar den bara --, tills man kör iväg. I början ändras den fort, sedan stabiliseras den allt mer. |
|
|
M-Blom: Föstår inte riktigt vad du menar med 750 mil. Förbrukning i färddatorn är inte speciellt komplicerad och fingerar som Adelson skriver... När den nollställs så nollas bränslemängd och sträcka. Efter detta så adderas bränsle som förbrukas samt sträcka bilen rullat och det som visas i färddatorn är bränslemängd dividerat med sträcka. Efter att man nollat så sker ingen beräkning förrän bilen har börjat rulla då man inte kan dividera med noll. Självklart så rör sig genomsnittsförbrukning snabbare upp och ner direkt efter en nollställning jämfört med då man kört t ex 20 mil. Med andra ord så märks en fullgasacceleration rejält på mätaren direkt efter en nollställning medan det efter 20 mil kanske inte alls gör någon skillnad på det som visas på displayen. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.