|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
har nu haft min 320 -04 i 3 månader o måste tyvärr konstatera att bilen drar i genomsnitt 1 liter/mil. Färddatorn visar "lyckliga 0,84" men det stämmer inte med verkligheten. Tycker att 1 liter är alldeles för högt då jag kör 80% landsväg o relativt lungt. Som jämförelse så kör jag min Compact på samma vägar o med samma snitthastighet med förbrukning 0,63. 6,an är förstås trevligare i temperament o bottendrag o kanske jämförelsen är befängd men BMWs siffror säger 0,9 i snitt o jag har läst på forumet att fler av er med större motorer ligger under min förbrukning. Nästa bil blir en diesel!!! Micke Pursern | |
|
Det är allmänt känt att 2,2 liters varianten är rätt törstigt på dropparna. Jag har fått ner min 330i till 0,67 vid motorvägskörning (~100 km/h och sommardäck) enligt färddatorn som i mitt fall mäter exakt. Har du kollat sådana enkla saker som lufttryck samt rotationsriktning på däcken, hjulvinklar osv.? Testa och se nu till sommaren om förbrukningen minskar något när sommardäcken åker på :) Mvh/ Niclas |
|
| Vad mäter färddatorn förbrukningen på? Trodde att detta var ett ganska exakt nollsummespel i min enfald..? | |
| Dum fråga kanske... Men det finns de som låtit bli att serva sina bilar, även såhär pass nya, du är väl inte en av dem? | |
|
Hej,har kollat lufttrycket o höjt det en aning,också kollat rotationsriktning på däcken o ja bilen är fullservad,senast inspektion 1 gjord i oktober. Har dock ej kollat framvagnsvinklar,men bilen rullar otroligt bra så jag tror ej det är anledningen. Med tanke på klimatet o vårens tidiga ankomst här i Stockholm så åker sommarhjulen snart på o det ska bli spännande att se om förbrukningen sjunker. Tacksam för alla svar o kom gärna med fler tips. Trevlig helg önskar jag alla på forumet,Micke Pursern |
|
| Cazorp: Förbrukningen mäts med hjälp av spridarnas öppningstider och min bil mäter riktigt bra tycker jag. | |
|
kan man ju inte säga om min direkt,0,84 säger datorn o verkligheten 1,00! Skillnad nästan 20%.... Micke Pursern |
|
|
Då är någonting knasigt med din bil. Min bil säger 1,09 liter per mil i datorn. Sist jag mätte mellan tankningarna hade den dragit 1,08 liter. Inte så illa pinkat. |
|
| Jag tycker du skall läsa ur ev. felkoder. Min M54:a vill ha ca 0.9 vid liknande körning med 0,3 lit. större motor och en större bil. Andreas M54:a vill ha 1,08 med 0,8 lit. större motor och jag gissar att hans siffror inte gäller 80% landsväg (?). | |
|
1L/mil för 2,2-litersmotorn låter mycket om cykeln mestadels är landsväg. Min fd 320iT -04 kördes mestadels motorväg med 130-140km/h på mätaren och då låg snittet på 0.87L/mil (95-oktan). Har för mig att jag brukade klara av 62-63mil mellan tankningarna. Inte illa tycker jag för att vara en 6:a. Enligt datorn så drog den 8,8L/100km så det stämde rätt bra med verkligheten. På snabbare etapper (ca 150km/h) gick förbrukningen upp till 0.93L/mil så den var rätt snål även vid tuffare körning. Under de två åren jag hade bilen märkte jag av två viktiga faktorer som påverkade förbrukningen, vilka hjul/däck samt yttertemp. Dessa faktorer har spelat större roll på just min 320 än på mina tidigare BMWs. Kör man med 18-tummare kan jag tänka mig att snittet kan ligga uppåt 1L/mil. |
|
|
Det låter nästan som om pumpen skulle ljuga om mängden när du tankar??? Fast tankar du Compacten på samma ställe så lär det ju inte vara det. Min 325 drar 0,92 i snitt (0,90 enl. datorn). Då kör jag mest motorväg 130km/h och lite stad. Lägsta snittet jag haft på en tank är 0,78, mycket 70/90-landsväg. Förbrukningen är samma sommar (18") som vinter (16"), och jag kör på Shell 99 oktan. Min morbror har en 320iT -03 som också drar en liter, men då är det mest korta körningar i stan, och då säger datorn det också. |
|
|
Färdatorns exakthet varierar en hel del. På de E39 jag haft samt den E36 jag hade för länge sedan så visar/visade färddatorn 4-8% för lite. På den 320d jag hade så visade färdatorn 25% för lite. Detta är också den av dessa bilar som haft de sämsta förbrukningssiffrorna i relation till vad BMW anger. Med tanke på att 18110's bil visar samma tendenser så kanske det finns ett samband... ___ //Ulf |
|
|
Min 1,08 förbrukning är normal stockholmstrafik, inte alltför mycket köande. Dvs snittfart kring kanske 40 km/h. |
|
|
Jag klarar 53-55 mil innan lampan börjar lysa o Adelsson ja jag tankar compacten på samma ställe så mängen bränsle bör stämma med verkligheten?! Ska nu prova att fylla i 99 oktan o se om det gör någon skillnad,funderar oxå på att hälla i en spridarrengörare,typ I-akut,för att se om det gör någon skillnad. Har en jämn o fin tomgång o inga hack under acceleration så det borde inte vara problem med insprutningen men inser samtidigt att " något" är galet. Micke Pursern |
|
|
Vänta med alla sorts tillsattser! Det har en förmåg att göra mer skada än nytta tyvärr. Mvh/ Niclas |
|
|
Jag brukar också hålla koll på förbrukningen, mina bilar går snålt, men när förbrukningen ökar är något fel. Jag använder detta med förbrukningen för att kolla hur bilen mår, färddatorn är mer än tillräckligt för detta. Någonting tar emot, bromsar eller är felinställt. Förra gången jag hade en förhöjd förbrukning var det ett dåligt bromsok på vänster fram. Det släppte inte helt, ibland bromsade det men bara lite. ( Jag hatar fel som kommer och går, jag vill ha ordentliga fel, bara pang kaputt och byta ) Gjorde rent två gånger men gav upp och bytte. Jag vet inte vad som är fel på din bil, bara att något inte stämmer ! Lycka till ! |
|
|
Jag kör ca. 5 mil per dag landsväg mellan 70-100 knyck med 10 accelerationer från noll, och min 320ci drar i snitt 0,87-0,90. Ren landsväg brukar hamna kring 0,8 och mitt max låg på 0,97 i somras vid skojkörning. /Janne Surf Or Die!!! |
|
| Jag vet inte hur mycket du har hunnit köra eller hur du kör med din för dig nya bil. Det tar ca 750 mil innan färddatorn har ställt om sig helt efter din körning. Så om du kör agressivare eller mer stadskörning än förra ägaren kan färddatorn visa fel. Jag kör min 320i touring -03 på 0,87 blandad körning. Det brukar stämma nästan vid varje tankning. | |
|
Så du menar att datorn ställer om sig efter körsätt??? Spännande! Har kört cirka 300 mil sedan inköp,o faktiskt så har datorns visade värde för förbrukningen stadigt sjunkit under den tiden. Men mest anmärkningsvärt är ändå skillnaden i uppmätt förbrukning o den faktiska,dvs =,84 mot 1,oo.Vill tilläga att mina bilar vanligtvis drar lite bränsle. Ska oxå kolla om några bromsar ligger an, snart ska jag lägga på sommarhjulen o kommer då att göra en noggrann inspektion. |
|
| Har svårt att tänka mig att datorn går på något annat än spridarnas öppningstider för att mäta förbrukningen och den borde reagera momentant på ändring i förbrukning. | |
|
M-Blom: Hur menar du att den ställer om sig? Den mäter ju bränslemängd (via tiden spridarna är öppna) och körsträcka, sedan räknar den ut och presenterar snittet sedan senaste nollställning. Skulle den mäta mängden på olika sätt vid olika körsätt? Eller menar du att den inte lagrar information för mer än 750 mil, och att om man aldrig nollställer så visas snittet på de senaste 750 milen? Om man snålkör i 750 mil och sedan kör en tank på bana så kommer ju inte snittet att förändras nämnvärt om man inte nollställer innan. Men om man nollställer så kommer den ju att visa snittet av den tanken man körde på bana. Det borde väl inte spela någon roll att man snålkört de tidigare 750 milen??? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.