AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.429

Nya däck e90 330i

Sida 1 av 2
ka
67
kalleb
530dTA - 12
Äntligen dags att byta ut RFT däcken.

Trodde jag.

Pratade med däckhandlare som ansåg följande:
1. Potenza är de bästa däcken som finns
2. 255bak och 225fram är för stort steg. SLK har haft samma problem. Enligt dem så skulle problemet med spårigheten försvinna.

Någon som har erfarenhet av detta?

/Karl-Oskar
To
301
Tobias1980
328iA Touring -13
Mini Cooper -15
Hej,

Jag har läst många däcktester och får säga att din handlare enligt många tester har rätt om att Potenza däcken är mycket bra (kanske de bästa om man väger samman många aspekter). Det satt sådana däck på min nya bil så jag blev mycket glad och ser fram emot att få på dem snart!

Kolla tester på AMS hemsida.

/Tobias
Vilket det bästa däcket är kan debatteras i all oändlighet. Det viktiga är vilka egenskaper du vill ha, rulla tyst, slitstarkt, lätt, bra våt grepp o.s.v. Snart kommer AMS sommardäcktest vilket borde ge en fingervisning!

Fråga två förstår jag inte riktigt vad du menar?
ka
67
kalleb
530dTA - 12
E90 330i dras med en mycket besvärlig spårkänslighet som BMW inte lyckas få bort.

Observera att detta inte gäller E92 av någon anledning. E91 har jag ingen kolla på.

Detta beskylls på RFT-däcken i alla de flesta sammanhang.

Problemet är så stort att BMWs egna verkstäder nu rekommenderar folk att byta till icke-RFT, och köpa ett mobility-kit (kompressor+skum) á 1200kr.

MEN, min däckhandlare hävdade alltså att det antagligen inte är RFT som spökar, utan snarare glappet mellan 255 och 225.

/Karl-Oskar
Borde väl finnas några stycken som har 225fram och 255 bak på sina E90/91 här på forumet? Vad tycker ni?

Jag är själv i färd med att köpa hjul med dessa bredder så jag är klart intresserad.

/Micke
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Kör 18" RFT 225 fram och 225 bak, visst spårar det men jag tycker inte det är så farligt alls.
Min förra E46a var mycket värre med samma dimension trots icke runflats.

Blir 235/265 icke runflats om någon vecka, ska bli intressant att se skillnaden.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
ka
67
kalleb
530dTA - 12
225 bak? På en 335?

Jag saknar diffbroms till och med på 330n med 255or...
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
kalleb: Sorry skulle vara 255 bak :-) Lång dag.

//Joakim

det finns diffbromsar att köpa på quaife i england.Länk
Visa användare
90
BWM_Aleks
BMW 325i E90 -06
1. Alla däckformor kommer ge dig olika rekommendation på vilket däck som är bäst beroende på vilka som ger dem "extra sponsor". Jag säger att Potenza e riktigt bra däck, men Pirelli Zero Rosso/Nero och Michelin Pilot Sport är inte att glömma.

2. Fläska in 235 fram och 265 bak det är inga problem med spårning. Spårar det gör alla breda däck som avviker sig från standard på 185-205 däck, så e det bara. Ska du ha större fälgar så ska du ha breda däck, speciellt bak och på en BMW för det är dess image med riktigt breda bakdäck.
pe
176
peter_ooi
BMW M135 X-Drive
Audi A6 Allroad
Kör med 225 fram och 255 bak i en e90 06:a. Tycker det spårar som fan...
Så fort man släpper ratten ibland så sticker bilen iväg känns det som.

Mycket har nog med RFT däcken som enlig min mening VÄRDELÖSA.

Dem är hårda och bullriga och drar mer bensin.

Ingen bra grepp heller tycker jag.

/Peter
Gunget
Lustigt att BMW monterar RFT på alla modeller om dom är SÅ ohyggligt dåliga...Åker själv på RFT (17", både sommar & vinter) och tycker det är ok. Möjligtvis lite stötiga...Har även förstått att stötdämpare, DSC etc är avstämt för just RFT-däck. Men det kanske bara är trams?
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tycker faktiskt inte att E90 har problem med spårkänslighet ens med RunFlat. Därmed inte sagt att det inte spårar, men jag ser det mer som en skönhetsfläck än ett problem. Spårigheten är nämligen inget problem när man kör bilen med full attack, det är bara när man sitter och slökör som den stör. Då är det mer en fråga om komfort än väghållning. Bullret och stötigheten från RFT stör mig betydligt mer.
I vilket fall bytte jag däck för ett drygt halvär sedan och valde då Bridgestone Potenza (icke-RFT). I och med detta byte försvann alla former av spårighet.
Gunget
Jag har fått uppfattningen att största problemet med Run Flat och spårkänslighet uppkommer i kombination med M-sport pkt och set-upen 225 fram och 245 bak / 18" (som är standard med M-pkt). Vet dock inte om det ligger något i detta...Nu har jag iofs fyrhjulsdrift vilket kanske också påverkar saken.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag har sportchassi och bilen var skodd med 225/45-17 fram och 255/40-17 bak (RFT).
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
E91 och E91 har inte spårkänsligheten som E90 har enligt TV!
Det inte uppkommer inte någon spårkänslighet på min 325T-06 med M-pkt RFT Michelin pilot sport 18" 225 och 255.
M-pkt med 17" har 225 och 245.
Därimot är de inte tysta, är hårda och väger mer så det blir en uppsättning "vanliga" sulor vid byte!

"Always a driving machine"
Länk
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Har precis bytt till 19" icke-RFT 235 fram och 265 bak nu.. fy fan vilken skillnad det blev. Min käke hoppar inte ur led när jag kör på kullersten längre.

//Joakim

Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Kul att höra Hillstreet, vad blev det för däck?
PS:Det skall vara E91 och E92 som inte har samma problem med spårning som E90 enligt TV.

"Always a driving machine"
Länk
Hi
915
Hillstreet
C 63 AMG -2011
Kenta: Blev Michelin Pilot Sport PS2, underbara däck

//Joakim

Min 330 är klart mer spårkänslig än vad 325:an var. 330:n har 255:or bak.
ka
67
kalleb
530dTA - 12
Det är E90 330i som har problem med spårkänslighet, särskilt med sportchassi, vilket jag har.

Nockenwelle: Vi som sitter fast på Essingeleden varje dag har rätt svårt för att köra med "attack"...

Vilken dimension kör du på dina Bridgestone Potenza? Jag hittar enbart 225/45 17" + 245/40 17"

Vill ogärna gå ner från 255orna...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.