|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
FredricF |
Jag har länge funderat över en sak: Kan man bara få fortkörningsböter i fint väder? Jag har visserligen inte fått mycket böter, har haft lite tur, men jag har bara sett kontroller (med laserpistol) dagtid, vid torr vägbana och vid mycket god sikt. Mina statistik grundar sig på 6 (eller kanske 7) kontroller in trakten runt Årsta (söder om stockholm) det senaste året där samtliga har varit vid i det närmaste ideala sikt och vägförhållanden. Är det nån som sett en fartkontroll vid regn eller snö? Eller när det varit halt? Vad kan detta bero på? * Fungerar inte laserpistolerna vid dåligt väder? (Så kan det i.o.f.s. vara) * Räknar man inte med att få in så mycket böter att det lönar sig i dåligt väder? Så att man inte "fyller koten"? * Är uniformerna inte vattentäta? (Fast jag tror jag har sett poliser i regnrock) * Är poliserna helt enkelt bekväma av sig? (Detta tror jag inte så mycket på för dom som bestämmer när det skall vara kontroll sitter säkert vid skrivbord ändå) Den enda orsaken jag finner sannolik är den ekonomiska, man vill helt enkelt ha in så mycket böter som möjligt och (sansat) folk kör fortare vid bra väglag. Det går helt enkelt fortare att få in "kvoten". Typiskt nog vinner cynismen igen, det är den enda vettiga förklaringen. Nån med en annan förklaring på frågan "Varför bara kolla farten vid bra väder?". Eller är jag ute och cyklar (bildligt talat alltså ;-)? /Fredric |
|
Har gjort liknande iakttagelser. Min cyniska och respektlösa teori: Bekvämt sätt för polisen att 'fylla kvoten'? |
|
|
Lasern reflekterar tydligen i nederbörd eller dimma vilket gör att mätningarna blir osäkra. |
|
|
Däremot funkar den utmärkt även på kvällen/natten (så länge det finns gatbelysning så dom ser vad dom skjuter på), det har jag råkat ut för. För övrigt så är det ju bra att vi vet var vi har dom små livena när vi behöver dom så nästa gång du drabbas av ett inbrott skit i att ringa till dom och tillbringa halva dagen i telefonkö, ut och blås 120 på en motorväg i stället, då har dom garanterat tid att prata med dig. Fan så arbetsskygga dom är. |
|
| Tror inte det är svårare än att poliserna vet att bilförare i regel kör lugnare i dåligt väder = hastighetskontroller onödiga. | |
|
Lex Com- Nej. Laser funkar inte i nederbörd eller dimma. |
|
|
Tror att LexCom är inne på rätt spår. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Cornholio skrev : "För övrigt så är det ju bra att vi vet var vi har dom små livena när vi behöver dom så nästa gång du drabbas av ett inbrott skit i att ringa till dom och tillbringa halva dagen i telefonkö, ut och blås 120 på en motorväg i stället, då har dom garanterat tid att prata med dig. Fan så arbetsskygga dom är." Vilken cynisk kommentar! Du skulle behöva ut och prao:a lite med polisen. Det beror inte på arbetsskygghet! |
|
|
Lite som att ringa till hemtjänsten för bygglov, kommun som kommun... Ordningspolisen och trafikpolisen har väl uniformen gemensamt. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Danjel: Kan tänka mig att kraftigt snöfall och tjock dimma kan ställa till problem men knappast vanligt regn som det oftast handlar om. |
|
|
Tror du inte att lite regndroppar eller dimma kan reflektera? Det handlar inte om att blockera... MVH, Danjel (Fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
| regn fuckar definitivt upp laser. det lärde man sig redan på optiken i gymnasiet | |
| Hur kommer det sig då att polisen ändå använder laser vid regn..? Har sett det ett flertal ggr... | |
|
bara att inte skriva på i så fall. Låt ärendet gå vidare. MVH, Danjel (Fd. Dandelue) Min bil: Länk |
|
|
kaptenlöjtnant: De har ordningspolisen och trafikpolisen har inte likadana uniformer. Jag frågade 2 ordningspoliser om det för något årsen och de blev riktigt sur på att bli förknippade med trafikpolisen. Jag har ingen större respekt för trafikpolisen då jag anser dem prioritera helt åt helvetet. Men så mycket galla och skit som de poliserna jag pratade med spydde över dem har jag aldrig hört någon annan säga om trafikpolisen:) De hade också åsikter om trafikpolisens prioriteringar. |
|
|
Red_wings05: Det var en reflektion på Cornholios inlägg angående arbetsbeskrivningar d.v.s. trafikpolisen åker inte på inbrottslarm men ordningspolisen leker gärna Starsky & Hutch, "simple as that". Tilläggas kan att ordningspolisen inte är så himla bra på att köra bil, tycker att dom förvånansvärt ofta kör åt pipan... Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
T.ex. Länk Vet inte om man ska skratta eller gråta men det kanske förklarar vad dom sysslar med när dom inte kommer när man ringt... Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
| Polisens apparater har relativt stark signal så jag tror fortfarande inte att regna påverkar. Ett skyfall kanske men inte "normalt" regn. I Nyköping är det nämligen inte särskillt ovanligt att polisen skjuter när det regnar lite. Men skit samma. Jag har inga bevis :) | |
fredde 7 |
Lexcom: I nyköping finns inte mycket som stoppar trafikpolisen. Det är väl därifrån aset som brukar vara med i trafikmagasinet kommer från... Ursäkta språket...jag bara avskyr de jä..arna. |
|
Spelar ingen större roll vilken styrka du har på lasern, är det regn eller dimma, riskerar du få mätvärden på regnet, eller i värsta fall ena träffen är bilen och den andra en regndroppe och vips så har man kört jättefort. I det militära används inte laser i regn för avståndsmätning just pga riskerna för fel och även risken att få böjning av strålen. Där snackar vi om riktigt saftiga effekter, målföljning med laser. (Totalt förbud att skjuta mot fordon eftersom en träff i styrhytten med stor risk gör en ev betraktare totalblind.) Jag skulle inte skriva på en bot i regn om de använt laser som mätmetod. |
|
| Det finns lite mer information i denna tråden Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.