AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
13.334

Glasbehandling, vilka erfarenheter har ni av det?

Sida 1 av 2
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Har aldrig gjort det förut men har börjar klura på det nu.

Polaren har bilfirma och säger att han ofta inte ens behöver använda torkarna efter behandling och det håller sig länge så. Vattnet bara blåser av med fartvinden.

Jag funderar på om det även gör susen på alla sidorutor och bakrutan? Borde ju kunna hjälpa till att minimera vattenfläckar på glaset efter körning i regn?

Har ni några åsikter och erfarenheter? Blir det flammigt i motljus?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har i samband med Ditecbehandling även gjort Glastec och det fungerade bra men det håller inte jättelänge, kanske uppemot ett halvår om du utnyttjar funktionen och är sparsam med torkarna. På min frus bil försvann effekten mycket snabbare eftersom hon ändå använder torkarna hela tiden.

Hade inga problem med motljus. Borde inte vara några problem med att ha det på samliga rutor.

___
//Ulf
Har gjort två omgångar "nanobehandling" av framrutan (och bak).

Vattenavrinningen blir mycket bättre och det är sällan det blir torkfläckar om bilen stått ute i regn. Något smutsavvisande är det också så på vintern slipper man använda spolarvätska i förbannelse.

Regnar det mycket och stora droppar så blåser vattnet bort av fartvinden - dock inte redan vid 70 km/h utan snarare närmare 90. Duggregnar det blir det lätt "småpärlor" över hela rutan som måste avlägsnas med vindrutetorkarna.

Nu har jag hjort behandlingarna själv så resultatet kanske hade blivit bättre om ett proffs gjort det.

Har inte upplevt någon flammighet i motljus. Tvärtom så är det väldigt sällan rutan behöver putsas utanpå.

+ Bra avrinning ger få torkfläckar
+ Smutsavvisande
+ Slipper torkarna i motorvägsfart när det regnar (inte duggregn)

- Indikationer finns att nanopartiklarna inte är hälsosamma
- Hållbarheten är inte så lång som produktbeskrivningen säger
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Jag kör ju min bil i princip bara på sommaren, så räcker det några månader så är det ju nästan hela min säsong.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Då kan jag rekommendera en egen behandling.

Jag använde -> Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Bones.

Den var inte direkt billig den.

Frågan är vad som skiljer den från Biltemas förutom kanske livslängden på behandlingen? Är den 10 ggr bättre och har 10 ggr bättre livslängd?

Länk

Kan det finnas nåt mellanting kanske?

Ska kolla vad polaren har i sin butik och vad det kostar. Har ju skaplig rabatt där om man säger så... :-)

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
saxat från produktbeskrivningen på biltemas rainoff : "För alla årstider. En behandling håller ca 1 månad."

Låter lite lite, då håller ju den andra dyrare produkten 10ggr längre då! :)

Men kostnaden är ju obefintlig så det är bara att testa tycker jag!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Biltemas Rainoff är totalt värdelös, den lägger sig som en kladdig ogenomskinlig hinna och är dessutom svår att få bort, undvik! Andra "traditionella" rain-off produkter håller ca. 1-2 veckor.

Det finns diverse Nanobehandlingar av rutan som är hållbara (6 månader - 1 år) och inte alltför dyra, hittade en Nanobehandling på Lidl för ca 80:-, den ska räcka till 2-3 vindrutor?

Bones länk räcker tydligen till 10 rutor.

Mvh
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Här finns ett ganska omfattande test Länk

Gemini__
Testade "Rain off" från Biltema för skojs skull, blev positivt överraskad. Mycket effektiv måste jag säga, dock kan jag ännu inte säga något om hållbarheten. Men kostar det 39 kr för en förpackning som räcker till många behandlingar så kan man nog kalla det prisvärt utan att skämmas.

Enkelt att applicera (fiffig konstruktion på förpackningen med inbyggd svamp) och få ett bra resultat, upplevde absolut ingen ogenomskinnlig hinna efter den sista avtorkningen med trasan.
Gemini__
Hållbarhet enl. förpackning är en månad.
Jag har Ditecs glastec, mycket bra effekt och livslängd.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag köpte en flaska på Biltema som heter Rainoff, och den fungerar alldeles utmärkt, med bra livslängd. Jag har tidigare använt betydligt dyrare produkter, men resultatet har blivit det samma.

BMW CS #5206
Medlet jag använde är väldigt drygt. På vinterslaskmånaderna undantagna så räcker en behandling ca 6 månader.

Litet räkneexempel

Res-bona:

349kr/10 = 34,90kr per vindruta som håller 6 månader ger en månadskostnad på 5,82kr

Rain off:
39.90/10 (antar att härden räcker till 10 behandlingar) = 4kr /vindruta per månad

Slutsats; lite billigare med Rain off men 6x mera jobb. Du betalar 1kr och 80 öre extra per månad för att slippa upprepa behandlingen! :-)
Jag har inte testat Rain off, men om vi antar för sakens skull att båda medlen ovan ger samma resultat så är det egentligen en smaksak vilket man väljer.

Hmm, förstår inte själv vad jag skrev i första stycket1 :-)

Det skall alltså stå: Inräknat vinterslaskmånaderna är hållbarheten ca 6 månader.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag la på Rainoff första gången för flera månader sen, och upprepade behandlingen igen, förra veckan, så för mig håller det längre en en månad.

BMW CS #5206
Kör med PPGs Aquapel, har haft det på min volvo amazon i snart 2 år och funktionen är fortf grym, men då har den bara gått kanske 1-1500mil per år..

MVH/
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hmm, kan det vara så att den Rain-off jag köpte på Biltema var defekt? Jag köpte den för 2 år sen, den hade precis lanserats då.

Provade Rain-X då istället och den fungerade bra för mig, men efter 2 veckor var det mesta av effekten borta på vindrutan... flaskan gick åt rätt snabbt. (3 mån.)

Det där testet är övertygande, efter 1,5 år så funkar Silanex SIVO Clear utmärkt! kolla texten längst ner: Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Jag har nu testat Biltemas Rain Off, och den imponerar i alla fall ordentligt på mig.

Jag har lade på den i slutet av förra sommaren och har tvättat bilen ett otal gånger sedan dess med avfettning på hela bilen. Vattnet rinner av som på en nyvallad gås fortfarande på alla rutor, men möjligen kan man ana att effekten minskan en liten smula på framrutan jämfört med de andra rutorna. Antagligen för att vindrutan får mest pisk av fartvind med skit och sen torkarnas nötande när de väl används vilket blir sällan med glasbehandlingen. Effekten är så bra fortfarande att det inte finns minsta behov ännu för att förnya den.

Det var lite kämpigt att applicera behandlingen, då medlet var rätt kletigt och segt att gnessa av efter utstrykning och torkning. Men resutatet för de 49,90 kr är helt OK, och flaskan är ju rejält stor om man jämför med de allra flesta andra, så den verkar kunna räcka väldig länge och till väldigt många behandlingar.

Nu har jag inte ens testat några andra glasbehandlingar, men det känns som om Biltemas Rain Off är så pass bra i förhållande till priset och mina behov att det inte känns nödvändigt att testa andra dyrare produkter.

En sak jag funderar på är att testa Rain Off på lägenhetens fönster, och se om det blir samma hit med vattenavrinning och kanske ger mindre vattenfläckar och fäste för skit som damm pollen och gråsparvsmjäll... Någon som testat glasbehandling på vanliga fönster hemma i bostaden? Eller kanske på porslinet i badrummet? Resultat?

Förresten, om behov dyker upp, hur avlägsnas en glasbehandling från glaset?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Dr Tinnitus: Jag har testat på lägenhetsfönster och på badrumsspegeln. På fönsterna blev det inte så stor skillnad ( lite fartvind kanske). Däremot på spegeln så immar den inte igen längre och kan absolut rekomendera ett test.

MVH Rickard
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag har gjort glasbehandling flera gånger och mina erfarenheter verkar stämma med övriga. Funkar jättebra i 2-3 månader och ganska bra 2-3 månader till. Sen är det nog inte mycket kvar av det.
Prisvärt, njae. Kanske..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.