AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
85.137

Rangordning av kvalité på olika eftermarknadsdelar

Sida 1 av 3
Skall hjälpa en bekant att inhandla lite framvagnsdetaljer via Ebay.
Efter att jag själv gjort "missen" att köpa det som verkade ok utan att kolla tillverkare så tänkte jag vara lite mer ordentlig nu.

Har fått fram en hel drös olika tillverkare av delar som jag inte känner till, någon som har synpunkter, har testat. Skriv ett inlägg.

Lemföder (OEM)
Autego
Mapco
NK autoteile
PEX
Herzog
Optimal
Vaico
Redaelli Ricambi
Ruville

ATP autoteile jag har handlat från tidigare som vissa varnar för svarar att deras delar är av egen prod från italien. Någon som vet tillverkare/märke?

Är alla jag listat tillverkare, någon som vet att några är återförsäljare av billig skit/varierande kvalite.
Själv har jag bara hört om Lemföder som är orginal, och Mapco som jag faktiskt inte vet mer om än att det är ok grejer.

Så ni som vet rangordna gärna listan efter kvalite/erfarenhet lägg gärna till tillverkare jag inte fått med.

En annan jobbig grej när jag mailat runt är att de flesta säljarna inte specificerar exakt vad just den delen jag vill ha är utan listar de leverantörer de har..... Jobbigt.

-Phil
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag kollade lite på några tyska bilforum (efter jag köpte delarna…) och där verkar många anse att Lemförder och Meyle är några av de som håller bra kvalitet.
Optimal och Mapco (som jag köpte), anses om sämre. Jag har dock inte haft några problem än så länge.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Lemförder förekommer att man får när man handlar på Mekonomen.
>Erik
Sågades Optimal och Mapco helt eller ansågs de OK? Någon som behövt byta igen efter bara ett par tusen mil?

Prel topplista

1* Lemföder
2* Meyle
3* Mapco
4* Optimal

Utom tävlan än så länge
Autego
NK autoteile
PEX
Herzog
Vaico
Redaelli Ricambi
Ruville
ATP (egen tillverkning??)
Biltema

Kom igen, alla som har erfarenheter.

-Phil
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Köpte en länkarm till min Fårrd alldeles nyligen, köpte på mekonomen och fick en ruville-kartong. Den såg ju i alla fall bättre ut än feltemas och jag hoppas den håller bra, mekonomen brukar ju ha schyssta grejer annars.

Har ett par styrstag till bmwn på gång hem via AD center, kan meddela tillverkare på dom när jag får dom.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej,

Kan egentligen inte uttala mig om kvaliteten riktigt än, men jag monterade länkarmar från ATP på min bil i höstas. Det som var klart positivt var hur ATP skötte leverans och själva köpet. Än så länge har jag inte upptäckt några problem med de nya delarna, men skam vore det annars. Angående tillverkare så vet jag inte, jag såg inga märkningar på delarna.

Mvh
Wiberg
>Wiberg,
samma för mig. Kom med DHL hem till dörren ganska snabb lev. Kört 1000 mil utan problem mer kan jag inte säga. Tycker de borde funka minst 5-10.000 mil om det är bra / orginalkvalite.

>Cornholio, ok kanske skall ta med ruville på listan med basis av att meko säljer och att den såg lite bättre ut än biltemas.

På samma basis kanske man kan ta med ATPs grejer. Tyckte mina länkarmar såg ganska billiga ut med grova gjutskägg, samma intryck som biltema/sämre.
Hamnar i mina ögon under Ruville i alla fall. Har även läst mig till att alla inte är helt nöjda med ATP, så då borde de få äntra listan på jumboplatsen än så länge.

Tar även med biltema på listan då jag haft mycket blandade erfarenhet av dessa. Vissa grejer kan vara riktigt bra, känner tex folk som är toknöjda med deras bromsskivor. Köpte själv något stag till en e34 som funkade i säkert 3000mil samt bakvagnsbussningar till den samma (tror inte de säljs längre).
Medan jag själv köpt stabilisator stag på vilka gummiskydden gått sönder på under ett år, samma med spindelled till amazon.

Prel topplista

1* Lemföder
2* Meyle
3* Mapco
4* Optimal
5* Ruville
6* Biltema (med reservation för varierande kvalite)
7*ATPs egna italienska tillverkning

Utom tävlan än så länge
Autego
NK autoteile
PEX
Herzog
Vaico
Redaelli Ricambi

Kom gärna med synpunkter och erfarenheter, möblera om listan-motivera.

-Phil
Co
159
Cornholio
E34 540 iA -94
Biltema har väldigt varierande kvalitet, det beror helt och hållet på varifrån dom köper den aktuella produkten just för stunden.

Sorry om du uppfattade kommentar om ruville som snudd på biltema, så här uppfattade jag skillnaden.

Biltemas länkarm: gjutskägg och småknölig, omålad, lätt

Ruvilles länkarm: slät och fin, målad/pulverlackad, tung

Det jag främst menade var att den ser bättre ut, det är allt jag vet än så länge, om det är rekvisita eller äkta vara vet jag inte än då bilen inte rullat många mil med den, hoppas det klarnade lite.
An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Febi Bilstein är ytterligare en OEM leverantör. Precis köpt bromsskivor, styrstag, kamaxel & vippor från dem via motornord så jag hoppas på kvalitet.
Viaco har jag bl a en vattenpump från, inga problem alls.
Och Timken remspännare (köpt på biltema i timkens kartong), inga problem.

Mvh Andreas
Kanske dags att uppdatera lite och knöla om lite i listan.

Prel topplista

1* Lemföder
2* Meyle
3* Bilestein
4* Mapco
5* Ruville
6* Optimal
7* Vaico
8* Timken
9* Biltema (med reservation för varierande kvalite)
10* ATPs egna italienska tillverkning

Utom tävlan än så länge
Autego
NK autoteile
PEX
Herzog
Redaelli Ricambi

Timken känner igen det nu när jag tänker efter
Tror jag också köpt det till ngn m50 funkade ok i några tusen mil, tror jag köpt det igen till min mors 320. Är dock inte helt säkert men tycker det låter väldigt bekant.

Febi Bilstein , hänger de ihop ?

-Phil
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
ATP är fan sämst !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag köpte en hel framvagn där med 4 länkarmar och 2 krängningshämmarstag.
Efter ett halvår samt 1.000 mil så hade en övre länkarm samt ett krängningshämmarsag börjat glappa så jag bytte länkarmar och stag på båda sidor.
Nu efter 1.500 mil har även undre länkarmarna (casterstagen) gett up. Damasken på ett stag var trasig och spindelleden var hur glapp som helst.

Skitkvalitet helt enkelt !!!!!!!!!!! Sitter Meyle på nu istället. Mycket bättre kvalitet till mycket rimpliga priser !

An
143
AndyE30
BMW 520dA Touring -12
Febi Bilstein - Motordelar, broms, styrning mm (reservdelar)
Bilstein - Stötdämpare (resevdelar. eftermarknad)

På ett ungefär iallafall. Motornord har bl a både Febi Bilstein & Bilstein.

Så ska man ha en av dem på listan är det nog Febi som ska vara med...

Das leben ist kein probelauf!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Timken pysslar väl bara med rullager, kullager och radialtätningar? Det är en stor Amerikansk tillverkare av rullager, men bör den vara med på samma lista som övriga som tillverkar länkarmar och leder o.s.v?
Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Autohaus AZ skriver lite om några stycken tillverkare här:

Länk

Ska ju komma ihåg att Authaus är återförsäljare och kanske inte helt objektiv, men troligen är där mycket bra att få ut.
Funderar på att köpa länkarmar tillverkade av Herzog. Någon som har erfarenheter av denna tillverkare?
Intressant länk Hannes.

Skall vi utvidga listan till annat än hjulupphängningsdetaljers kvalite?
Kanske lika bra.

>Highway Star, låter ju inte kul alls. Mina stag har suttit på i snart 1000mil... Var det till din e39 också?
Nu innehar de jumboplatsen, låter som det är där de hör hemma.

Har faktiskt beställt ett framvagnskit till en e38 nu, säljaren klarade inte av att specca exakt vad det var för grejer vid förfrågan, men då ingen annan förutom atp sålde delarna så fick det bli uteslutningsmetoden. Får se när det kommer kanske kan utläsa ngt intressant på grejerna.

Kanske borde strukturera om det hela.
en lista för orginaldelar OEM/OES
och en för helt ok "piratdelar"
och en varningslista

Vad tycker ni om det upplägget?

Hjälp gärna till att knöka in OEM/OES för BMW i listan och företagets huvudsakliga prod.

Prel topplista

Lemföder
Meyle
Bilestein
Boge Sachs upphängning
Fichtel-Sachs/Borg&Beck koppling
Brembo broms
ATE broms
Balo broms
Zimmermann broms
Jurid bromsbelägg OES
Pagid bromsbelägg
Nissens kyl
FHE kyl OES
FTE lager
SKF lager :-)
VDO-Siemens El OES
Kolbenschmidt GK motordelar
Behr kyl/ac
Mapco
Ruville
Optimal
Vaico
Timken lager
Biltema (med reservation för varierande kvalite)
ATPs egna italienska tillverkning (riktigt dåligt verkar det som)

Utom tävlan än så länge
Autego
NK autoteile
PEX
Herzog
Redaelli Ricambi

Bra länk
Länk

-Phil
Någon som vet vad detta är för kit? (Är dock inte till BMW)

Länk
>Danne
Testa att maila dem, jag har gjort det. Ofta fått väldigt luddiga svar.
Försök specifiera frågan.
De flesta klipper och klistrar bara in alla sina leverantörer och skiter i att svara på frågan korrekt.
Jag var i samma sits nu sist jag handlade, kom en avi hem idag får väl se om de är märkta med tillverkare/förpackade i orginal krt.
Jag köpte ju trots att de inte specifierade just vad jag skulle köpa var för ngt, men då det inte var ngn annan som erbjöd samma kit så hade jag inget val.

-Phil
Philip,

Jag har mailat dem men inte fått svar än.

När man köper kit under 2000kr så är det nog en chansning oavsett tillverkare, så frågan är ju om det spelar någon roll. Då kan man lika köpa det billigaste.

Jag har dock hittat Herzog länkarmar för under 2000kr, så om någon kan ge ett omdöme på denna tillverkare så vore jag innerligt tacksam.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Handlar man genom WaarWest får man Vaico delar, Länk

Jag köpte skivor och belägg till min E39a där och har endast kört med dom i 1 vecka nu men är nöjd hittills, inget gnissel, inga vibrationer...

Min bil
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Philip S: Ja det var till min e39 ... Hoppas du har bättre tur med dina delar än vad jag hade. Gummidamaskerna i länkarmarna verkar bli riktigt dåliga riktigt snabbt ..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.