|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Ska kolla på en BMW 528 från 97 som gått 21000mil tänkte bara höra om dem växelådorna är hållbara tacksam för alla inlägg/Micke | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Normalt är dom tillverkade för att hålla 30.000 mil påstår tillverkaren, tyvärr så har dom liftimefyllt automatlådeoljan och inbillar sig att den ska var fräsch o ren o fin så länge men som bör bytas runt 15.000 mil kanske tidigare beroende på hur bilens används. Kostnad räkna med ca 4000 kr. Steptroninc är mjukvaruprogram och har inget med hållbarheten att göra utan det beror helt på hur bilen körts och hur den skötts. Både Audi och MB har ZF lådor som mekaniskt är identiska med lika beteckningar. Lådorna får väl anses som tillförlitliga, men visst förkommer haverier. ///MVH Hasso Länk |
| Tack för svaret ska åka och hämta bilen på fredag/ Micke | |
| Min bil har gått 20.400 mil och lådan går jättefint och mjukt. | |
|
Min har gått +25 k. Jag tror inte att oljan är bytt. Har märkt att den tar en liten stund (nån sekund) på sig att häkta i backen efter att jag har ställt växelväljaren på R. Är det nåt att oroa sig för? |
|
|
Garpen, hade samma fenomen innan jag bytte olja och filter och det försvann dessutom växlar den mjukare än förut. Min har gått 22000 mil |
|
| Kunde klarat mig från att bli påbackad vid ett tillfälle om inte de 3 sekunderna lådan behövde för att fatta att den skulle backa.. Fick felmeddelande när jag dönade kick-down också.. Men bilen hade i och för sig rullat 29 tusen mil. E34-540.. | |
|
Hej Hasso,åk till ngn annan om du ska serva din bil har dom sagt att det skulle kosta 4lakan o byta V-olja då har do blivit blåst så det knakar jag kan ge dej tips om en i Västerås som gör det billigare o då ingår V-oljefilter o han får kunder från BMW om dom inte hinner med,Ha det Perra perrab |
|
|
Jag pratade med en BMW verkstad med en erkänt duktig tekniker häromdan. Han tyckte att det var helt onödigt att byta olja om man inte hade problem. risken är, enligt honom, att det lossnar skit som kan ställa till det efter ett byte. Vad anser ni? |
|
|
Garpen: Svår fråga. Jag har pratat med lite olika mekaniker angående just detta. Vissa menar, precis som du skriver, att olika partiklar kan frigöras och ställa till problem. Andra menar att om man upplever "problem" med automatlådan så kan det vara försent att bara göra ett oljebyte, viss mekaniska slitdelar kan redan ha skadats. Tex. kan man jämföra att man inte byter motorolja förrens bilen börjar gå dåligt och det är ju inte bra... Nåvä, vad jag har förstått så byter tex. taxi regelbundet olja i sina växellådor och vad jag har kunnat läsa mig till på detta forum är att tillverkaren, ZF, rekommenderar oljebyte med vissa intervaller. Min slutsats är: har bilen gått långt och "hårt" så kan det nog finnas en liten risk. Om bilen växlar fint och har gått kanske 15.000 mil, så är nog risken mindre. Personligen tycker jag att hela "snacket" om lifetime olja i en växellåda är sanslöst idiotisk, ingen pratar ju om lifetime olja i motorn och båda har ju filter och rörliga delar. Dock så kompliceras saken av att det saknas en bra avtappningsplugg.Pga detta så får man bara ut c:a 1/3 del (rätta mig om jag har fel:) av oljan, vilket i princip innebär att man bör göra 3st byten för att på så sätt "späda" ut den gamla oljan med ny samt självklart ett nytt filter. Inte helt enkelt med andra ord.....därför kostar det:( Jag har dock beslutat att byta oljan i min automat. Den har i dagsläget rullat 16.900 mil, de första 11.800 milen i Tyskland (autobahn) de resterande i min ägo, 1/3 landsväg samt 2/3 stadskörning, så det börjar bli dags:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Motoroljan en smörjolja där det samlas vatten och förbränningsföroreningar så att den måste bytas med jämna mellanrum. ATF oljan är däremot en hydraulolja som jobbar i ett slutet hydrauliksystem utan att förbrännings-rester eller vatten kommer till. De partiklar som tillkommer är lossade lamellbeläggflagor (som faktiskt bidrar till att bibehålla friktionen i kopplingarna) och små metallpartiklar från naturligt slitage i planetväxlar och ventilhus. Dessa hamnar i tråget och tar sig aldrig förbi filtret. På 80- och tidigt 90-tal fanns ingen syntetisk ATF och oljan var känslig för höga temperaturer som gjorde att den oxiderade och behövde bytas med jämna mellanrum. Olja som blivit för varm blev svart (oxiderats) och luktade skunk. Dagens ATF oljor är helsyntetiska och det finns inga problem med oxidation längre, så länge lådan inte blivit överhettad. Har lådan dock gått varm (pga slirande koppling) bör man kolla oljekvaliteten efteråt. Ja ZF rekommenderar byte varje 15000 mil på grönskyltade lådor med olja av s.k. Lifeguard klass (Lifetime olja är nåt annat) för att bibehålla växlings-karaktären. Om man kan märka något så är det ett uns mjukare växlingar pga lite mindre friktion i kopplingarna och ett uns högre viskositet i nya oljan. Men inga underverk, ofta är det också att man inte märker nån skillnad alls. ZF lådor med grön skylt ska inte ha vanlig ATF typ dexron III utan särskild "fabriksolja" som avstämts till lådans mjukvara och ventilfjädrar och ZF tog bort oljestickan och påfyllningsröret för att inte vanlig ATF typ dexron III från bensinmackarna ska hamna i lådorna. Att man bara får ut 1/3 till 2/3 av oljan har inget med avtappningspluggen att göra utan beror på att olja finns kvar i inte minst konvertern och hydraulsystemet. Ja, byte av all olja vid ett tillfälle tex flush kan göra att partiklar lösgörs under tiden först efter bytet pga den fräscha oljans högre koncentration av detergenter (rengörare) om lådan har gått långt sen oljan kom i. Då är det bättre att byta i etapper. Inte så sällan beror små växlingstörningar på låg oljenivå. När man bytt oljan kommer nivån upp och störningarna försvinner. Man tror att det var dålig olja som var orsak när det egentligen var nivån som låg i underkant. Nivån kan ofta bli låg med åren av att det fuktar genom packboxarna. Finns en tydlig växlingsstörning på vissa växlar beror det alltid på något annat än oljekvaliteten (tex en läckande ventil) och förvänta inte att ett oljebyte ska fixa detta som genom något mirakel. molle |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
perrab: Jag har en manuell och dessutom har jag aldrig lämnat in bilen på verkstad mer än hos glasmästaren:) Ska du byta "all" olja på en E39 så går det år tre oljebyten då du enbart får ut 3-4 liter åt gången kör en stund byta igen osv. Esso oljan kostar dessutom 200 spänn litern minst vilket ger en oljekostnad på ca 1800-2000 kr. + arbete. ett par timmar a 600-1000 kr timme + moms. 1500 + moms hos auktoriserad verkstad beronde på var i landet det är. Men byter du bara filter och 3-4 liter dvs 1 gång så blir det ju billigare. ///MVH Hasso Länk |
|
Ett litet tips på meca kostar den 150kr/l |
|
|
Här finns den på nätet för 160 kr/lit. Länk Det sägs där att den är godkänd för ZF "nyare lådor" vilket är fel för den går inte till sex-växlade ZF som har sin egen olja. Peugeot och Citroen brukar vara de som säljer oljan billigast i USA iaf. molle |
|
|
molle325: Tack för klargörandet:) Jag generaliserade lite när jag jämförde motorolja och växellådsolja. Jag har bara svårt att förstå varför ett oljebyte inte ingår i service intervallen utan man istället har börjat använda sig av "lifetime" begrepp. Som exempel, man tar två nya E60, båda brukas på samma sätt, lika hårt, samma körmiljö. Den ena kör man utan att byta växellådsolja, den andra byter man växellådsoljan i var 10.000 mil. Vilken låda skulle rasa först? Dock så måste jag ha missuppfattat det hela med att ZF rekommenderar ett byte på lifetime lådorna. Fast o andra sidan varför gör de inte det? Ett byte eller två borde ju förlänga lådans livslängd eller har jag fel? Intressant dock att det inte beror på dålig konstruktion utan är ett medvetet val att designa "lifetime" lådorna så det inte går att få ut mer än 1/3:e del. Ett par frågor:) Hur mycket får man ut om man monterar ner och tömmer konverten också, totalt sett alltså? Gäller Lifetime konceptet ävenför de manuella lådorna? Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
I ditt exempel är det ju oerhört svårt att säga vilken som rasar först. Med rasa menar jag att lamellerna tar slut på grund av slitage. Det finns inget som direkt säger att lamellerna skulle slitas snabbare för att oljan inte byts. Byter man inte olja finns det mer rester av lamellbelägg i oljan vilka som sagt bidrar till att bihålla friktionen mellan kopplingarna så att de slirar ett uns mindre vilket bidrar till att förlänga lamellernas livslängd. Här är skälet att inte byta. Å andra sidan, i ventilhuset gör rester från lamellbeläggen ingen nytta eftersom det tom kan få ventiler att kärva om det blir mycket av det. En läckande ventil kan i värsta fall sänka trycket i en koppling så att den börjar slira och slits ut i förtid. Här har du skälet till att byta i förebyggande syfte. Så vilken effekt är störst? Svårt att säga. Frågar man ZF idag är svaret alltså att rek byte varje 15000 mil på 5HP "gröna" lådor. Frågar man BMW mekaniker i dag kan man få i stort sett två svar. Inget rek byte av mekaniker som bokstavstolkar TIS samt rek byte av de mekaniker med praktisk erfarenhet som bytt olja ett antal ggr och erfarit att lådan växlar mjukare efteråt (mindre friktion mellan lamellerna bidrar). Man får inte ut mer än ca 1/3-2/3 (beror på lådmodell) av oljan på gamla 80-tals automater heller. Att olja blir kvar har inget med lifetime att göra utan beror på att det är teknisk svårt att sätta en avtappningsplugg på konvertern eftersom den roterar. I din 5HP24 går det 5.35 lit och 9.9 liter inkl konverter. molle |
|
| bibehålla friktionen i kopplingarna såklart :) | |
|
molle325: Tackar för infon:) Jag lär mig mer och mer. Då förstår jag problematiken och oljebytets "göra eller inte göra". Det känns lite som att välja mellan pest och kolera.... Ska nog ialla fall göra ett st delbyte och se hur oljan ser ut, jag har nämligen en känsla av att nivån är lite låg då den "svettas" lifetime olja vid konverten. Om oljan är fin så får man ju åtminstone en indikering på att lådan mår hyffsat är den ful så är det bara att börja spara pengar...... Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
molle325: 5HP "gröna" lådor, är det de som är fyllda med lifetime olja eller finns det fler lådor med andra märkningar som också har lifetime olja? När du skriver att ZF rekommenderar att byta oljan vid 15.000 mil, är det då ett komplett byte alltså 3 delbyten eller är det bara 1 delbyte? Kommer inte ihåg vilken färg jag har på min låda, och det är inte lätt att krypa under:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Hei. Hvor mye må man betale for en servie eller begagnad steptronoclåda i Sverige? har en523 iat |
|
|
523iat: Gå in på Länk och sök ! Jag tippar på att du kan få en begagnad för runt 10.000kr |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.