|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag kan ha ett litet läckage som jag tidigare nämnt. Har inte undersökt ordentligt då vädret för det mesta är skit och jag vill inte krypa på blöt mark under bilen. Har en granne som har en likadan bil. Han har samma fel på sin bil att den drar lite vatten vid småsträckor men när krö riktigt så stannar det. Han hade snackat med bmw om det och det var ngt typiskt fel på just den modellen. Låter inte troligt men tycker det är värt att nämna. Har kollat stiften för en tid sen och alla håller samma färg. Får göra det igen och se efter. Hur trycktestar man? |
|
|
Trycktest kylsystem: Man ersätter kylarlocket med en luftpump och pumpar upp till föreskrivet tryck och ger akt på tryckfallet. För att underlätta tolkningen av ev. tryckfall så lägg något rent under bilen så ser man om det externt eller internt. Sten |
|
|
För en oerfaren men inte helt hjärndöd man så gissnar tror ni man kan fixa det här själv med lite is i magen? Det här gjorde inte min dag. Har lite ångest.Får man 10 papp som den står? |
|
|
Ja visst, inga problem, ett begagnat påfyllningslock, en slangnippel helst för slanglöst däck, en luftpåfyllare med mätklocka och tryckluft, pumpa i 80KPa, lägg något rent under bilen och ta en fika, när du kommer tillbaka så ser du svaret. Sten |
|
|
Angående renovering av gasspjällen, läs detta: Länk Jag skulle helt klart byta ut den beggade lambdasonden mot en ny likadan som du köpte till andra sidan. Här kommer fulknepen: För att få ner HC så funkar 4-takts alkylatbensin utmärkt - vissa OK-mackar har det på pump för endast ca. 14:-/liter, på dunk så ligger literpriset på ca 25:- tyvärr. Länk Planera så att tanken är nästan tom dagen innan besiktning eller samma dag och tanka 2-3 liter E85 + ca. 8-10 liter alkylat och 15-20 liter 98 oktan. På vägen till besiktning kör med låg belastning men på höga varvtal (3-5000 varv) i minst 2 mil efter att bilen blivit varm. __________________________________________________ Att byta toppackning är inte omöjligt men tidsödande, innan det så kan denna behandling vara något: Länk Länk Länk Mvh |
|
|
fins det någon runt sthlm trakten som kan renovera dessa spjällmotorerna någon som vet? |
|
|
Hallå! Det är en möjlighet för att få den genom besiktning och kunna röra sig lite lättare mellan verkstäder. Vill dock inte ha den så utan den ska va ordentligt fixad. Sten: Jag menade byta topppackningar :) Var hos en mek idag som inte trodde att det var packningarna. Det droppar mycket vatten ur avgasröret vilket han trodde berodde på att den stått så mkt. alltså kondens.. Han tyckte iallafall att jag skulle ta tag i skrapljudet först. Ta reda på vad det var så det inte var något riktigt dåligt som kunde bli värre. Jag väntar tills pengarna är på banken. Sen ställer jag på den och ta mig in till Bmw och får en diagnos. |
|
|
back again... Har kollat spjällen nu och dom är fina o klappar ihop likadant. kvickt och lätt. Gjorde även rent vevhusvent tills jag fick huvudvärk...råkade få i mig lite 5-56 :-) Tyvärr gjorde det ingen nytta. Har kört ett par rundor och vattnet är fortfarande kvar. har inte rört sig en millimeter. |
|
|
ChristianF: Fulknepen används såklart bara för att få tid och råd att reparera bilen men samtidigt kunna använda bilen lagligt, vid nästa besiktning så kör du såklart med vanlig bensin för att utvärdera reparationerna. Men du körde motorn med låg belastning men på höga varvtal (4-5000 varv) i minst 2 mil innan besiktningen? Mvh |
|
|
Tjenare Jag körde inte mycket med besiktningsmannen for runt som en tok för att försöka få ner värdena...gick inte ändå :/ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.