|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hallå alla igen! Nu har jag fått min tempgivare och bytt den. Får en känsla av att den går bättre men den går absolut inte rent. Felsökte bilen på need for speed i malmö för att tag sen och fick felet att LMM var kass. Det nollades och försvann tydligen. Tänkte att det kanske ändå är ngt vajsing med den så jag lånade en av HannesL för att se om den gick bättre...och det gjorde den. Gick jättefint i 2 minuter sen börja den hosta igen (Hoppas att hannes LMM är hel ..hehe..). Vad säger du Rallyfinnen? Du verkar väldigt hemma på det här. Synd du bor så långt bort... ;-) Den raspande ljudet verkar komma ngnstans från vattenpumpsområdet. låter som ett dåligt lager. |
|
| kanske är det dags att synka om spjällen eller vad tro ni? | |
|
Har du provat och spraya startgas runt insuget, om varvtalet förändras drar den isåfall tjuvluft, kan låta som vinande ljud som följer varvtalet och öka förbrukningen. 628csi |
|
|
>Den raspande ljudet verkar komma ngnstans från vattenpumpsområdet. låter som ett dåligt lager. Du har väl inte fyllt röd hydraulikolja i servopumpen?! Gör man det så blir det bara skum och lödder efter nån minuts gång... sedan blir de massa raspande ljud osv. precis som ett dåligt lager. |
|
|
Tjenare. Hur synkar man spjäll? yes, har provat startgas. Ingen skillnad :/ Nix, pentosin 7.1 precis som det står på locket. kanske ska luftas på något vis? Sitter lite tight till i ekonomin nu. Väntar en månad med att ställa på den sen kör jag den till bmw för felsökning sen verkstad... |
|
|
Vad händer om du drar ur en LMM i taget med motorn igång? Ändrar det ingenting så är det sannolikt fel på LMM. Att den går 2min (kallstart?) tyder på problem med lambdareglering, den reglerar inte i början innan sensorn är varm, men när regleringen kommer igång så går den dåligt.. Huvudkomponenterna i den regleringen är i princip LMM och lambdasensor, fel på en kan i värsta fall ge felkod på den andra. Diverse luftläckage kan lura regleringen så det blir fel också. Du har väl inga läckage på insug eller avgas? Har du kollat vevhusventen? Man kan testa dra ut den och plugga hålet i plenum och hålet mellan LMM och spjäll. Hydraulsystemet är självluftande. Har förra ägaren däremot hällt i fel olja så hjälper det inte att du fyller på med rätt.. Tight ekonomi går inte så br ihop med en gammal krånglande V12 om man inte skruvar själv.. Ta tag i det och lär dig samtidigt! |
|
|
Jag har bytt lambdasonder. Gjorde dock en liten tabbe och köpte en bättre begagnad och en ny. Kanske borde byta den äldre till en ny ändå. Den går riktigt dåligt om man drar ut LMM. Så illa är det alltså inte. Har sprayat med startgas över allt och det gör ingen som helst skillnad. Ev. kan avgasröret läcka lite innan lambda då det är dåligt som fan överlag. Vill du länka bild(realoem) på vevhusvent samt skriva vilka jag ska plugga. Det är inte servon som låter. Låter mer som en krasslig vattenpump, trodde iallafall en kollega. Den tighta ekonomin beror på tillfälligt två boende. Ska strax avyttra det ena med skön vinst så jag kan plöja ner för mycket pengar i en krånglande V12. Försöker lära mig :) |
|
|
Hittade inget på realoem.. Här är en bild på anslutning på plenum(den med slangstumpen på) Länk Kollar du lite vart slangarna går som den sitter ihop med så ser du att den ena går till ventilkåpan, och en till insuget. Ryck ur den i insuget och tejpa för med tex silvertejp, hålet i plenum får du plugga med någon slangstump eller dylikt, bra sug i den :-) |
|
| Okej. Bra förklaring. Vad ska hända då? hehe.. | |
|
Förhoppningsvis går den bättre.. När du en gång har loss slangarna, ta bort plastventilerna som sitter på slangarna och kör i lite 5-56 el dyl, låt det gotta sig en stund och blås ur med tryckluft. |
|
| kan det vara denna Länk | |
|
Jag kan tillägga att det kan vara värt att byta dessa dock på båda sidorna. DVS Nr1 Och Nr6 |
|
|
Det hjälpte inte. Låter som jag har en liten läcka på avgas. Kom på att jag glömt säga att ibland så varnar den för Oil Pressure Low. Försvinner om man startar om. Kan en lite läcka på avgassystemet göra så stor skillnad? Den ryker väldigt mkt vitt. Kanske för den stått? Det försvinner vatten om man bara kör kallrundor men långa sträckor så stannar det. |
|
| Hur får jag loss den som sitter i kåpan? Drog lite i den men lossnade inte. Vågade inte ta i.. | |
| japp! kolla bara så att gummit inte försvinner som sitter på toppen | |
|
Hej! Om man lägger samman det du säger -Läcker ingen bensin -Drar ev lite lite vatten. -HC halt 300(100) Den ryker väldigt mkt vitt. Kanske för den stått? Det försvinner vatten om man bara kör kallrundor men långa sträckor så stannar det. så blir det topplockspackning. Sten |
|
|
Det låter jävligt jobbigt. GÅr det att laga miniläckor? Har fått pris på 25 papp för att byta packningar. inte värt att lägga dom pengarna på en sådan bil. |
|
|
En läckande topppackning är mycket svår att laga på annat sätt än att byta den. Med rätt vektyg och tålamod så är det inte speciellt svårt att byta, ens på en V12, bara väldigt tidsödande. Det första du bör göra är att trycktesta kylsystemet både kallt och varmt. Du skrev HC 300, har du inget värde på CO också? Sten |
|
|
Hej. ja, tålamodet behövs övas på och jag ska strax bygga garage så det var kanske menat att det skulle sluta så här.. Jag har bes 2 ggr. Första gången fick jag HC halt 341. Sen bytte jag lambdor. En beganad och en ny. Har faktiskt ingen aning varför jag satte dig en beg. Efter det gick HCn ner till ngt på 230-250 efter andra bes. CO 0,0 CO 2500 0.0 HC "230-250" LAMBDA 1,02 |
|
|
Ok, då fungerar Lambdaregleringen, lite hög Lambda, tyder på syreöverskott, kan bero på vatten i avgaserna och/eller läckage avgassystem. Det som oroar mig är vit rök och kylvatten förlust. Om det inte vore för den vita röken så kan vatten förlutsten ha samband med ditt missljud, ett trycktest ger besked. Om det däremot är vatten i avgaserna så blir det ett stort syreöverskott som lambdan ska hantera med ökad bränslemängd. Plocka ur alla 12 tändstiften och kolla färgen och beläggningar, är det något eller några som ser annorlunda ut? Sten |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.