|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu ser jag att dom även har en annons här på AP. Vad ni än gör så skriv inte i uppgifterna och sänd iväg. Då får ni en räkning på 299 kr utan att ha godkänt något avtal. Rena bluffen, Bilpriser.se har mer specad värdering och är helt gratis. Klantade mig och skickade iväg, men lyckades få fakturan krediterad efter ett vackert formulerat brev. Prova att "googla" på fordonsvärderingen så ser ni att dom har rekord många KO-anmälningar samt nu även polis anmälan. Mvh //Peter | |
|
Förvisso är det någon form av bondfångeri men det står på sidan; Sveriges bästa pris: Beställ värdering online. Svar via SMS + skriftlig intyg för endast 299:- Så då godkänner man det ju, typ. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Visst är det ganska lätt att se om man vet om det och letar, det står i en "annonsformad" ruta en bit bort. Men det är inte det jag skriver om, utan att varna folk från att vara för snabba. Och nej, man godkänner inget avtal om debitering. Som tur är så har man ju enligt lag 14 dagars retur rätt. Mvh //Peter |
|
|
Står ju klart och tydligt att det kostar, dessvärre slarvar befolkningen i allmänhet med att granska avtal och dylikt innan beslut/underskrift... Många ftg är inte sena med att utnyttja detta slarv -fult men effektivt... Peter; Vad ska du returnera, har du tänkt dig? Detta köp är av "skärddarsydd" karaktär och kan således inte returneras, däremot kan du söka ogiltighetsförklara avtalet (ex. strid på tro o. heder?) och kräva prisavdrag alt. häva köpet... //A |
|
|
Vad jag tänkt mig att returnera? Jo du tvesovla, det är den skriftliga värderingen som jag fått som har returnerats enl. överenskommelse med dom. Självklart kan man returnera något man inte är nöjd med även om det är "skräddarsytt" Och ja, det är fortfarande lätt att se om man vet om det när man är där. Men det är fortfarande inte det jag skriver om utan att varna folk från att vara för snabba och tänka sig för. Mvh //Peter |
|
|
Okej, vad bra att du har fått häva köpet (dvs. ej retur)! Men jag förstår fortfarande inte vad det är du vill varna för..? //A |
|
|
Självklart kan man returnera något man inte är nöjd med även om det är "skräddarsytt" Det är inte alls självklart att man kan returnera något. Nu kanske detta faller under distansköplagen så jag är inte 100 på detta. Men att tvärsäkert säga att det går att returnera är felaktigt. Vad i tjänsten är fel? Att det kostar 299:- är inget fel, bara ett högt pris. Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
|
Kolla min länkar här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Jippa; självklart finns det ingen generell returrätt vid specialbeställda varor -vad får du de uppgifterna ifrån!? Frågan är om upplysningen kan sägas vara specialbeställd eller inte, det har jag dessvärre inget svar på... Vidare kan sägas, med hänsyn till praxis, att DustanavtalsL ej reglerar köp under 300 kr... | |
| tvesovla: 300-kronorsgränsen gäller bara om det rör sig om hemförsäljning, alltså inte vid ett sånt här avtal. | |
|
Stålmannen har ju en poäng, kanske AP-crew ska kolla lite närmare på annonsörer i fortsättningen!?! Eller kanske "ändamålen helgar medlen"... Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Lollan; Du kanske har missat att de slagit ihop distansavtalslagen med hemförsäljningslagen!? Uppenbarligen... Jag förstår stålpojkens frustration men dessvärre är det svårt att komma åt "fula" företag... |
|
| Och Jippa, naturligtvis går det att returnera om det föreligger fel i varan/tjänsten men annars förekommer det som sagt ingen generell returrätt vid specialbeställda varor/tjänster | |
|
Tvesolva: "Och Jippa, naturligtvis går det att returnera om det föreligger fel i varan/tjänsten" Helt riktigt, där är vi överens (om varan/tjänsten är felaktig). Vad jag bara ifrågasatte var om vad felet i denna tjänst bestod av. Att det är ett högt pris på tjänsten gör inte att tjänsten i sig är felaktig. Vi "här" på AP vet att dessa uppgifter kan man som bilspekulant plocka fram gratis och ganska enkelt men andra vet det kanske inte. Att företag spelar på okunskap är ju inget nytt. Det är roligare med sex......hjul alltså ;-) |
|
|
Kanon, då är vi överrens - jag har de facto aldrig påstått att tjänsten innehåller ngt fel. Ang. returrätten; Om det ej är ngt fel i en specialbeställd vara/tjänst går det således ej att returnera med lagstöd. Sov så gott! =) (OBS. EJ ironi!) |
|
FredricF |
Hm... så här står det i deras villkor: § 5) Avtal ingås vid att du klickar "VISA". Genom att klicka på "VISA" bekräftar du att du har läst och accepterat ovanstående. Jag förstår och accepterar att ingen skriftlig information om detta avtal kommer lämnas ut. Jag testade men det dök aldrig upp nån "visa"-knapp. Menar dom "visa" sms? Jag har ingen sån knapp på min telefon i alla fall..... Om man inte klickat på nån "visa"-knapp kan man med andra ord inte ingått nåt avtal. Eller? /Fredric |
FredricF |
Jag har funderat lite på min personliga inställning till den här typen av företag och kommit fram till att dom är oseriösa och att jag inte vill se deras anonnser. Hela syftet med upplägget av deras sida är just att man skall "missa" att det kostar pengar. Antingen det eller så är dom hopplöst inkompetenta på användarvänliga websidor. I vilket fall som helst är dom inte seriösa. (Det är trivialt att designa en användardialog där användaren inte kan missa att en tjänst kostar pengar) Hursomhelst så väljer jag att blockera annonser från de annonsleverantörer som visar den annonsen. /Fredric |
|
Idag dök det upp ett brev från Fordonsvärderingen med ett värderingsintyg på en av mina bilar. Jag blev minst sagt förbannad, jag har då inte beställt något. Kan man verkligen bara genom att ange en godtycklig beställar-adress och regnummer få en faktura att landa hos någon intet ont anande? Freude am fahren |
|
|
commander_krill: Tyvärr så är det nog så att det räcker med att någon annan knappar in ditt mobilnummer och regnummer men en felaktig adress, verkar som att fakturan skickas till den som har mobilnummret. Jag fick själv hem en värdering som jag inte beställt, efter att ha ringt till deras kundtjänst och sagt att jag inte beställt någon värdering så strök dom betalningskravet och lämnade det vidare för "udredning/spårning". Känner mig dock inte helt trygg med att det inte kommer komma något kravbrev om en månad med påminnelseavgift på allt. Nog klassar det in som värsta bondfångarbolag för mig ivarje fall, även fast brevet/värderingen såg bra ut, det är just dom fula metoderna som jag retar mig på. Nu är inte jag någon jurist men är mycket tveksam till att dom kan begära några pengar ens av någon som faktiskt i gott mod har tryckt på "Ok" knappen för att beställa en värdering. Det finns inte någon text kopplad till "Ok" knappen där man blir informerad om att det innebär att man köper en tjänst som kostar pengar. Hur ska dom veta vem som har beställt tjänsten, Mobilnummret som man anger? Eller kanske regnummret? Eller kanske IP-adress som man kopplar upp sig från? FredricF: Observera att villkoren under rubriken "Allmänna villkor för kreditupplysning tagen på www.fordonsvarderingen.se" gäller personlig kreditupplysning och inte fordonsvärdering (åtminsone som jag tolkar det). Nedanstående handlar alltså inte om fordonsvärderingen. "§ 5) Avtal ingås vid att du klickar "VISA". Genom att klicka på "VISA" bekräftar du att du har läst och accepterat ovanstående. Jag förstår och accepterar att ingen skriftlig information om detta avtal kommer lämnas ut." |
|
|
Helt klart oseriöst företag. Varför betala för info man kan få gratis...? Min son (bvid tillfället 12år) fick en faktura från detta företag då han knappat in nått reg.nr. Men den fick dom käka upp.... //Johan |
|
|
Måste erkänna att jag själv gick på detta. Satt på jobbet och läste snabbt, det stod inget som kostnad via sms då, ser att sidan har updaterats. Tolkade det som att ville man ha värdering via sms så var det bara fylla i på sida, klickade vidare stod inget om någon kostnad. Jag har granskat denna sida vid tillfället och den var tydligt skapad för att vilseleda konsumenten. Om man jämför med andra företag som säljer sms:tjänster så brukar man fylla i sitt nummer på sidan sedan få en läng med uppgifter som man skall smsa till ett nummer, det sker då bekräftelse på köpet. Hem kom en "kupong" på vad bilen var värd +- 1000 beroende på vad det var för skick, och sen sedan ett vanligt protocoll som man fick fylla i själv. Jag rekommenderar ej någon att använda tjänsten, pga det skeren värdering slumpan utan att ens veta skick. Om någon får en faktura så är det bara polisanmäla om man ej köpt tjänsten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.