|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte se över försäkringen till en min 525I 01'a. Är det någon som kan tipsa om försäkringsbolag som inte är "tokdyra" för e39'or, om det överhuvudtaget finns sådanna. Jag är bosatt utanför stockholmsregionen och letar efter helförsäkring alt. halvförsäkring. Är det någon som känner till om det är möjligt att försäkra bilen i utlandet och om det isåfall är lönsamt. EU måste ha någon form av reglement som gäller dessa frågor. | |
| Det beror väl lite på... Vissa bolag blir ju jävligt billiga när du har flera försäkringar hos dem. Jag t.ex har bmw´n i farsans namn för att den skulle kosta nästan en månadslön per år i mitt namn och jag är ändå över 25 då också... Han har bilar,båtar,villa,stuga och skoter i IF. Då kostar bmw´n under 4000:- helförsäkrad/helår så att samla alla försäkringar i ett och samma bolag är alltid ett plus. Iofs är det ju en 523 -00 men det är ju en väldigt snarlik bil. Kanske ska nämna att jag bor 100 mil norr om stockholm också, det påverkar väl en del :) | |
| Å så vet du väl att om du har bilen i pappas namn så är risken stor att du inte får en spänn av f-bolaget om ngt händer? | |
|
För mej så var VESTA det billigaste alternativet, 1/2 priset jämfört med BMW Original Även ModernaBil har hyggliga priser, dock så är det alltid självrisk även på trafikförsäkringen. |
|
|
För mig var Vesta inte speciellt billigt: Alpina B10 3.2 -98 , ägare 45 år , småstad(Ängelholm) Helförsäkr. 1500mil/år och körkort indraget i 4 månader förra året , gav en premie på ca 24500kr/år hos Vesta ,medan jag betalade ca 8000kr/år , 2000 mil/år hos LF före körkortsindrag förra året. Ska ställa på bilen 1 mars , med LF-premie max hälften av Vestas "erbjudande". Alltså , ett tips "hålla" i körkortet ,inte värt besväret 4000kr i böter plus 4 mån. frånvaro av körkort + förhöjd försäkr.premie efter att ha blivit "lasrad" 167 km/h på en glest trafikerad 110-väg en onsdag kväll kl halv åtta. |
|
| Låt Insplanet göra en del av jobbet till dig. De plockar ihop några vettiga alternativ baserat på dina uppgifter. Tycker du inte att det blir bra kostar det ju inget och du har en prissmässig grund att själv gå vidare på. | |
| Beppo, vad är det som säger att det inte är hans bil som jag bara lånat på livstid? Står jag inte som ägare på pappret så är det inte heller min bil? | |
|
Precis, därför får han svårt att övertyga bolaget om vem som kört bilen t.ex vid en olycka. Alltså ett försäkringsbedrägeri som det finns att läsa om i en ganska omfattande tråd. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Insplanet har jag provat och det jag kan säga om de är att det är värt att kolla själv istället för att låta någon annan göra det åt en. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Insplanet har bara avtal med vissa bolag vilket gör att de inte kan göra en helhetskoll åt dig. Men det är ju gratis och går fort vilket gör att det inte skadar att ringa dem och höra. I mitt fall var dock deras bästa bud 17000 vilket var mycket sämre än vad jag fick på annat håll, 11000kr. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Kan slå ett slag för modernabil , överlägset billigast på mina senaste bilar. betalar strax över 4000 helförsäkring/år för min -99 523 , 32år bor 10mil utanför Sthlm. |
|
|
JohanT: säg precis så till f-bolaget om det häner ngt så får vi se om de betalr ngt.... Nej allvarligt: läs lite om detta på forumet så inser du att risken är stor att du har en helt värdelös försäkring. F-bolagen har bra koll på detta, de har t o m gamla poliser anställda som bara jobbar med att avslöja sånt här. De ringer och kollar med grannar till dig och din far för att fastställa vem som egentligen äger bilen, osv osv. Vill inte att du ska råka illa ut bara! |
|
| Kan nämna att en kompis till mig nyligen blev utan ersättning för en skada som kostade över 60 tusen. Bilen var reggad på hans mamma, och f-bolaget rodde ganska lätt hem spelet i rätten... | |
|
Enkelt Nr.1; Om päronen så gärna vill hjälpa kan dom gå in och sponsra premien... Enkelt Nr.2; Man köper och försäkrar en bil man faktiskt har råd med... Då drar alla sitt strå till stacken om ingen försöker åka räkmacka samt ingen behöver bli anklagad för bedrägeri, för det är ju precis vad det är. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Om vi säger såhär, säger föräldern att det är han eller hon som äger bilen så har försäkringsbolaget inget att komma med oftast. De kollar gärna bankkonton och överföringar för att se om föräldern tagit ut pengar för att köpa bilen eller om "ynglingen" gjort det, så se till att lösa denna biten innan, dvs ta ut lite i taget under en längre tid och förvara dem i bankfack och betala föräldern sedan som tar ut av sina pengar till bilen. Det där med grannar har jag aldrig hört förut men det är ju inte olagligt att låna ut sin bil och det bör man ju "kryssa" för vid försäkringstecknandet att föraren är under 24år om så är fallet. Det som gäller är att försäkrings- tecknaren måste vara den huvudsakliga brukaren, detta betyder att minst 51% av bilens framförande måste ske av denne. Hur man kan bevisa detta är mycket svårt, grannar kan säga vad de vill men de kan inte veta vem som kör bilen mest och utan bevis med stort B kan de inte neka ersättning. Känner en som var i denna situation och var med i rättegång, men utan bevis kunde inte bolaget neka honom ersättning trots idoga försök. |
|
| Det är frågan om hur mkt bevis dom behöver. Vi har på detta forum ett antal dokumenterade fall där ersättning inte betalats ut. Jag själv känner dessutom till några fall det det varit så. Och då har f-bolaget också vunnit i rätten. | |
|
Ja nog behöver de någon form av bevis!, annars kan de i princip hävda att de misstänker "fusk" och konstant vägrar ersätta skador på fordonet ifall ägaren råkar vara en föräldrer men barnet orsakat olyckan. I så fall får de börja med att skriva att bilen får ej lånas ut för då gäller ej försäkringen, men någon sådan klausul finns ej, bara det att självrisken blir höjd. Undrar hur man kan vinna en rättegång utan bevis? Så med andra ord om misstanke för brott finns så betalar försäkringsbolagen ej ut ersättning, i så fall är det ju ingen ide' att ens försäkra bilen. |
|
|
Det här har ju diskuterats i flertalet trådar bl.a. denna: Länk. Frifart: Hur ska f-bolaget kunna kontrollera kontoutdragen? De är ju inga offentliga handlingar, och vad har det för betydelse vem som betalar vad? Huvudsaken är ju, som du säger, att ägare och försäkringstagare är den som är bilens huvudsakliga brukare. Tycker att kaptenlöjtnant sammanfattade det alldeles utmärkt! |
|
|
F-bolagen betalar tex inte ut erättning om din bil blir stulen och den har startspärr. Den går ju inte att stjäla! Och det är svårt att bevisa att man INTE har skenförsäkrat, så rent juridiskt är det svårt för rätten att bestämma vem som begått avtalsbrott.... |
|
|
Nu handlade inte frågan om att "Ställa bilen på farsan" - den tråden finns de facto redan (där ni säkert redan är flitiga skribenter)... Precis som Andreas_Löfgren säger så behandlar Insplanet bara företag som är direkt knutna till Insplanet... Därmed inte sagt att Insplanet inte är givande - tvärtom! Horvat; Testa Sveland, jag har min försäkrad där o. betalar 2800 om året i helförsäkring med lägsta självrisk. Men det bästa är att ringa runt och kolla själv, frågan är högst individuell! Lycka till! //A |
|
|
Ojsan, jag hängde på Beppo & Johan T i bara farten och det blev något ot. Ber om ursäkt för det. Absolut bäst att ringa runt. några patentlösningar finns inte i denna djungel av försäkringsbolag och försäkringar, att ha allt på samma ställe behöver inte vara billigare bara latare... Back on track! Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.