|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
eller...det kanske var edge sport jag köpte då.... |
|
|
Oj! Den "gamla oljefrågan" igen!!?? Jag kör iaf med Biltema 10W-50 och den funkar hur bra som helst. Jag byter olja var 1000e mil, och det skulle jag göra även med Castrol Edge-oljor, så skillanden för mig blir mest en penningfråga. För mig är saken iaf helt klar: köper man "magiska" Castrol-oljor så slänger man pengarna i sjön. Jag gissar att ni har synpunkter på detta? :-) |
|
|
Twalle: Castrol TWS och Castrol Edge 10W-60 ÄR samma olja det är inget jag hittat på utan Castrol själva som säger. Du kan gå in på deras sida och jämföra specifikationerna på oljorna så ser du själv. Eller varför inte maila dom och fråga? Edge SPORT är däremot inte samma olja. |
|
|
Goesta: Låt oss inte ens gå dit..... ;) (mer än att säga att TWS-oljan inte är en longlife-olja, utan att det är additiven i TWS:n man vill åt för vissa motorer) |
|
| Sant, jag ska vara tyst :-) Inte ett ord till från mig - ni vet ju redan min åsikt :-) | |
|
bmw-lelle..om du läser mina inlägg lite mer nogrannt så kanske du märker att jag redan fattat att det är samma oljor då jag sa att det var edge SPORT jag köpte. så nogältat om det tack :D goesta... jag byter olja var 500 mil och bryr mig inte om kostnaden öht. jag blev rekommenderad av bmw den "bästa oljan" och då kör jag med den. |
|
|
Twalle: Inte den tonen tack, jag citerar dig: "bmw-lelle: nej det är det inte" "eller...det KANSKE var edge sport jag köpte då...." Det var inte något personligt utan ren fakta. Då även andra läser tråden är det bra information. No offence, ok?? |
|
|
bmw-lelle: jag använde ingen ton, för övrigt väldigt svårt att ta ton med skrift. och ditt citat är felaktikt. KANSKE ska vara kanske. hade ingen betoning på kanske vad jag ser. hehe skämt och sido, jag skrev ju i mitt andra inlägg att jag inte hade nån aning egentligen...alltså med andra ord så har mitt första inlägg ingen betydelse längre. därför reagerade på ditt ältande. som du vet är det lite svårt att ta bort inlägg man skrivit, så då får man editera efteråt ibland... |
|
| Varför står det absolut INGET om 60 olja i instruktionsboken till m3? bmw rekomderar SAE 15w50 i boken.. ? | |
|
Tjo vad kommer alla fram till.. Ska byta olja på min M3 s50 nu innan säsongen och vill veta vad jag ska ha. Gamlla ägaren har kört med TWS oljan men alla värkar ha olika åsikter. Läste någonstans att den oljan kunde vara skadlig för VANOS enheten då den var för lätt flytande. Priset spelar ingen roll vill bara veta vad det är jag ska hälla i. Bilen bjuder på underbar karaktär och då vill jag bjuda med fin olja =) Tacksam för svar |
|
|
Lättflytande? TWS är ju en 10w60-olja, dvs ganska trögflytande! Jag kör själv på TWS och kan inte rekommendera något annat. /Jonas |
|
| Nu har jag fått Agip Racing 10W-60 i min maskin av ett visst företag i Stockholm/Huddinge, det är även överfyllt med ca 1-2mm över max sträcket, Bör jag byta? Har alltid gått på Castrol TWS innan. | |
|
gOry: Nej du behöver inte byta olja om det är Perre du har varit hos så vet han vad han håller på med. Jag skulle aldrig chansa med att köra Biltemaolja i en M motor, dom dyrare oljorna innehåller tillsatstser som gör att oljan blir effektivare. Men vad man ska veta är att dessa tillsatser börjar fungera först runt 80C, det är därför det är så viktigt att köra försiktigt och inte tokvarva innan motoroljan har uppnått 80C. Och visst TWS/EDGE oljan är svindyr men det är inget vad det kostar att fixa en rasad motor :) |
|
| Kan man kära i genom motorn med Omega 907 Engine & compressor flush eller gör man mera skada än nytta?? | |
|
Q8 Formula F1 10W 50 är absolut inte att rekomendera till någon som helst motor som har aningen högre kompression än en vanlig opel. oljefilmen håller inte och vevstakslager tar stryk och klappas ut. Castrol Tws 10w 60 är rekommenderat till M-motorer i synnerhet om man använder bilen på bana.Skulle aldrig få för mej att snåla på en så viktig och i mitt tycke billig "motorförsäkring". Att hälla i olja från biltema är som att köra med regummerade däck under en M-bil tycker jag. Mvh |
|
| Jag känner att jag måste byta, har 6L Castrol TWS på hyllan, är de någon som vill ha beggad Agip Racing 10W-60 gått ca 10mil har ny oanvänd biltema spilloljedunk att tappa över till så de inte blandas med massa annan skit olja. Kan ju vara ett tillfälle för er som kör på Biltema olja! | |
|
Haha skön komentar där på slutet. Jag bestälde mitt kalas fån tyskland. Är bara att vänta och se om man får det =) Är det någon som kan ge mig något svar ang Omega 907 Engine & compressor flush |
|
|
Jag kör på Castrol Magnatec den funkar toppen. Kört på Castrol Edge sport innan den är lite dyrare men vill man inte lägga de sista slantarna så tycker jag att Magnatec är en kanon olja. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.