|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| vilken motorolja rekommenderas på en bmw m3 -95 som gått 19000mil? | |
|
Castrol TWS 10-60 är den som bmw rekomenderar för M-bilarna. Vet att Castrol Edge 10-60 är godkänd.. iaf av BMW norrköping. |
|
|
Det stämmer som mr-walker säger. Det 'är Castrol RS TWS tror jag den heter. Kostar 100 kr per liter. Christofer |
|
|
vart hittar man den för 100kr/l? kollade på micro idag å dom ville ha 700 för 4l.... |
|
|
Jag beställde förra gången från www.mapodo.de Hade oljan hemma på 4 dagar. Dyrt va det inte heller... tror jag gav 91kr litern då med den valutakursen på Euro´n. |
|
|
haack 700? Jag tror jag köpte den billigare på Micro...men börjar tveka nu :) Christofer |
|
|
Länk Jag har också beställt därifrån, funkade bra, snabb leverans, inget strul, blir lite fraktkostnad men om man beställer lite större mängd åt gången så betalar det sig ändå Mvh Ferenc |
|
| Själv kör jag på Mobil 1, 0W 40. Funkar riktigt bra. Tyvärr kostar den 179kr/Litern | |
|
mackan_87 jag vill ju inte verka elak eller så... men oljan man SKA ha är Castrol Edge 10-60... sen vad ni alla kör med är eran ensak... men det är oljan man ska ha som sagt. Christofer |
|
|
Hejsan såg era inläg här, vet att de här har varit uppe i forumet hur många gånger som helst, men vet inte om just detta varit uppe, nu till de vesäntliga. Har hört genom chefen på jobbet, som sa till mig att jag fick köpa Motul motor olja tror jag de stavas, genom han för 70kr litern tror ja de va och då spelade de ingen roll vilken spec jag skulle ha sa han, men finns de någon av deras oljor som håller klassen, vet att TSW är de man ska ha, men de beror ju mest på vilket märke bmw har avtal med de där, titta på motorcyklar tillexempel, där kan de bytas friskt med rekomendationer beronde på sponsor i motogp. MVH Fricke |
|
|
Laths, jo jag har läst att de flesta rekommenderar castrol oljan, men anledningen till att det blev mobil 1 oljan var för att en polare kunde fixa sån olja för drygt 85kr/L. Och JAG tror nog inte det är nån fara att använda den oljan istället. |
|
|
Jag kör med TWS 10-60. Att den är dyr får man ju erkänna, men den får kosta vad den kosta vill! Hade jag inte haft råd att ens köpa oljan så hade jag valt en annan bil! |
|
pg_ice |
mycket bra sagt AW! mackan det skiljer mer än vad du tror mellan oljor det har jag sett på jobbet. på jobbet kör vi enbart Castrol till maskinerna då andra märken slaggar igen kanalerna med en massa skit. skit som oljan löser upp och sen blir kvar i oljerören. efter att ha kört med castrol och den rekomenderade oljan till maskinen på jobbet så efter 1 år så såg kanalerna lika fräscha ut som dom gjorde när vi gjorde rent. de. innan det så körde vi med ett annat märke med andra tillsatser. den oljan skitade ner hela maskinen med slagg redan efter ett par år. det är på lång sikt man åker dit om man kör med fel olja inte nästa vecka. |
|
Kollar man på de större tillverkarnas specar på deras värstingoljor skiljer det knappt ett skit, vare sig i flaskan eller i verkligheten. I mina hojar som är/vart betydligt hårdare trimmade än en sur bil (400hk/l)har det fungerat att köra med en olja utvecklad på 40-talet i växellådan, absolut bästa oljan för det faktiskt. Ovan hoj var ju tvåtakt, och det fungerade utmärkt med de flesta modell bättre oljor där också. Där skiljde dock mycket i hur mycket de sotade etc. Men ingen större skillnad i slitage. Enda problem jag stött på är att vissa oljor inte passar vissa lameller för kopplingar som ligger i oljebad. Så, känt märkes nr1-olja funkar i 99.9% av fallen i vilken motor som helst, ofta funkar även oljor av lägre kvalitet alldeles utmärkt. |
|
| Aja jag beställde 10 liter castrol tws från www.mapodo.se efter tips från er tack så mkt.. | |
Filip_J |
Q8 Formula F1 10W 50 fungerar alldeles utmärkt och är framtagen till BMW's och Porsches värstingar |
| Bytte från Castrol TWS 10-60 till Castrol Edge 10-60 förra sommaren, reslutatet blev att motorn fick en lite jämnare gång och gick mycket tystare. så jag rekomenderar Castrol Edge 10-60 | |
|
Twalle: Det är samma olja. |
|
Filip_J |
Twalle: Kanske därför sen slutade låta pga att du servade den ;) |
| bmw-lelle: nej det är det inte | |
|
eller jag ska inte säga så...jag har inte så stor koll egentligen, men jag hade iaf castrol TWs nånting och bytte till edge...var då jätteskillnad på pris tex...hmm... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.