|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
pg_ice |
vad är det? bänkade bilen i förrgår och hade bara 271 hp!!! och då kör jag med supersprint kattersättare och supersprint slutdämpare som enligt SS hemsida ska ge över 300hp på en 3.0..haha är dom gjorda hos buttericks tro? man ligger alltså 30hp under vart har dom 30 hästarna tagit vägen? funderar alvarligt på att slänga i en annan motor tror det börjar bli dags att lämna in skiten som inte äns kan leverera orignal effekt! vad tror ni vad orsakar effektförlusten? jag har bytt en del delar men det räckte tydligen inte nya bränsleslangar/bränslefilter/fullgassensor/tändstift/luftfilter rengjort spridarna/LMM/Insug. avgasvärderna var perfekta nyss hos besiktningen så det kan inte vara nåt med Lamdan heller. 271 hp? som en trimmad 328 för helvete! :) |
pg_ice |
tillägg: vridet ligger på 354nm så det kan man inte klaga på. hade vanosen varit dålig så hade man nog sett det på kurvan så då kan man utesluta den direkt. motorn drar heller ingen olja. |
| 271Hk på vevaxeln eller "hjulen"? Vilken transmissionsförlust räknade man med? Om det var 271Hk på "hjulen" så motsvarar det ca 320Hk på vevaxeln (15% transmissonsförlust) | |
|
Skulle tippa på att det är ganska nära sanningen , då bilen är 15 år gammal och har säkert gått sina mil (15k ?) med slitage och effektförlust som följd. Tycker inte detta är något konstigt Dock så är rullande landsväg oftast inte så pålitliga att bara mäta sin effekt i (mer intressant att mätta vid ev ändringar före o efter) då det är för mycket variabler som kan ställas in fel + ev hjulspinn på rullar osv Mvh Henrik |
|
pg_ice |
271hp på vevaxeln att bilen är 15 år gammal hör inte hit den ska leverera nära orignal effekt ändå iom att dom delarna som kan påverka motorgången är bytt. 271hp är inte i närheten så det måste vara nåt alvarligt fel. jag får lämna in på diagnos hos BMW så får dom kolla om dom hittar nåt dyno testet gick riktigt till så effekten är den som gäller. |
Filip_J |
PG: En av de vanligaste bovarna i effektförlust är just vanosen, och den är ju inte dålig, så det är mysko det här. Min lillebror bänkade sin M3 och han har i stort sett samma godis som dig: - Köhler Kattar - Köhler slutdämpare - K&N insatsfilter - unichip = 314HK 360NM Jag tror inte du ska hänga upp dig på siffror. Hans och min gamla M3 (din) gick EXAKT lika snabbt, så frågan är om man märker av hästarna bara för att man har dem på papper? Han bil har gått 12 ,den är ruskigt fräsch både i motor och drivlina så du behöver nog inte vara orolig. |
pg_ice |
det är just det som är problemet jag hänger upp mig jäkligt mycket på siffror. nu är det ju så bra att siffrorna stämmer enligt Vtech. jag litar fullt på dom. bänkpappret om nån kan se nåt galet. det är ORG testet som är viktigt det andra är bara bonus. Länk vart bänkade din brorsa M3an? då åker jag dit och jämför. får jag inte 314hp då på exakt samma bänkning då måste man göra nåt åt det. |
Filip_J |
kom online på msn så snackar vi. |
Filip_J |
Förmodligen har brorssan 314 på hjulen. |
Filip_J |
Ska kolla bänkpappret sen. |
pg_ice |
314 på hjulen? det måste vara motoreffekt annars så ligger den på 350-360hp. och det låter ju väldigt troligt ;) kan du fixa bänkpapper från din brors test så vore det bra,då har man nåt att jämföra med. |
Filip_J |
OJ, menade givetvis motorn =) Ska snacka med honom senare. |
pg_ice |
kanon! har ej msn kvar. jäkla trams :) |
Filip_J |
Har dock ingen scanner, får väl ta ett kort på pappret och lägga upp. |
| Tycker fallet med ditt problem är solklart.. Diagnos : S.K.R!!!! | |
| Möjligtvis även SBR!!! | |
|
Gör ett komptest. Den där effekten är för dålig vad folk än säger! Flåklypa |
|
|
Bänkar visar väldigt olika resultat i sifferväg, du kan säkert åka och köra din bil i en annan bänk och få gladare siffror. Känns bilen trött jämfört med någon annan m3'a? Går den ojämnt, låter den annorlunda? Bilar tappar sällan effekt med åren, snarare tvärtom så länge kolvringar etc håller tätt. Olika modeller av däck och storlekar på fälgar kan ge olika effekt i bänken. Kör en annan m3'a i samma bänk och jag gissar att den bilen säkert kommer ha effekt i krokarna av din. Sen ger nog ett avgassystem aldrig 30hk, såvida orginalet inte är extremt uruselt, vilket jag inte tror är särskilt troligt på en m-bil... |
|
pg_ice |
Flåklypa hade man haft dålig komp så borde den väl dricka olja va? så är inte fallet. det drar inget alls alltså borde det väl vara tätt i kolvarna. SKR och SBR vad är det? så länge har man inte kört M3a :) jag håller med Flåklypa snacka är ingen ide när man redan har svart på vitt,här krävs det en felsökning. avgassytem för 12k sitter på bilen men effekten blir lägre än original :) |
|
Byt till orginal avgassystem och testa den i bänken igen. 271 låter lite, men kan det inte vara som så att dem kattersättare är kanske boven i dramat, Är bilen mappat med dem nya kattersätare?? |
|
Filip_J |
Bilen är inte mappad. Den går jämnt med en 3.0 med bänkade 314hk och 360nm, det säger rätt mycket. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.