|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Som rubriken kyder så skulle jag vilja ha en punktlista på hur man bygger en e30 327 motor , alla tips är välkomna. Tack på förhand | |
| Du behöver en vevaxel från 324 td | |
|
Så här bygger JAG 2.7 liters M20 i stora drag Jag har utgått från en vanlig 325 motor, till den skaffade jag en dieselvev 320 stakar 325kolvar Sedan måste blocket fräsas av 2,11mm |
|
|
Tack för svaren. Hur gör man för att fräsa av blocket 2,11mm? så detta behövs: * 325 block ( har jag ) * 325 topp ( har jag ) * Dieselvev ( måste inhandlas ) * 325 kolvar ( har jag ) Hur bygger man sen vidare på den för att få ut bra prestanda ur den utan turbo? med tex: spridare? lmm? Kamaxel? Extraktor? sen antar jag att man behöver mer saker! då undrar jag vad man ska använda för saker. |
|
| En e30 2,7 liter motor 327 grader kam har du ungefär 195hk ock den går bra det kan jag lova dig En e36 325 har ingen chans | |
| Ok, då kör man med allt annat orginal? Men hur gör man för att fräsa av blocket 2,11mm?? | |
| Ja det gör jag i alla fall, man måste lämna in blocket till en motorrenoverings firma. | |
|
Är också intresserad av detta ifall jag ska inhandla en 325 men så de tär "bara" att införskaffa: en axel från 324 / 524 turbodiesel fräsa av blocket: 2,11mm för att allting ska bli bra eller är det mer man behöver byta?man ska ju iofs passa på att byta kam men hur stor kan ska man byta till? |
|
| Jag skulle med vilja veta med vilken kam den går bäst, då ska den dock både gå på bana och gata så att den ska vara besiktningsbar, sen undrar jag om man ska köra med orginal topp packning? | |
| För att en kam skall ju fullt ut måste man modifiera andra saker i motorn,en viktig sak är att höja kompen i motorn ju högre gradtal på kammen ju sämre segdragning på låga varv man kompencera det till en viss del genom att höja kompen i motorn. | |
| Vart fel i inlägg nr två som jag skrev, jag skrev att det ska vara en 327 graders kam det ska vara en 272 graders kam | |
| Jag har förstått att man höjer kompet genom att sätta dit högkompskolvar men kan man göra det om man bygger en 327 motor? | |
| Nej det behöver du inte kompet kommer att hamna på ungefär 9:8:1 | |
| Ok, så att man behöver bara höja kompet om man ska köra med en vanlig m20b25 motor och ändra kamaxel? Något tips på vad det är för kolvar man ska använda då? | |
|
kankse lite ot.men man ska ju ha 320 stakar, fråga är då hur mycket hk dom tål om någon vet det? är detta receptet för 2,7l motor: 272 kam 320 stakar hökkompressionskolvar fräsa av 2,11 mm av blocket en vevaxel från 324 / 524 turbodiesel stämmer det elelr något mer man behöver ändra/lägga till? |
|
| technofreak_Du behöver inga högkompkolvar till 2,7 liters motorn kompet kommer ändå att hamna på ungefär på 9:8:1 | |
|
okey..är inte insatt i siffror o de så dom siffrorna säger mig tyvärr ingenting.men annars så funkar det bra med dom grejerna som står på listan eller?vad är det för skillnad på dom olika graderna på kammarna? //Christopher |
|
| hur mkt brukar dom ta för att decka blocket? fräsa och decka är samma sak? | |
E30_320i |
Tjena. Ni pratar om 327 konventering, Men nu Till min Fråga, De ni pratar om är Enbart 327 konventering o sen Original utöver det, Men om man nu Tänk köra med Turbo med, Då e väl detta 9:8:1 kompet inte Specilet bra`? då e de till o Sänka kompet. Men ska man bara svarva ner Original 325 kolvarna då Plana, eller ska där Va e grop i de. läste något på ppf s Forum ang Svarvning Av kolvar... Sen e de de med, de e väl de korta 320 stakarna man ska använda sig av vid konventering till 327.. Mvh Tommy |
|
Jag tror att om man byter till diesel vev och 320 stakar och har det så. så blir det bra "turbokomp" direkt. Tror kring 7-8 komprissonsförhållande eller vad det var. Borde ju vara bra som det är. Gå in på ppfs turbo forum där lär man sig mycket! Hur mycket effekt får man om man enbart byter till dieselvev, 320 stakar, och resten original? alltså 2.7l men orginal kam och kompen som blir med dieselvev utan att modda block och topp. |
|
|
Skulle tippa på runt 180-185hk. 170/2,5=68 150/2,3=65 129/2,0=64,5 113/1,8=~63 Som det verkar så ökar effektuttaget per liter med volymen och räknar man optimistiskt så kan man tänka att en 2,7 kanske får 70hk/liter och då hamnar man på 189hk. OBS! ingenting vetenskapligt alls i detta, bara gissningar. ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.