AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.519

E46 däck och fälgar...

Sida 1 av 2
egelnor
Problemos!

Jag har ett gäng (4) Michelin Primacy 235/45/17 däck
och undrar om någon provat sätta dem på en E46 (själv
har jag en 320Ci -01)? Bak antar jag att det går bra,
men fram?? Vad behöver jag för offset på fälg om jag köper? Styrbegränsning? Vill inte ha problem med däcket tar i skärmkanter eller inre skyddplåt(ar). Hur är det med stensprut? Har 225/45/17 som "allround"-däck nu och de känns på gränsen!

En fråga till när jag ändå är igång; vem säljer Cromodora fälgar?

Ha de'!

/Robert
egelnor
Har hittat ganska mycket info i forumet. Det verkar ju som några provat med 235/45/17 runt om. Vad har ni för offset på era fälgar? Är det någon som har bilder?

/Robert
egelnor
Såg några som hade M3:or här, fast lite äldre modell. Hur är det med mått på bilarna om man jämför M3 med min? (320Ci -01)

/Robert
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Jag har 235/40-18 på 8,5" bred och ET 35 fälg på min kärra och det fungerar perfekt.

egelnor
Hej Kenta!

Har du monterat någon styrbegränsning då?

/Robert
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
Nej, det tar ej i vid fulla rattutslag!

An
558
Anders.B
F31 320d Xdrive M-sport - 19
Honda HR-V -99
Kenta!!
Har du sänkt bilen eller är den helt orginal?
Anders
Ki
8
King
325i -01
Tjena
Har själv en 325 E46 sänkt 15mm med 245/40/17" bak och 225/40/17" fram, fungerar utmärkt.

egelnor
Har ringt runt lite och tittat på regler för byte av däck/fälgar. Här är ett litet utdrag ur reglerna (mina kommentarer inom parantens):

-------------------------------------------

På bil som är godkänd enligt EU:s helfordonsdirektiv kan utbyte av däck och fälg ske utan registreringsbesiktning, om däck- och fälgkombinationen överensstämmer med de alternativ som fordonstillverkaren tagit ansvar för och som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
[Och där finns väl inte t.ex. 235/45/17]

Dessutom får byte ske om följande villkor uppfylls:

Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens största tillåtna axelbelastning och konstruktiva maxhastighet. Vinterdäck behöver inte klara mer än 160 km/tim.
[Ganska lugnt, märkta 94Y, ->300 km/h tror jag]

Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min/max-gränser som fordonstillverkaren garanterar ger fordonet godkända egenskaper.
[**** Hmmmm... Detta ger problem, var hittar man sådan info? 235/45/17 ger större rullomkrets än alla exempeldäck som är upptagna i registreringsbeviset.... *****]

Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i godkännandet.
[Rätt ET borde fixa detta]

Fälgar får ha annan diameter och vinterdäck får ha mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet, om däcken har en rullningsomkrets inom de tillåtna gränserna.
[Återigen det där med rullningomkretsen!]

Däck eller fälg får inte komma i kontakt med någon del av fordonet.
[Det vekar ju funka enligt andra här på forumet]

Om inte registreringsbeviset innehåller samtliga däck- och fälgkombinationer som är tillåtna enligt godkännandet, rekommenderas att bilägaren vänder sig till sin märkesrepresentant för att få information
[Testade att ringa lite. Fick mitt COC (?) dokument. Detta anger inget intervall på rullningomkrets utan bara exempel på godkända däck/fälgkombinationer]

-----------------------------------------------

Vad tror ni? Och du, 330xiA, har du kollat upp vad gäller försäkringar (både från BMW och ditt försäkringsbolag) när man gör sådana här förändringar?

Har du andra dimensioner upptagna i ditt reg-bevis?

Mvh

/Robert
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Minsta och största tillåtna dimensioner finns alltid med i registreringsbeviset. Alla dimensioner får dock av utrymmesskäl inte plats.

Mvh
egelnor
Är det verkligen så? Vilket är då störst, 225/50R16 eller 225/45R17?

225/45R17 har större rullningomkrets än 225/50R16, men det är 225/50R16 som är upptaget i reg-breviset. 225/45R17 finns i COC:n.

JAG ÄR FÖRVIRRAD!

/Robert
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Egelnor, vilka dimensioner finns med i ditt reg.bevis? Största dimensionen och minsta skall finnas med, men det kan även anges fler utöver dessa. Därutöver kan det finnas ytterligare som inte får plats i reg.beviset.

Mvh
egelnor
205/55R16 91V

Alternativt:

225/50R16 92W 255/35ZR18

(Vilket jag antar är fram / bak??)

/Robert
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Egelnor, 255/35/18 är den största tillåtna dimensionen (bak) och 205/55/16 är den minsta dimensionen som är tillåten på din bil. Däremellan finns det ett antal andra tillåtna dimensioner och 225/50/16 är en av dem. Det kan finnas fler (till min finns även 15" och 17" upptaget i instruktionsboken). Komplett lista kan du få av BMW-handlaren.

Mvh

Mvh
egelnor
Ja, om man tittar i COC:n finns 17" också med, 225/45R17 t.ex. Men bredden 235 finns inte med någonstans. Men om som sagt läser reglerna för helfordonsgodkännande borde man kunna montera även 235:or. Men frågan är om de måste vara 235/40/17 eller 235/45/17?

/Robert
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är tyvärr så att om man skall hålla sig ill reglerna (SBP kollar tydligen inte detta i dagsläget) så måste du ha exakt de dimensioner som BMW har typat in bilen med. Därför måste du få listan med dimensionerna av BMW. Jag vet inte hur tjuriga försäkringsbolagen är om du råkar ut för en olycka och det visar sig att du har "fel" däck.

Mvh
egelnor
Efter allt ringade blev jag så trött så jag ringde däcksfirman och bad om att få byta däcken till 225/45/17. Så nu slipper jag väl det det problemet. +/-5% på däckdiametern är tydligen den nationella regeln (Länk som bara gäller om bilen INTE är helfordonsgodkänd (om jag förstår rätt). Annars gäller tillverkarens rekommendationer.

Nu har jag också börjat titta på fälgar. BMW rekommenderar i min COC 225/45R17 91W på 8JX17/ET47. När man tittar på fälgar hos många återförsäljare (på nätet) hittar man oftast inget ET-mått alls, men när det är utmärkt är det oftast 35 mm. Hur bra är det?

/Robert
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
I fälgkatalogerna står nästan alltid ET angivet
Mvh Kenta

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Då är vi tillbaka till helbilsgodkännandet!
Om du skall hålla dig till det måste du ha ET47. ET 35 fungerar nog rent tekniskt men flyttar hjulen utåt i hjulhusen. Det finns då risk för ökad spårkänslighet eftersom det blir en ökad hävstångseffekt mot styrande hjulens vridning. Med nationella regler (ej helbilsgodkännande) får du ändra spårvidden med totalt 15mm/axel = 7,5mm/hjul.

Mvh

Mvh
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
här finns alla modeller, bultcirklar, ET och Navhål

Länk

Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
egelnor
Kollade på Länk. De angav 42 som ET-mått. I reg-beviset står det 47.
(320 Ci -01)

/Robert
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.