AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.626

Att vårda bilen är viktigare än att vårda kroppen..?

Sida 1 av 2
Har funderat lite och kommit fram till en ytterst allvarlig och viktig tanke... Skämt å sido, har de senaste dagarna mött ett flertal lönnfeta gubbar (så pass att hälsan tar allvarlig skada) vilka stått och pulat med sina bilar (ofta volvo) istället för att hänga ute i spåret... Inget fel med det, det är var och ens frihet att bestämma över sig själv men jag undrar bara hur "dessa människor" tänker..? Är det många här som lägger mer tid på bilen än på kroppen, dvs. istället för att åka till gymmet och springa bort några extra kilon elr dylikt, så åker ni till bilhallen och mekar... Givetvis kan det vara så att ni hellre vill pyssla med bilen, men är inte underhåll av kroppen än viktigare?

*Inlägget kan innehålla fördomsfulla åsikter...
Visa användare
416
vsurapol
316i -04
För mig blir det mer bilvård än kroppsvård, i synnerhet under sommaren....

På tillbehörssidan märker jag också skillnad.

Kroppsvård: schampo, tvål och tandborste + tandkräm

Bilvård: nästan hela garaget fullt med diverse bilvårdsprodukter

Men är man bilnörd så är man ju det...
Jag tycker absolut underhåll av kroppen är det viktigaste. Bilen kan du alltid byta, laga eller vara utan om det skulle vara så.

Brukar se till att ära nyttig mat och röra på mig mycket. Det i sin tur gör att jag orkar underhålla bilen. I den mån en ny bil måste underhållas :)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag håller helt och hållet med Bones. Jag borde iofs motionera mer, körde mycket spinning tidigare men slutade då tiden inte räckte till. Har lovat mig själv att börja igen dock, men måste få tummen ur... :)
Brukar också äta nyttig mat överlag, undviker Gyllene Måsen och andra snabbmatställen förutom i nödfall. När det gäller bilvård köper jag endast märkesprodukter, t.ex. BMW Original bilschampo, BMW Original tvättsvamp samt Sonax polish och hårdvax. Samma sak gäller produkter till mig själv, vägrar till exempel att köpa de eländiga, uttorkande hårschampon som säljs i vanliga butiker utan köper istället hos min frisör för 189 kr/flaska. Det låter dyrt, men det är extremt drygt och räcker i 6-7 månader.

*duckar för eventuella kommentarer om att vara fjollig* :)

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Haha! Härliga svar som framkallar många skratt!!! =)

Masten; Håller med dig helt och hållet, bättre och drygare grejor hos frisören! Vad kör du på för märke..? :P

Bones; Kan inte annat än hålla med dig, hur ska vi annars orka pyssla med våra bilar i framtiden -en bil kan vi bli av med, kroppen består... =)

vsurapol; "tillbehörssidan" - haha! =)

Min morfar, lite rund om magen och tillika bmw-tok, köper extremt dyra bilvårdsprodukter men när det gäller hans egen kroppsmaskin och dess underhåll, är det Ullared som gäller... =)
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Själv bryr jag mig varken om bilen eller kroppen. Handlar allt lågpris till bilen och har en kostcirkel som består av sött, salt, öl och gott.

Men jag förstår din undran, och faktiskt så fungerar människokroppen ganska likt en motor. Och vem skulle få för sig att tanka 80-oktanig bensin i sin bil ;-)
Bilen är viktigare än kroppen helt klart! Utan bil dör man utan kropp.......eh skit samma dö ska man i alla fall. Det är bara att njuta i fulla drag man vet aldrig när det tar slut så självspäkning är uteslutet för mig.
Precis, Robert! =)
Mja jag lägger nog totalt mer tid på att underhålla kroppen och dess funktioner.
Men lägger helt klart mer tid på att motionera bilarna än kroppen.

Det är ju så mycket roligare att rasta bilen än att rasta sig själv.

-Phil
Senast ikväll så blev man splittrad. Ska man tvätta bilen eller jogga ett flertal kilometrar i spåret. Tid till bägge fanns inte.
Biltvätten kom före, IGEN. Har dock både mars, april och maj på mig att undvika vassen i sommar. IGEN !

NN/
Till kvällsmat idag blir det en hawaii med bea...tänker absolut INTE jogga men jag går till jobbet imorgon så bilarna får vila. Jag har en bil hemma och en på jobbet ifall jag inte orkar....

Har inte varit på friskis sen december men jag tvättade min moders volvo igår. Åhh,alla dess prioriteringar. =)

Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone.
He
1.011
Heden
Audi RS6 -16
Tvättar man bilen tillräckligt intensivt så får det väl räknas som motion?! Och vad klassificeras en manuell polering samt vaxning som? :D

Mvh/ Niclas
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

"Tvättar man bilen tillräckligt intensivt så får det väl räknas som motion?! Och vad klassificeras en manuell polering samt vaxning som? :D

Mvh/ Niclas"

En fin bil kräver sin man och ger onekligen kondition. Dessutom gör en fin bil att man känner sig mycket snyggare, rent av fräsch och en smula vältränad, och det på ett enklare sätt än vad tio pass i snårskogen kan resultera i.

Feta killen med feta bilen vinner 10 gånger av 9, så enkelt är det. Det handlar lite om att vara alfahanne och i det samhälle vi lever i så finns det inte så många uttrycksmedel för detta.

Själv åker jag f.n VW Polo och är smällfet, så det blir inte så mycket åka av vid sidan av vägen, men snart är det dags för en Cherokee som effektfult kommer att dölja min mage samt boosta mitt ego. Och då jävlar....
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Bilen får nog 400% mer omvårdnad än undertecknad. Om det betyder att jag är slusk eller bilen i toppskick tänker jag inte avslöja :)
Generellt verkar det som om att det äldre generationen överlag, prioriterar bilen före kroppen... Kanske kommer människans medellivslängd, i framtiden, bli högre samtidigt som bilarna kommer att bli smutsigare... =)
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Enligt stegraknare.se bränner jag 206 kalorier om jag tvättar bilen i 60 minuter, så det får väl räknas som lite motion trots allt :)

tvesovla: Jag använder schampo, conditioner och rakkräm från American Crew och "fixa-håret-gojs" från L'Anza. Dyrt men bra :)

/Masten

Gör mig glad, besök min blogg! Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Mekar man och underhåller bilen regelbundet så förbränner man kalorier utav bara f-n...
Inte behöver man fara till något gym efter lite schemalagd mekning ;)

Eller som jag säger>>>6-8mek om dagen håller kroppen och knoppen i trim ;)

Mvh Janne T.. 100,8kg muskler :)

Mvh Janne.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Nä det är betydilgt enklare att köpa en ny bil än att köpa en ny kropp och hälsa. En rostfläck på plåten är enklare att laga än höga kolesterolhalter och övervikt.
Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Jag är konsekvent, jag prioriterar bilen & kroppen före ALLT annat....

"I'd like to consider my BMW as a scaled down version of god"
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan det ha med andrahandsvärdet att göra att man vårdar bilen bättre än kroppen :) bilen är lättare att hitta ny brukare till.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
hasso: I båda fall beror det nog helt enkelt på skicket och antal tidigare ägare bla om det blir något begagnatköp. Synar man historiken hittar man alltid något elände ... :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.