AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.015

525 tds-92 ryker kolsvart & motorn knackar, vars är felet?

Sida 1 av 2
Je
41
Jennysa
730i -92
Hej har verkligen huvudbry...köpte denna bil i somras & det var då bytt motor i bilen, den gick inte bra så har försökt på alla möjliga sätt & vis hitta felet.
Den ryker kolsvart den startar väldigt dåligt om det blir minusgrader, den knackar väldigt illa & är lite trött.
*Har kollat turbo-laddar 1,2
*Alla spridare har varit lös & 1 var då inte bra så den rengjordes tills den blev bra
*Bytt till nya glödstift
*Är ingen skillnad om det är mycke el lite bränsle i tanken
*Har kollat att det är rätt styrdon
någon som har något förslag?
Kan det vara ventilproblem?
felaktig pump inställning troligtvis eller en sliten kedja som orsakar felaktigheten.

min bmw 324td hemsida Länk
Je
41
Jennysa
730i -92
Har haft bilen på Wibergs i luleå som har ställt in förtändningen på den.
Efter det började den gå sämre. Dom sa att motorn går för hårt.
Ser inte ut som att Kamkedjan e dålig. Ser ut att ligga bra.
Je
41
Jennysa
730i -92
vad brukar det bli för symptom om det är nå fel med ventilerna?
Hur gör man för att kolla dom?
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Det låter som den får på tok för mycket bränsle. har aldrig haft BMW-diesel,bara ett 15 tal mercedes dieslar. Samma fenomen har jag haft på en .....volvo turbodiesel.Vågar knappt tala om sådant här på AP.
Är dunhelt säker på att spridarna är riktiga,för det är a och o innan man börjar med andra inställningar.Liksom en grundinställning.Släpper de för tidigt blir det en tidig tändpnkt och den börjar knacka.Lika med spridarbilden,dvs den skall dimma ut bränslet.Inga droppar som inte förbränns. osv.

/Jonas B.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
Je
41
Jennysa
730i -92
Lämnade spridarna till en kompis som är bilmekaniker som testade dom & då visade d sig att en spridare inte var som den ska så han rengjorde den tills d kom en fin dimma...så dom ska väl va i sin ordning...& eftersom wibergs har ställt in förtändningen så borde det väl inte va nåt fel?
Det var rejäljt med sot överallt...men vad mer är det som styr bränsletillförseln?
kan det vara pumpen som det är fel på?
Är ju tyvärr inte så duktig på hur det fungerar det med motorer....
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Behöver inte vara fel någonstans,bara att den är för mycket "påställd" ungefär som att vrida ner co-halt på en bensinbil.Det görs på pumpen,dvs mängden bränsle.ingen idé att ge den mer än den kan göra av med,då ryker den bara och sotar igen sig. testa att strypa bränsle skruven. (lite).
/Jonas.

It´s not speed that kills...
It´s the sudden stop at the end....
Je
41
Jennysa
730i -92
Finns det nån sida där man kan få information om hur man ska göra?
Med bilder helst...nån som vet var man ska sätta styrpinnen när man ska kolla kamaxeln?
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Om den är för mycket påställd får du en förhöjd tomgång. Min gick på 1400 varv utan att svartröka särskilt mycket. Ställde ner genom att knacka på donet med motorn igång och lätt åtdragna skruvar.

Obs. Knacka lätt i så fall, så du inte tappar bort dig. Det handlar om en hundradel hit eller dit!
Framåt kylaren= mindre bränsle.
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Jag tror mer det ni var inne på tidigare, nämligen spridarna.
Som sagts måste motrycket vara riktigt för rätt öppningstidpunkt, de brukar chimsa spridarna för detta, men det var nog inte det som du har fått inställt. Det som ställts in är väl pumpens läge misstänker jag. Kolla med kompisen om han hade koll vid vilket tryck som spridarna öppnade. Spridarbilden kanske kan vara bra fast de öppnar vid för lågt tryck?
vid 150bar öppnar sig spridarna om dom är justa och när de är slitna så kan de öppna redan vid 130bars tryck vilket gör att de sprutar in för tidigt vilket leder till svartrök. samt att kolven inuti kan kärva vilket leder till att de står öppna lite grann och då läcker de in i cylindrarna efter du slagit av motorn= tappat tryck= svårstartad sen.
brynet: det finns ingen bränsleskruv på just den pumpen (525tds) som på de gamla mekaniska pumparna. däremot finns det på ex citroen och ford diesel en "bränsle skruv på sidan" om pumpen som man måste ha en specialmejsel för att skruva in eftersom spåren går utåt när man ska skruva in den.

Je
41
Jennysa
730i -92
Hej tack för alla svar...har idag kuggat om kamaxeln...låg en kugg fel...
skruvade ihop den igen & den ryker inte längre svart & den knackar ej heller:)
fick en felindikering på vad jag tror är spridarfel...ska kolla upp det...
& har lyckats kopplat nån slang fel för fick inget turbotryck...men d ska jag också kolla upp...så nu går då motorn betydligt betydligt finare:)
å enkelt var det också när man visste hur man ska göra...
känns skönt att äntligen ha hittat felet...
frågan är ju om man återigen måste lämna in den för att ställa in bränslet?
den felindikeringen är att de finns luft i systemet av någon anledning. spruckna slangar mellan spridarna/läckande spridare/täppt filter/taskig förpump/läckage i pump etc.

inte oväntat att den hade kuggat fel på det du beskrev.
visst lät de fint då?? hehe
som en kulhammare på plåt ungefär.
men hur kunde wibergs missa det????????
Helt värdelöst. ring till Hedkvist dieselservice nästa gång så slipper du besvär

Je
41
Jennysa
730i -92
Vi lämna in bilen på wibergs för att vi fått indikering om bränslet,
dom sa på wibergs att nånting var fel på bilen, att motorn gick för hårt...
Så nu måste vi kolla upp om det är nå läckage då...
kan vara nån slang mellan spridarna för dom var inte lätt att få på plats...
Tack tack för alla svar:)
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Jennysa!
Var det kamaxeln som du skrev eller pumpen som kuggats fel? Om pumpen var felkuggad måste en ny tidssinställning göras av pumpen väl?
Anledningen att jag frågar är för att de sa att den gick för hårt, Frågan är om det låter så när kammen är felkuggad.
Je
41
Jennysa
730i -92
Jo det var kammen som var felkuggad å den lät fruktansvärt illa!! Det knacka väldigt illa i motorn...men inte nu längre:)

Je
41
Jennysa
730i -92
Hej igen.
Den här motorn är ett enda stort frågetecken.
Kammen hade ju som sagt var kuggat om & den blev betydligt bättre men den är fortfarande svårstartad & den är slöare...D kommer aldrig nån knuff från turbon...kan blockpackningen pajat? kan den orsaka dessa problem?
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Blockpackningen = Topplockspackning?

I så fall har du även andra problem som övertryck i kylsystemet eller tom vatten i motorn med vita avgaser.

En hypotes. De har nog försökt och laborerats en massa med den bilen och eftersom den svartrök kan man tänka sig att de har ställt ner den kraftigt på pumpen, men det var ju inte det som var felet utan att kammen varpå de gav upp.
Prova att ställa upp pumpen. Helgonet vet hur man gör. Han sa att min metod med att ställa pumpen med motorn igång inte var bra för man kunde förstöra pumpen. Varför man kunde förstöra pumpen sa han dock inte, men han vet nog vad han pratar om.
Länk

Och i en annan tråd pratade vi också om hur man gör detta bäst:
Länk

"som sagt var, med mätinstrument hade du fixat de direkt"

Jag vet inte riktigt men jag har fattat att man ställer in med pumpen lös i bänk. Detta hade jag fått utfört med allt satt till max enligt de siffror som finns. Blev på tok för högt varvtal varpå vi kom överens om att ställa ner manuellt.
Om det finns något sätt att ställa in på plats genom att mäta hoppas jag att det kommer fram här.

Thorsella sa att han mätte
Jo
274
Jonne Mek
525tds Touring -93
Irriterande!
Kan man inte redigera sina inlägg?

Kör man klipp och listra från ett mer jobbneutralt program så blir det fel.

Hursom helgonet och thorsella jag har blandat ihop er lite, därför skall den sista svamelraden inte va med.
Je
41
Jennysa
730i -92
Denna lampa som indikerar på spridarna lyser fortfarande trots att det inte syns något läckage någonstans...vad ska man göra? eftersom den inte lös innan vi hade lös spridarna & ställde om kamaxeln, så för mig låter det konstigt att det ska va pumpen som det är fel på...ska lämna in den på fredag så dom får koppla upp den till datorn å se vad den säger...
Den startar fortfarande väldigt dåligt & den går slött...suck....
Je
41
Jennysa
730i -92
Hej...
Var förbi en riktigt dieselkunnig man idag...han kollade & lyssnade & konstaterade att pumpinställningarna är fel...så om vi inte från första början hade lämnat bilen på wibergs å ställt in pumpen så hade den nog varit bra nu när vi ställt kamaxeln rätt...suck 3000kr i onödan....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.