|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
318iS,har gått 25`000... Lite småfix men inte så farligt. Va kostar dom annars? | |
|
Man värderar inte en e30 i pengar utan i körglädje och där är 318is nästan ovärdelig, så grattis till ett bra köp ;) |
|
|
känner du till bra skrotar i Sthlms området som har delar till E 30? Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
| En skapligt fin bruks 318is från 1990 med ca 25.000mil på mätaren går inte under 15.000kr!! | |
|
Det var soomm fannn... Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
|
fanns det bara is16v 1990 fanns väl en modell som hette iS (stort s) den är väl kanske inte direkt lika eftertraktad som 16v Men kanske iS inte gjordes samtidigt som is? |
|
|
Vilken motor har denna? Är det verkligen en iS och inte en is? Kunde de inte valt lite mer varierande namn... =) Länk |
|
|
Jag har själv en 318IS-88 med M40 motorn och den gjordes inte samtidigt som is. 318IS hette IS bara för att skiljas från den äldre 318 med M10 motorn (en facelift kan man säga) som tillverkades parallellt med 318IS under sin sista årsmodell 1988. 318IS hette således bara IS under 1988 och blev sedan den enda vanliga 318 i BMWs sortiment och därmed slopades IS och det blev 318i under 1989. Senare under samma år 1989 togs en ytterligare ny maskin fram, M42 med 16 ventilsteknik med namnet 318is som också står i typbeteckningen, här står s för sport då is har annat chassie+bromsar+inredning+motor mot vanliga 318. |
|
|
En sådan letade jag efter förut, men det var näst intill omöjligt att hitta en med servostyrning. /L |
|
| 318 is 16v är en riktg kör maskin, riktigt rolig att piska på bana o småvägarna :) | |
|
"En sådan letade jag efter förut, men det var näst intill omöjligt att hitta en med servostyrning." Var lycklig för det! Vad tusan skall du kladda ner en is med servo för? Usch! Jag körde 9000 mil i min gamla utan servo och saknade den kanske 2 gånger, resten av tiden var jag mycket lycklig att jag inte hade den! Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Kanske en smaksak men jag tycker dom är roligare att köra MED Servo. Upplever dom liksom liksom snabbare att manövrera. En bra kalibrerad servostyrning förstör inte körglädjen, det vet alla som provkört tex. en miata ur första generationen. Blixtsnabb styrrespons! /L |
|
|
Servo = onödig vikt enligt mig :) |
|
| Så bilen jag länkar till är en is!? Eller..? =) | |
|
Kört miata med både servo och utan i första gen. Utan = Mitt val utan tvekan! Det är färre rattvarv sida<->sida med servo, men känslan är inte alls samma! Om du kollar på folk som räjsar miata så ser du att dom hinkar ur den när det ska lättas och onödiga saker offras.... tvesovla: Japp, en riktig is. 136 hk (100 kw), 172 Nm, 16v, skivor bak är första kännetecknen. Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
| FiNt, tack! | |
| Roman, du har en PM! | |
|
aaaa...min har skivor bak... Men är det samma delar till iS som till andra E30 kaross ?? Är det svårt att få tag på delar till M42 motorn?? Känns ganska jobbigt att parkera utan servo,man får ju fan sträckning i ryggen.... men det får man leva me... Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
|
Man känner att det sitter en 4a i den och inte 6a..... Man får växla tidigt,,,, Kommer ihåg min 320 -86a för ett par år sen....tyckte att den var mkt piggare i gaspådraget än min nuvarande 318iS... känns som att 6 cylindriga kan man dra på växlarna hur mkt som helst... Merca gå och lägg dig!!! BMW RULES!!!! |
|
|
Med det priset kanske det är något fel på motorn. 320 är definitivt inte piggare. Har haft båda och 318 is är härligt rapp. Blev mobbad för min 320 på en BMW träff. Motorn ansågs vara den sämsta som hade byggts i modern tid. 320 modellen fortsatte vara en underpresterande modell ända tills 2,2 motorn kom i 01-02. En () Mr C |
|
|
Växla tidigt? Den motorn är trevlig upp till dryga 7000 rpm... m42 kan ibland vara svårt att hitta delar till, speciellt topp, som kan spricka. Kan du inte leva utan servon så har du fel bil.... Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.