|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Hahaha redig komis du har! Uppenbarligen finns det väldigt olika körstilar, både bra och mindre bra =) Åkte med en kompis för några dagar sedan. Vi hade bråttom och han låg i 150-160km/h på en relativt liten 50väg med krön och övergångsställen bakom kurvor. Iofs var det på kvällen men ändå fullkomligt livsfarligt. Dessutom körde han med en hand på ratten och den andra fingrade på volymknappen till stereon.. | |
|
Skall du köra upp någon gång så rekommenderar jag att du kör som pappa säger. Uppkörningskontrollanter brukar vara petiga med just det. Senare, när du HAR körkort (om du inte redan har det) så är det bara att känna dig för och utveckla din egna körstil. Min personliga körstil ändras mellan varje bil (och trafiksituation). Det beror på hur bilen är utformad rent ergonomiskt. Armstöd, sitthöjd osv. Jag har en ganska slapp körstil och gillar att vila ratt-armen (oftast vänster) någonstans mot dörren, men andra handen brukar komma upp "kvart i tre" när jag passerar 180 och vägen är enkelfilig. Fler tips: * Ät först och kör sen... * TALA i mobiltelefonen - SMSa INTE!!! * Undvika att läsa tidningar, leta efter CD från baksätet mm... * Alltså kör när du kör, och fokusera på annat före/efter resan. Lycka till med ditt KK -Drive it like you stole it- |
|
| Klockan tolv. Klockan sex. Kvart i tre, tio i två. Beroende på situation. På körskolan lärde de ut tio i två och som föregående talare skrivit...lika bra lära sig "rätt" från början för på uppkörningen är de stenhård med sånt. Kommer du dessutom som privatist (uppkörarna verkar gilla att sätta dit såna..) är de desto hårdare! | |
Transocean |
Ense med cadman, jag kör alltid med vänstra handen på 12, även på autobahn upp till 220 men sen blir det 10 i två! Min ratt är något tolvsliten! Dricker jag kaffe och tänder en cigg blir det knästyrning istället. |
|
Krampaktigt med båda händerna sen jag monterade på mina spårande jävla run-flat Conti SportContact2 sommarsulor!!!! :( Måtte dom ta slut snart så att jag kan ritualgrilla dom till däckshimlen (nej, dom hamnar nog inte där förresten...)! "En hand kl. 12" vid fel tillfälle så vips har jag bytt fil... /ElakaKatten If I dream? From the moment I wake up until I fall asleep. |
|
| Styra med knäna är underskattat! Det är bekvämt och man har händerna fria till annat, t.ex äta, peta i näsan, spela luftgitarr etc. | |
|
Jag gick en Safety-driving-kurs i vintras och där fick vi lära oss att händerna INTE ska vara på "tio i två"... Händerna ska vara på "KVART I TRE". Anledningen ska vara att airbagen slår upp händerna (mot huvudet) istället för ner mot benen vid en krock om du har greppat ratten för högt upp... Att du sedan ska kunna vrida ratten utan att böja fram skulderbladen är väl en självklarhet idag...? Vidare så ska ALLTID benen vara svagt vinklade när du pressar pedalerna i botten. Detta för att benen ska vikas "rätt" väg vid en krock. Har du benen helt raka kan dina knän vikas uppåt om du har otur (AJJ!!!). Detta har även Folksam kommit fram till vid en undersökning i mitten av 90-talet (läste en artikel om det då). ///Magnus |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.