|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hejsan. En fråga: Hur håller ni i ratten när ni kör bil? Jag övningskör nu och har gjort det i 1.5 år. Farsan är rätt petig på att jag ska köra 100% korrekt. Själv tycker jag det är bekvämast att hålla en hand på ratten "klockan tolv", speciellt i stadstrafik för då har man en hand ledig att växla med.. Men han säger typ att jag ska hålla två händer på ratten, antigen "kvart i tre" eller "tio i två" för att bäst kunna väja óm det behövs. Jag tycker inte att det borde vara några problem att väja, även med bara en hand. Har en körkortsbok som behandlar i princip allt inom bil och trafik, men inte hur man ska hålla i ratten, alltså borde inte det vara så viktigt, eller?! Hur har ni en gång i tiden lärt er att hålla och hur håller ni nu? Skiljer det sig vid t.ex motorväg och stadskörning? | |
| oftast blir det bara vänster hand kl 6. I stora staden kan det bli vänster hand kl 8 och höger kl 2. om det är mycke svänga och ha sig. Har aldrig tyckt att det är särskilt bekvämt att hålla högt på ratten längre stunder. | |
| tror för övrigt att på körskolan så vill dom att man ska hålla "kvart i tre" eller liknande. du bör iaf ha båda händerna på ratten när du kör upp! | |
| Det där kollar dom på på uppkörningen, det är bara vänja sig annars kommer det inte sitta vid uppkörningen. | |
FredricF |
Jag har nog bägge händerna på ratten men så kör jag ju automat. Det är helt enkelt bekvämast så tycker jag. Fast det är nog mer tjugo-över-åtta än kvart-i-tre i vanliga fall. Men vid "inspirerad" körning är det nog trots allt 14:45 som gäller. Men, som delorian sa, skall du klara uppkörningen skall du nog inte sitta och hänga lite nonchalant med en hand på ratten och en på växelspaken. Det får du göra när du väl har tagit körkort och skall imponera på fjortisarna vid korvkiosken ;-). Lycka till! /Fredric |
|
1 hand kl 12 är klart sämst om du får motstånd i ratten när du väjer snabbt för något kl 6 med en hand är också ganska kasst :-) Jag gör det själv ibland så ingen moralpredikan från mig tänker på det själv när jag kör brukar då flytta ner vänsterhanden till kl 9 vilket känns tryggare. men vid övningskörning så gäller väll kvart i 3 och aldrig kolla på växelspaken vid växling! Mpower |
|
|
Om jag minns rätt står det visst i litteraturen. Tio i två eller i andra hand kvart i tre är vad man lär sig på körskolan iaf. Tror du blir kuggad på uppkörningen om du bara håller med en hand hela tiden. Själv kör jag mest kvart i tre men då brukar jag köra rätt aktivt. En hand klockan tolv är nog inte att rekommendera (även om jag själv kör enhandsfattning ibland). Jag tycker själv att precisionen blir klart försämrad och man hinner inte med lika snabba rörelser. Väja kanske man klarar med lite tur bara för att köra i diket direkt efter vid en undanmanöver. =) |
|
|
Jag kör ibland med vänster hand kl. 8 och armbågen på dörrens armstöd och höger arm vilande i knäet. När det blir mycket trafik, går fort eller svänger minsta lilla känns det bättre att hålla kvart i tre. Att ha en hand ledig för att växla behövs ju bara vid växling och det tar vanligtvis 1-2 sekunder vid lugn körning. Jag tycker det är bäst att väjna sig vid ett bra grepp med 2 händer på ratten, annars är risken att man av ren reflex glömmer den andra handen om man måste väja för något. mvh Tomas |
|
| Försöker hålla mig till kvart-i-tre men i kökörning blir det vänsterhanden på åtta och armbågen på armstödet samt högerarmen på mittarmstödet med fingrarna på växelspaken. | |
| Visst skiljer det beroende på hur man kör. Aktiv körning, båda händerna kvart i tre och släpper enbart kort med högerhanden för växling. Kökörning, styrning med en hand, finger, knä eller inte alls :). Det som körskolorna försöker lära ut är väl egentligen att man alltid skall vara beredd eftersom situationen kan skifta snabbt från slökörning längs rak och fin landsväg till hyperaktiv rattning i form av väjning för älg eller annat på vägen. Avståndet till ratten blir bäst om man med skuldrorna mot ryggstödet kan hänga handlederna på rattkringlan ca fem i ett. | |
| Om jag sitter och mumsar på en hamburgare styr jag med vänster knä och ett öga på trafiken och det andra på burgaren | |
|
tycker enhandskörning över klockan 11:45 ser bondigt ut, dessutom så börjar kroppen lätt hänga in i coupen om man har den fattningen. Kör kl 10 och enhands vid cruising och kvart i tre vid aktivkörning. /Hampus Länk |
|
|
henke lexus; hahaha, klassiker men kanske lite rutin krävs för den manövern... Klockan tolv är ju inte att rekomendera om du kör med airbag, svider riktigt bra på underarmen sa en bekant som hade en offset-krock i 70km/h plus att han fick sin egen arm i ansiktet. Har provat lite olika varianter men kommit fram till att jag trivs bäst med 22-14 dubbelhandsfattning och med enhandsfattning då jag känner mig bättre rustad att kunna dra ratten kvickt utan att byta grepp. Att ha handen nära tolv begränsar den möjligheten till sidoförflyttning. Observera att vrida med tummen kan göra riktigt ont (egen erfarenhet) när yttre motstånd påverkar bilen. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Var ute och körde nyss och när man kör väldigt defensivt och precis efter hstighetsbegränsningarna så känns det verkligen inte motiverande att hålla kvart i tre eller likande. Mina favoriter är iallafall klockan tolv och klockan nio(då med armbågen vilandes på kanten där vid fönstret). Får se hur det blir sen när man får körkort och kan släppa på tyglarna lite. Men ska helt klart tänka på att använda två händer på uppkörningen! Kaptenlöjtnant: Det där med airbagen har du verkligen rätt i, har inte tänkt på det förut. |
|
| Jag har händerna lågt (klockan 04:25 ungefär) som grundläge, sedan får man ju "plocka" med ratten. | |
|
JacaN: Jag rekommenderar dig att hålla med bägge händerna medan du övningskör, annars måste du tänka på det under hela uppkörningen. Det blir lättare om du gör det till en vana. Sen när du har kortet kan du hålla vänsterhanden kl. 1 på ratten, högerhanden runt växelspaken och huvudet mitt i bilen. Det finns faktiskt folk som kör så, jag har åkt med en. Han använde mittkonsollen som armstöd trots att där inte fanns något. :) mvh Tomas |
|
| 2-ben: Jorå jag håller med bägge händerna nu, är så illa tvungen för päronen hehe.. Sen så känner jag också folk som kör sådär som du beskriver och det ser verkligen löjligt ut..Riktigt så extrem är jag inte =) | |
| Vid slö körning så håller jag oftast kl.12 och vid manövrering typ parkering korsningar m.m. lägger jag handflatan mot kl12 och drar runt ratten med handflatan. Typ som om det satt en sån där knopp som finns på gaffeltruckar, man får riktigt bra kontroll på styrningen samtidigt som man inte alltid måste ha kroppen rakt fram för att vrida hjulen. Vid mer avancerad körning, bankörning och liknande, håller jag alltid 10-14 fattning för bästa kontroll. | |
|
Gå in på streetfire.net och sök på colin mcrae incar. Där ser du var man ska ha händerna när man KÖR bil. Mvh Mathias |
|
|
Vänstern kl 1 och huvet mitt i cupén är ganska skönt och köra. haha folk bakom tror ju att man sitter och kör imellan stolarna fram. 10-14 är ju klart bäst när man kör lite hårdare stil. |
|
|
Åkte med en kompis i oslo för nåt år sedan.. Det var det värsta jag sett! Vi åkte mitt i rusningstrafik på eftermiddagen. Ciggen i vänster näve, Styrde ratten med vänster lår + med hjälp av vänsternäve vid skarpa kurvor. Pratade telefon, huvudet på sne för att hålla kvar telefonen mot axeln. Och kaffemuggen i högern. Men tillråga på allt skulle han skriva upp ett tel nr på en papperslapp (samtidigt som allt nämt ovan) Och det gjorde han med! Undrar va som skulle hända ifall vi var tvungna och tvärbromsa! Lite farlig körstil.. Men det var faktiskt rätt roligt att se! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.