|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Att kalla en E31:a för sportbil är nog lite ............fel, den är nog oavsettt modell mer en komfortabel "cruiser" även om CSI:n och B12 5,7:an pinnar på duktigt , så länge det inte svänger allt för mycket ! Hälsningar Ando Gunnarsson Alpina Club Schweden Länk |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Nja,håller med den senare av skaran! E31:an är en fullfjättrad GT vagn,sportig? ja visst,men endast i viss mån. Det är ju inte direkt en lätt bil. Men allt är ju självklart av var mans åsikt,men att platsa i benämningen....? |
|
Ja om vi ska defiera ordet sportbil som åka fort på bana trillar ganska många av " "Bader-Meinhof-Wagen" modeller bort. Jag definierar ordet sportbil som försäkringsbolagen och SAOL gör. SAOL skriver: SPORT-BIL. bil avsedd för tävlingskörning; äv. om (ofta öppen o. tvåsitsig o. elegant) smäcker, mindre, snabbgående bil med bättre prestanda o. fler instrument än en standardbil. BOYE Ast. 22 (1931). I tävlingssammanhang kallas bilar tillhörande grupperna 3 (serieturistbilar) .. och 6 (tvåsitsiga racerbilar) vanligen sammanfattande för sportbilar. BraBöckLex. (1979). Ska jag köra bana har jag dessutom roligare i 1.9ton Panzerfaust än en gocart som svänger själv. Dessutom hur coolt är det inte att man kan ligga i 260km/h med 2tonbil från 1990 som är inställd på 21.5 grader medans man pillar i näsan och lyssnar på Bach akompagnerat av en vrålande V12a. Tycker visserligen det är lika roligt att sätta i en Pantera skiva i stereon På min gocart på 1.4ton 2.4m hjulbas och svänga på kurvig väg. Men det är 2 skiljda världar som har ett gemensamt namn "Sportbil". Ska du ut och köra fort på kurvig väg kanske du ska köpa en "sportmc" så du blir av med lappen på första växeln istället. (R1 gör 160 på 1an 6vx) För 50kkr får du en mc som kör ifrån allt som kostar under 400kkr. PS. A Lind... Är det en 924 eller 944 du äger? ;) DS. |
|
|
Jag skulle säga att en 850 varken är avsedd för tävlingskörning, är öppen eller tvåsitsig (möjligtvis i praktiken), smäcker eller mindre. Då har vi kvar bättre prestanda och fler knappar än medelbilen och det får vi väl ge den. Men då passar helt plötsligt sjuserien in under det begreppet med =/. Jag tycker man begränsar sitt vokabulär lite om man börjar kalla allt med lite pulver under huven för sportbil. Likt Aftonbladet som fått för sig att allt som kostar mer än medelbilen är lyxbil. Jag håller inte med dig angående vad som är roligast men jag kan förstå hur du tänker. Själv hade jag bara blivit otroligt frustrerad av att ta ut en sån klump på bana tror jag =). Jag har tillräcklig med självbevarelsedrift (läs "är för feg") för att skaffa sporthoj. Jag äger varken eller men vi har både en 924 Turbo och en 944 Turbo inom familjen. Har dessutom en kompis som har en vanlig 944a så jag känner väl till modellerna rätt hyfsat. |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Hua! Vilken skräckscenario...att köra en E31:a på bana! Undrar hur länge innan bromsarna ger upp! =) |
|
En E31 är en Grand Tourismo om något. Däremot Herr M635Csi så är det inte ett sådant skräckscenario, med Brembobromsar och slitsade skivor samt seriöst chassie så fungerar det nog rätt okej. vi lär nog synas kring banorna i sommar. Sen är det ju inget Z4M direkt:) Mvh Asken |
|
|
jag kör året runt med min fast jag bor i sundsvall medel förb. 2,5 l/mil kör dock väldigt lite med den mest tjejen som har den inte så kul å slira runt med en så tung bil på vintern men hon gillar den så hon får ha den på vintern men när asfalten kommer fram då blir den min |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.