|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hjälp!!! Jag har en 320ik-88 , som jag tänkte sätta i turbo i. Jag undrar om nån vet hur mycket man måste förstärka/byta ut??? Vore tacksam för svar. Thomme | |
MIRRE75 |
Till att börja med hur många Hk har du tänkt dig? Med rätt komp klarar den lätt ca 250-280 hk utan att förstärka någonting, har gjort liknande på min 320 -84 fast där sitter det mahle kolvar!!, vad har du för kolvar?? Mirre |
| Jag undrar oxå. Jag har orginal kolvar. Går dom att svarva eller. Måste man Ha annan topppackning? | |
Bmwdrivernr1 |
Ifall du ska plocka ut så mycket effekt som Mirre säger måste du nog byta koppling iallafall!!! Mvh/Jonas |
MIRRE75 |
Kopplingen bytas endast om du kör med klister däck, annars är det inga problem ,det spinner loss Mirre |
Crusty |
höhö, en 320 med 280hk? Hur lämge har du tänkt att det ska hålla? Tror nog att drivlinan inte tycker det e så kul! Till att börja med måste du nog byat bromsar, tror inte att SBP gillar det annars! |
MIRRE75 |
Crusty: Ska du köra enligt SBP får du inte ha turbo övrhuvudtaget!! :) Och som sagt innan är det greppet somm bestämmer ! Mirre |
MIRRE75 |
När det gäller toppackningen so håller den upp till ca 1,5 bar .. vid 1,9 bar höll min ca 3 timmar. Nu kör jag med o-ringad och håller 2,0 bar!!! Mirre |
|
Jag håller på att bygga turbo i min 327 Jag kommer att åka med original koppling, bromsar, växellåda, bakaxel. Någon som har ett turbogrenrör till m20 som ligger och skräpar, maila mig. Hur har du gjort med bränslet mirre75 HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD |
|
MIRRE75 |
Enkelt!! Saab tryck vakt,6st extra spridare/databox/bränslepump!!!!!!!!!!!!! Hur gör du med drivaxlarna, för mina håller inte???????? Mirre |
|
MIRRE75: Hur högt komp har du ? |
|
MIRRE75 |
7.2/1 Mirre |
|
Drivaxlarna har jag inte funderat på ännu, Letar efter grenrör, var har du satt extra spridarna och hur kopplar man dom. HELLRE OMKOMMEN OCH BORTKÖRD ÄN BORTKOMMEN OCH OMKÖRD |
|
|
MIRRE75: Kör du med original luftmängdmätare ? Jag ska köra med det och undrar ju då om det blir en begränsning för effekt. Sitter på sugsidan av turbo i en 325 e30. |
|
MIRRE75 |
hamannrules: spridarna sitter under insugsrören (man får svetsa hållare)sen har du samma hållare till spridarna fast omvändt (bränsletryckregulatorn mot torped väggen). dra -polen från tryck vakten till spridarna,och dra +pol ifrån adra resp.spridare...;) Johny:ja jag kör med 2,8ans luftmängdmätare/extra spridare. Luftmängdmätaren sitter på sug sidan! begränsning ? JA, men hur mycke effekt vill du ha? jag får inget grepp innan jag kommer över 110km/tim och 4ans växel... Mirre |
MIRRE75 |
Tänk på att man ska ha förstärkare mellan org./extra spridarna!!!!!! Mirre |
|
MIRRE75: I mina vildaste drömmar 350hk. Tänkte köra originalkompression och kam. Lite portad topp bara. En garrett t04 som jag hoppas kunna ladda 1 kg med iaf. Vet inte om det går med original komp utan att backa tändningen för mycket. Har iof rejäl IC. Får väl se var jag hamnar, den ska ju upp på rullande landsväg så fort den e inställd. Hur mycket pulver har du om det inte greppar på de första växlarna ? I en 320 dessutom. |
|
MIRRE75 |
Jag har 2.0 vevaxel,2,3 mahle kolvar (2.3:ans kolvar är lägre än 2,0:ans) på de viset har jag lägre komp. Jag kan inte rekomendera mer än 0,5 i laddtryck om du kör med orginal komp!! Angående effekten i min motor, ingen aning ;) Sptember ska jag in och köra på rullande landsväg,då har jag bytat sprut!!! Mirre |
|
Körde 0,5 i laddtryck förra sommaren ett tag. Turbon orkade inte alls med det tyvärr. Blev väl lite för högt varv på den eller nåt. Men det var precis att den började spika om man inte backade tändningen. Drog upp trycket till nästan 0,7 sista veckan innan bilen skulle ställas av för vintern. Funkade fint om man backade tändningen någon grad, men vid 5000 varv så tappade den allt laddtryck o sen dess har den inte velat gå över 0,4 i laddtryck på höga varv på min motor. Garrett t3 e inte allt för grova. Skulle palla 250hk enligt gik. Det är nog om alla parametrar i motorn är perfekta och injusterat, inte hempulat o budgetbyggt. Jaja, snurran ska få fart på en fiat uno nu, så den lär väl aldrig behöva pumpa till över 200hk igen... |
|
MIRRE75 |
Jonhny: Tänk på att det är ca:0,9 i atmosfär tryck!! Ska du mäta turbo tryck så kan du inte använda en vanlig trycklufts klocka! I så fall får du ställa den på 0,9 när motorn är avstängd, annars får du helt fel värde!!!!!! Mitt första bygge skulle ligga på 1,2 bar ,för jag visste att packningen skulle hålla.. Jag mätte med vanlig klocka som man har till tryckluft,och det spelade ingen roll hur högt jag ställde wastgaten så fick jag inte mer tryck än 0,8.. Bilen gick bra,men man var inte nöjd,för man ville upp på 1,2bar. Körde lite (5-6tim) sen gick packningen. Efter många frågor och svar komm jag på att jag hadde 1,7 i verklig tryck Inte konstigt att packningen inte höll:) ---TÄNK PÅ DET--- Mirre |
| Mäter med gik's laddtrycksmätare. Den stämmer säkert inte på procenten rätt, men den tar ju undertryck också. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.