|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hur löser man lättast(billigast) bränsle tillskott på m20 2,7 med turbo. Aggregatet är ett TD04HL 16T, jag har 320 cc/minute spridare, men vad behöver jag mer?? Hur gör man enklast, man har ju inte råd med tex Haltech. Hur styr jag spridarna, så att de inte surar motorn vid tomgång? Tacksam för lite hjälp. Roadrunner | |
| Jag hade satsat på ett bränsle till skott, typ pic5 eller MF2. Dom ligger runt 3500:- utan extra spridaren. | |
|
Kan någon berätta lite om hur dessa tillskott fungerar, är det mycket som skall byggas om? Roadrunner |
|
|
Skulle det inte kunna räcka med en progresiv bränsletryckregulator, hur fungerar en sån Roadrunner |
|
|
Ett bränsle till skott, är egentligen ett insput i miniförmat, och består av en styrbox, tryckvakt, extra spridare och en kabelhärva.Och fungerar att tryckvakten ger en signal vid 0,175bar (eller vad tryckvakten är inställd på) till boxen, och då börjar extra spridarna att arbeta. Det är inte speciellt mycket arbete att installera det, förutom ovan nämda delar så behöver du en hållare till extra spridaren, finns i 2 modeller alu rör med utag för extra spridare eller hållare som du skruvar/svetsar på insuget. På min turbo historia sattsar jag på dubbla spridare och på progresiv bränsleregulator. Som inte kommer att ligga i kärran i år :-( |
|
|
Använd beg. SAAB tryckvakter och en eller två extra spridare. Kostar nästan gratis och funkar. Har du två vakter kan du ställa en vid ett tryck och den andra vid ett lite högre. Då får du en progressiv ökning av bränslet som du kan justera in efter trycket. Funkar gör det iaf. AL "...det är inte alltid så enkelt..." |
|
| Vilka sorts spridare kan Pic5 styra?, låg/hög ohmiga? | |
|
Pic5 klarar en spridare. Fast det finns ju 1600cc-spridare :P men det är nog bättre att ha ett MF2 och två mindre spridare.. lättare att portionera bränslet... E28 M535i TwinTurbo |
|
|
Jag kan då varmt rekommendera ett insprutningssystem som heter Megasquirt. Detta är alltså ett komplett styrsystem man bygger själv och kostar under 2000:-. Jag kör själv min bil på det nu, och det kommer att klara en turbo i framtiden också! Systemet är enkelt att bygga och mapa. Att bygga med tryckvakter och andra enklare lösningar fungerar naturligtvis men när det finns såna här lösningar finns det inga ursäkter längre. Resultatet blir långt mycket bättre och många som bygger enklare system blir inte nöjda vill sedan komma längre. Mycket vill ha mer! Megasquirt kostar alltså lika mycket eller mindre en progressiv tryckregulator eller ett beg pic5a Läs på sidorna nedan och bli inte rädd och tro att det är så himla komplicerat som jag först trodde. Har man klarat å bygga turbo fixar man även detta. Inom kort kommer nya kretskort att säljas. Även ett kompatibelt tändsystem utvecklas (Megajolt) som har knakkavkänning genom tändstiften. Länk Länk Om någon blir sugen på att köpa ett MS kan jag svara på enkla frågor, och även låna ut min stimulator så att den kostnaden reduceras. |
|
|
Jag kör också 325 turbo med MS som sköter bränslet. Funkar kanon. Problemet är som sagt att få tag i ett, förhoppningsvis kommer de att ha ett gruppköp till innan sommaren. /Per |
|
|
Jevlar: det är du som är skyldig till att jag vart sugen på ett, tackar dig för det! Hur går det med ditt tomtek? Läste att ett gruppköp skulle komma inon kort ca. 2 veckor, samt även MegaView. |
|
|
har byggt en liknande testrigg som tomtek har och har provkört mitt med mina givare och det verkar funka. Nu ska bara bilen in i ett garage och så ska jag montera och prova på riktigt. /Per |
|
| Vart kan man hoppa på ett sådant gruppköp. Kan man även styra tändning med systemet? Jag har tänkt att behålla mitt orginal tändsystem med separata spolar om det är möjligt, funkar detBehöver hjälp!!! | |
|
Johankihl: Om du tittar på länkarna ovan finner du en forum. Där finns den senaste info om grupköp. Som sagt det senaste jag har läst är att det troligen öppnar om ca 2 veckor. Då ska de sälja ut 600 kit med kretskort, förprogrammerad processor och lite andra komponenter. Återstående delar får man köpa på tex elfa eller bejoken. Megasquirt(MS) styr inte tändning, ett annat är under utveckling (MJ). Det går bra att behålla original T-system. |
|
|
Spretten: Ok synd, jag bygger turbomaskin. Kan väl bli problem att bakca tändningen om jag inte kan styra den. Såg förresten att det fanns ett program till palm att mappa MS med. Det är ju ganska smidigt faktiskt. Om man inte kan styra tändningen kanske ett system typ SMT6 kan vara ett alternativ. Där kan man väl både sköta tändning och bränsle och man kan plocka bort lmm och sätta dit mappsensor också om jag inte tar fel?? Någon som vet? |
|
|
Dom som konstruerade MS kommer troligen att släppa ett avancerat tändsystem inon några månader, Megajolt (MJ). Men det finns redan en enklare variation som heter Megajoltlite (MJL). Den kan tillsammans med en EDIS modul från en Ford backa tändningen. Många frågor kan besvaras på deras eminenta FAQ. Länk MS använder inte heller LMM utan map-sensor. Detta är ju ett stort plus tycker jag. |
|
|
MS verkar vara ganska vettigt men om jag vill ha ihop bilen med sprut och tändningen redan i sommar så verkar det för krångligt. SMT6 kostar ju bara 4000 och är en komplettlösning, bara att koppla in och åka. Visst är det kul iof att bygga någonting själv men just för funktionens del så verkar det smidigare att köpa ett utprovat system. Med MS verkar det som om många fått göra helt egna lösningar och det är ju sånt som tar tid tyvärr! Kanske kan satsa på ett MS nästa år när MJ är fullt utvecklat. Då är ju den här lösningen en bättre lösning än till ex Prospark. Och kostar bara två tiondelar av vad ett prospark gör som inte ens går att mappa med dator;) |
|
|
4000 är ju helt klart konkurrenskraftigt för en komplett lösning. Vet dock inte så mycket om SMT6. Kan man jämföra dess prestanda med MS och MJ som även ska komma med knack-avkänning. Kör inte Ticco på ett SMT5? |
|
|
Om luftmassemätaren mäter i volt(0-5) så kan du plocka bort den och ersätta med mapsensor. Du får göra en loggning först för att få fram vad original LMM visar och justera in mapsensorn efter denna. En mapsensor blir inte lika exakt som en LMM, men man får bort en strypning och det kanske är vad de flesta önskar. Jag har splitternya SMT6:or för 3500kr och säljer ut de sista SMT5:orna (med inbyggt tilläggssprut) för 2500kr. peter@ljungstrom.as |
|
|
Är Saabs tryckvakter justerbara eller är de färdigtillverkade för att visst tryck? |
|
|
Twinturbo: Ang SMT6, kan man köra de 4 vanliga spridarna och sen en extra rad med 4 spridare med 6:an. Eller går det bara med 5:an med tilläggssprut inbyggt? Vad behöver man ratta in själv för att autotune funktionen (som du beskrev i den andra tråden här på forumet) ska fungera... ställer den in sprutet själv efter att ha loggat med ex en bredbandslambda hur fett/snålt bilen går? Hur pass värt är det att köra 6:an jämf med 5:an? /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.