|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Ja ca 2000kr totalt för byte + rullar och rem till M40 motorn var 4000e mil eller vart 5e år blir 0.5kr extra i milkostnad. Special medel behövs verkligen inte var 500e mil!, dessutom kostar den 100kr flaskan och slår man ut det mot M10ans högre bränsleförbrukning så blir M40 motorn nästan billigare att köra iallafall. Enligt dem jag har pratat med (samt BMW egna fabrikssiffor) verkar M10 ta minst 0.5dl extra per mil vid blandad körning vilket motsvarar 60öre mer per mil mot M40 motorn och då innebär kamremsbyten och spännrullar + eventuella oljetillsatser ingen merkostnad för M40 motorn jämfört med M10. M10 är säkrare ja pga robust motor, men kan inte riktigt hålla med om att den nödvändigtvis behöver vara billigare att driva! |
|
|
Intressant räkneexempel.... bara dina kamremsbyten (som verkar vara rätt billiga, bara delarna går på 1300-1400 kr på billigast möjliga ställe) kostar nästan lika mycket som merförbrukningen för en M10. Du skrev dessutom att du byter olja var 500:e mil för at M40:an ska hålla länge - en M10 går lätt 1500 mil på ett oljebyte, oftast mer om man har en fungerande serviceindikator att gå efter. 4 l kvalitetsolja + filter kostar allra minst 500 spänn, vilket blir 1 kr/mil för M40 jämfört med 0,33 kr/mil för M10.... Skillnad 0,67 kr/mil, plus 0,50 kr/mil för kamremsbytena = 1,17 kr/mil i merkostnad för M40. För att kompensera för detta måste M40:an dra 1 dl/mil mindre (förutom låta bli att gå sönder). Om du jämför 518i E34 med M40, och 518i E28 med M10, så drar dom ungefär lika mycket - M40 är förvisso lite snålare, men E34:an är en så pass mycket tyngre och större bil att skillnaden i praktiken utjämnas. Om man jämför E30 med M40 resp M10 är väl skillnaden max den där decilitern, så där går kalkylen i bästa fall (för M40) jämnt upp. Tilläggas ska att jag har en 518i av varje - en E28 med M10, en E34 med M40 och en E34 med M43. |
|
|
Gunnare jag är inte berörd av den här tråden men läser med största intresse och jag vill ge dig en eloge för ditt engagemang och ditt kunnande, det måste vara en tillgång av högsta klass för frågeställaren, tänk om man själv haft den tillgången en gång i livet, då fick man prova sig fram själv,strålande inlägg mvh Uffe/bildock |
|
|
gynnare, bra argument och jag håller med dig i stort, speciellt mellan E28M10 och E34M40 bara det att på E28 finns det ofta lite mer rost än på E34an och där kan det handla om lite extra pengar, men hur som helst ser grundekvationen bättre ut för E28M10 ingen tvekan om det, dessutom är en sen 87-88 E28 518 underbar i kvalitetskänslan, hittar man en fin och ganska lågmilad så är det mest bil för pengarna. Men kamrem+spännrullar kostade 860kr på BMW (samt ca 1000kr jämnt hos andra återförsäljare) när jag bytte och gör jag bytet själv blirt det gratis (ungefär) eller 1000kr hos bilfirma det blir iallafall ca 2000kr vart 4000e mil = 0.5kr extra per mil. JAg köper Mobil 10W-40 olja till 318 och den ger jag 50kr litern för dvs ca 200kr för ett byte + filter = 300kr. Min ekvation blir således (om man använder samma olja för M10 som M40) 0.6kr extra per mil - (M10ans servicekostnad = 300/1500= 0,2kr/mil) = 0.4kr. Alltså M40in kostar (om allt håller) 0.9kr extra per mil om man byter olja var 500e mil och byter kamrem+rullar var 4000e mil jämfört med M10. Detta innebär att i parktiken blir det dött lopp, med kanske ett litet övertag (0.3kr/mil mindre) för M40 om M10 tar 1dl extra per mil. VAd det gäller E34M40-518 så måste man tänka på den extra komforten/lägre ljudnivån/utrymmena/vägegenskaper/viktfördelning som den erbjuder, men vad det gäller ekonomi så har vi ju för det första en högre skatt + bränsleförbrukning i kombination med en tveksammare motor vad det gäller hållbarhet så här blir den slagen på fingrarna av E28 518. Personligen vill jag ha en 518E28 88 i shadowline utförande med 10000mil på mätaren, fruktansvärt snygg, praktisk, skön att åka i, samt inte minst billig och pålitlig. |
|
|
FRIFART, du ser, vi är rätt överens trots allt! Kollade för skojs skull priserna på kamrem + spännrullar - MotorNord tar 825 kr för en komplett sats, på BMW kostar det dryga tusenlappen (minus ev rabatt). Poängen är väl att M10 är en ruggigt mycket slitstarkare och pålitligare konstruktion än M40, med väsentligt mindre underhållsbehov. Ska man ha en E30, så känns det som att M40 är ett större risktagande och definitivt ett mer underhållskrävande alternativ än M10. Ekonomiskt är det, som du säger, ganska dött lopp. Vad gäller E28 kontra E34 är bilden en annan, eftersom E34 egentligen är en väldigt mycket bättre, modernare och säkrare bil än E28. Jag har en med M40, den fungerar bra (efter byte av kamaxel + vippor/ventilspelsutjämnare), men jag vet samtidigt att den behöver bra olja ofta och att den trots det är en tickande bomb. Skön att åka i är den dock, och helt felfri både in- och utvändigt trots 18 år och 29.000 mil - fräsch, helt enkelt, volket man inte kan säga om E28:an. Bränsleförbrukningen är i praktiken lika på E28 och E34. Däremot är min 518i -96 med M43 ett annat kapitel. Ytterst fräsch, går som en dröm i motorn och drar något mindre bränsle än de andra två. ABS, Airbag, AC som kyler som ett mindre fryshus och en kvalitetskänsla som inte ens min nästan nya E90 kommer i närheten av. För 15.000 spänn.... DET är mycket bil för pengarna! Slutsatsen blir att ska man åka så billigt det bara går, är nog 518i E28 det rätta valet. Kan man tänka sig en marginellt högre totalkostnad, är en 518i E34 med M43-maskin (95-96) helt klockren - det är 'nästan' en fullt modern bil för rena småpengar! |
|
|
Oj vad tråden blev avancerad! Min tanke var bara att jämföra bensinkostnaden haha :) E28 verkar som sagt efter sista inlägget vara bästa BMW alternativet för mig :) Hur mkt går skatten på E28/E34? Hur mkt drar en E28 i blandad körning/landsväg? |
|
|
Jag har redan svarat på vad skatten är tidigare i tråden - backa en sida så hittar du det! Förbrukningen beror såklart på körsätt och körförhållanden. 'Snäll' landsvägskörning (ej motorväg) kan gå på kanske 0,70-0,75 eller så både med E28 och E34, snitt i blandad körning hamnar nånstans på 0,8-0,9 om man tänker sig för lite och inte har extremt mycket kallstarter/kortkörningar. E34 går lite snålare än E28 i motorvägsfart, men drar å andra sidan lite mer i stadskörning. Men som sagt - "Your results may vary"! |
|
|
Jag körde(eller snarare frun körde) min 518i-83 mellan 0,80-0,88 under hela min ägaretid(några år)...mest blandad eller hur man ska se det,dvs kanske 40% stad och 60% landsväg.. 70 och 90 begränsning. Märk väl att det var en vagn med k-jetronic som drar mer än modellerna 84-> som har L-jetronicinsprutning.. Mvh Janne. |
|
|
Har bestämt för mig att min 84:a drog runt 0,8-0,9 och den fick sällan sträcka ut på landsvägen. Saknaden är stor. Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
Men man kan väl knappast bli nöjd med ett byte från en 328 till en 518,en 518 är ju hur seg som helst.Jag har haft några bla en -88 o huga så seg den var.Den enda 518 som det var lite fart i var en -79 tror jag ,den som hade 2lit maskin. Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
| Allt är relativt. Jämfört med 328 är såklart en 518 seg, men man åker i alla ifrån jämngamla V...o 740 och 90-hästars Ådi. Och framför allt - man åker både bekvämt och billigt! | |
|
Jag vet inte om jag håller med i resonemanget om att M10 är att föredra framför M40. Det här är mina erfarenheter av BMWs 4-cyl motorer: M40: E30 318iS - 88 kördes 1600 mil 0.92 l/mil M10: (totalt 2300 mil) E28 518iS - 88 kördes 400 mil 0.99 l/mil E28 518i - 87 kördes 1600 mil 1.02 l/mil E30 318i - 88 kördes 300 mil 1.57 l/mil M43: E34 518iT - 95 kördes 1000 mil 0.93 l/mil E36 316i Compact - 97 körts 200 mil 0.85 l/mil (E36:an tillhör min lillebror, men jag har lånat den perioder) Jag skulle i första hand välja M43 motorn, då den är pålitlig, slitstark och inte lika törstig som sina äldre syskon. Kan berätta att jag inte tycker att någon av dessa motorer är speciellt snåla. Skulle jag inte hitta en bil med M43 så skulle valet falla på M40. Den har en helt annan karaktär jämfört med M10. Den är både starkare, mycket trevligare och inte lika törstig som M10. M40 har en felkonstruerad topp och det är svårt att hitta ett exemplar som inte tickar. Men sköter man servicen slaviskt så håller även den. Av alla de bilar som jag har ägt, har min 318iS varit en av de som har fått den hårdaste behandlingen. Så den motorn håller även om den körs hårt, bara man servar den ordentligt. Ingen av BMWs äldre 4-cyl motorer är speciellt snåla, men M10 är rent av törstig. Inte minst när den körs hårt. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Mugge:E30 318i-88>>>>1,57l/mil under 300mils körning..He,he...måste vara nytt världsrekord i förbrukning på den lille vagnen :) Jo,det är klart att det säkert finns tillfällen då den kan dra såpass...men då måste det ju vara "konstant bankörning" eller nå´t i den stilen...men 300mil! bankörning? Mvh Janne. |
|
|
Janne, 1.57 är faktiskt snittförbrukningen på den vagnen under de 300 milen jag körde med den under tiden jag ägde den. Hemligheten bakom förbrukningen heter släpvagnskörning >> Länk Bilen köptes för att användas som dragbil (min E28 saknade dragkrok), när vi skulle flytta från Malmö till Göteborg, vilket gav förbrukningar på närmare 2 l/milen. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Ok...bilden klarnar :) Mvh Janne. |
|
|
Mugge: Du har tung gasfot, verkar det som.... Annars stämmer dina förbrukningssiffror och erfarenheter bra med mina. M10 drar ca 10% mer än M40 vid samma belastning, M43 drar något mindre än M40. Jämförelsen 518i E28 <-> 316i Compact är intressant - 0,99 resp 0,85 l/mil, där du å ena sidan har en 1,8-liters M10 i en 5-serie, å andra sidan en 1,6-liters M43 i en E36 Compact. Skillnaden är förvånansvärt liten, och talar i mina ögon för att M10 trots allt ger minst samma totalekonomi som en M40 om dom sitter i samma bil. Sen håller jag med m (och det har jag skrivit tidigare i tråden) att M43 är det allra bästa valet om man ska ha en ekonomisk BMW - den må sitta i en E34 eller en E36, där E34:an helt klart är mest bil för pengarna. Ska man åka ekonomiskt, vidhåller jag att en fräsch 518i E28 är det allra billigaste totalt sett, och att 518i E34 med M43-motor är det som ger 'mest bil för pengarna'. |
|
|
Jag funderade över skatten på äldre bilar, hur gammal måste bilen vara för att få lägre skatt? Tolka mig inte fel, men minns att när bilarna blivit kanske 20 år? Så får de en lägre skatt eller hur det va? |
|
| Efter 30 år blir en bil veteran och skattebefriad. (Besiktning vartannat år?) | |
|
Och det hoppas vi inte någon tänker ta bort!! Det ska vara lönsamt att köra veteranare! |
|
|
E28 524td? Last night I dreamed I ate a ten-pound marshmallow, and when I woke up the pillow was gone. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.