|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vad som är en riktig porsche kan diskuteras. Alla som betecknas porsche torde ju vara porschar. Vad vore porsche utan sin utveckling och sina olika modeller? Alltid lika kul att köra ifrån "riktiga" porschar på bana! ;) :) Trots att man inte har en "riktig" porsche.... Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
|
Magnus; Nej nej, tillverkningen av 928 blev nerlaggd medan svansmotorbilen bara tuffar vidare ;) Karl; utan turbo och med vatten i kylsystemet så är det absolut något vajsing. Eller någon sådan där konstig VAG bil som även farmor kan köra. ;) Jag menar vi har alla sett toyota reklamen där alla möjliga sätter toyota emblem på sina bilar...jag misstänker att det är exakt likadant med dom frontmotor bilarna ;) Men det där ang att man skulle kunna åka ifrån riktiga porschar på bana...för att återknyta till tandläkare....då har du träffat på en tandläkare som är ute och söndagsåker med sin 997 och tittar på grönskan. Eller hur ;) |
|
|
Frågan är vad P vore idag utan frontmotorporscharna som fick upp volymen på produktionen rejält... Naturligtvis spelar token bakom ratten roll, som i alla sammanhang, men att räkna ut en frontmotorporsche på bana måste man vara lite utanför verkligheten för att göra... ;) Vi är inte alltid snabbast, men snabba är vi. Jo, frånkörd rejält har jag också blivit av 911. (Speciellt en orange 997gt3rs på regnigt anderstorp...) Karl Birgander, Kalmar BMW 530dAT -01 & Porsche 944 S2 -90, Förr: BMW 318is -90 |
|
| Jag gillar ju också gamla 911:an. Men det finns ett land i väst som ansåg att en bilmotor har 8 cylindrar i V-formation och sitter fram och det vore ju dumt av Porsche att strunta i dom för dom är ju ganska många. Och dom tycker det är konstigt med en stor fläkt och en boxersmattra därbak. 928 måste varit en USA-Porsche rakt av. Och som Karl nämner så är nog modellfloran av godo för företaget även om jag tror 997 står sig bra. | |
|
Jag ägde en 928 för ca 8 år sedan. Saknar den fortfarande... Dock skulle en 911 turbo duga också, en cab. Cayenne turbo är dock drömmen, cayenne s mer realistiskt... |
|
|
Tagge; Motorn är skön. Just nu har jag lite problem med att den rycker mellan 2-3000 varv på 2 an och 3 an, men detta är tydligen luftfjädringen eller nån ventil i lådan. Utöver detta är det en underbar motor. Med turbo systemet på min så låter den bara helt underbart också. Klart den är lite svag på låga varv, men kör man en som en Porsche ska köras (typ som en BMW 325 eller 530) med höga varv så är den riktigt sportig och stark. Växellådan annars är mycket smartare än BMW. Den är adaptiv och perfekt till att tillpassa sig. Kör du hårt i några meter så hänger den kvar på växlarna i lång tid, så att du alltid har full kraft ut ur svängar osv. Manuell växling på ratt och i växelväljaren är kanon! Du trycker bara å pluss eller minus, så går den automatisk i manuellt. Gör du inget innom 8 sekunder går den tillbaka till automatisk. Detta + luftfjädringen gör att denna dunkar ut X5 tycker jag. Sen att den inte är lika snygg som X5 får jag väl gör nåt åt:-) Mvh Hosse |
|
|
Ja, det är klart att det inte är en äkta Posche som i gamla dagar, men som sagt.. Hade detta varit en liten låg häckmotor bil så hade jag aldrig sett på den som ett alternativ en gång. Jag köra massa och har 2 barn, så det blir oaktuellt. Respekterar faktiskt att dom gör bilar åt oss som inte har plats i en 911 oxå. Varför inte! Detaljfinnishen i Porsche är faktiskt helt grym. Dom säger oxå att kvaliteten ska vara på Toyota nivå. Det har jag inte helt sett än, men Porsche har tagit alla småfel på sin kappa än så länge iallafall så det är ju bra. Grymt bra service på verkstaden oxå. Mvh Hosse |
|
|
då är vi 2st cayenne åkare på detta trevliga forum nu då. men jag har ju kvar min 320d touring -06 oxå så man har en åka till jobbet bil oxå. |
|
|
Bekanten jag köpte min fd X5 4.4iA av från Tyskland köpte sig en Cayenne S istället. Han fick ökad förbrukning med 3l/100km och dubbel försäkringspremie som bonus:) Det slutade med att han krängde Cayennen, tog sin "finbil" 996C4 03 till bruksare och tanten blev utrustad med en X3 3.0d för att han skulle få plats med golfbagarna då det skulle hackas gräs. Han är märkbart gladare nuförtiden, kunderna som åker med ibland får göra yogaövning i baksätet och tanten blev glad att hon blev uppgraderad:) Mvh Asken |
|
Angeleyes |
Angående bensinförbrukning kan jag inte nog påpeka hur bensinsnål 997an är! Jag kör min blandat på ca 1.2/mil (ganska hård körning) När jag kör lugnt drar den ca 1 liter blandad körning! Det är imponerande för en sportbil med 3.6 liters sexa och prestanda som räcker och blir över! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.