AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.293

Varför täcker vissa säljare reg.nr. i bilannonser?

Sida 1 av 3
Funderar på att köpa en begagna BMW 3-serien touring - och har kollat in annonser på nätet.
Det är ganska vanligt att säljare täcker för registreringsnumret.
Gör det det för att de har något att dölja, eller av annan orsak?

såg en annons som lät intressant, men säljaren skriver inte vad han heter, och har kontantkort=oseriöst.
Ni som har bättre koll än jag, har ni någon kommentar?

annonsen finns på:
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Finns många åsikter om det nedtecknade om du söker. Här är en tråd:Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Glöm inte att kolla upp historiken, särskilt om du letar beg. diesel. "Milkontrollerad på BMW" som det brukar stå i annonser är ingen garanti för att miltalet stämmer.
Många potentiella varningsklockor ringer. Diesel, Karlstad, lågt pris, överstruket reg.nr, oreggat kontantkort, säljare anger inget namn etc etc etc.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Va e de med folk i dagens samhälle! Är folk så rädda för att ta kontakt så man både måste veta vad personen heter o bor för att våga ringa!
E väll inte svårare än att ringa så får du svar på samtliga frågor, e de en dåre så lär du höra det rätt snabbt! Släng på luren o problemet e löst! Ger garanterat mer info om bilen/annonsen e oseriös!

Ser inget fel att dölja reg.nr för eventuella personer som har intresse för att rensa bilen på utrustning osv.

Hällre älskad för den jag inte är än hatad för den jag är!
Anders: bra, då vet jag - risk för tjuvar alternativt något att dölja är alltså anledningen - troligtvis det förstnämnda.

du verkar vara en aktiv skribent här på autopower. kul med hjälpsamma människor.
vad tror du om bliannonsen i länken?
Priset verkar vara bra, men bilen kanske är importerad och skruvad.
En konstig detalj är också att den har vita framblinkers och gula bak.
Troligtvis borde det suttit vita på i original!?
Gemini__
Instämmer, varningsklockorna ringer. Skulle helt allvarligt välja en annan vagn pga detta.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ja, för tusan jag lade aldrig märke till priset! Den där måste det vara nåt lurt med. Jämför med priser i Tyskland t.ex. Förrutom Karlstad är Örebro också ett "riskområde" Dieslar från Italien där mätarna gått baklänges är inte ovanligt där.
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Jag har hört ryktes väg att det ska finnas nyimporterade bmw dieslar i Karlstad som är rejält mätarskruvade, från ca 27.000 mil ner till ca 12.000 mil, sen så åker dom till autowåx och får milintyg på den nya mätarställningen.

Så efterforska noga innan eventuellt köp, nu säger jag inte att denna är mätarskruvad. Men med tanke på priset och miltalet så tror inte jag att den är ärlig.

Det här var ju inget svar på din fråga, men lite bra info istället.

PB
mr Fatise: bra poäng det där med att ringa - jag håller med om att många är rädda för att ta kontakt - i mitt fall ligger tveksamheten mest i att jag inte bestämt mig för om jag ska köpa diesel eller bensin, och väntar med att ringa tills jag bestämt mig.
Jag ville bara kolla om några bilexperter hade några kommentarer.

3D Pinball: kombinationen av de parametrar du nämner väcker onekligen viss försiktighet -förutom Karlstad som för mig inte ger några vibbar varken positiva eller negativa - tycker du att Karlstad är ett skumt ställe?
jag ska försöka hitta en svensksåld bil - men då kanske det blir svårt att hitta en diesel, för efter vad jag förstår är det vanligt att de är importerade.
Det är kanske lättare att hitta en 318i bensinare såld i Sverige.
Ang. Karlstad så är det min samlade erfarenhet av detta forum och kollande på annonser som ligger bakom. Ingen egen erfarenhet alltså utan bara en känsla.

Mr_Fatise: Jag förstår din synpunkt ang. maskering av reg.nr. Titta dock på annonsen en gång till och bilderna. Vad skulle kunna vara stöldbegärligt på den bilen?? Om det varit en E39 M-sport med 16:9 Navi hade jag haft mer förståelse för det.
Gemini__
Karlstad är/var synonymt med skruvade bilar för mig. Detta kommer av att jag var och kikade på ett flertal BMW där (iofs rätt många år sedan). Men då fanns det iaf en hel uppsjö av importfirmor/privatpersoner där med bilar som hade suspekt miltal i förhållande till ålder och skick. Och historiken var många ggr tveksam. Men det går inte att bevisa något nu i efterhand, men det blev ingen affär denna gång om man säger så.

Nu verkar firmor i Örebro med omnejd "tagit över" mer och mer.
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Skrev just varför jag täcker reg nr i en annan tråd Länk och saxar in det

Jag kollade upp några navi annonser för ett tag sen. Ingen hade reggat telefonnummer och i två annonser skrev annonsörerna (ej samma) att naviskärmen tyvärr hade lite brytmärken på ramen som man också kunde se på bilderna. hmm?

Detta är ju bara ett exempel på de många annonser som får mig att aldrig någonsin sätta ut bilens reg nr i annonsen när jag säljer en bil med navi, xenon och airbag på blocket. Tyvärr.

Och den som ringer mig och ganska omgående frågar efter regnumret får faktiskt vänta om han är intresserad (ingen har dock hittills frågat innan de sett bilen när jag sålt mina bilar). Inte heller visar jag bilen på hemadressen utan möter upp på neutral plats och om jag känner den minsta olustiga känsla efteråt ser jag till att välja en lång väg till stället där bilen står (som inte är hemadressen) så att ev efterföljande bilar hinner tappa bort bilen. Tyvärr får det bli så för min del, med tanke på alla stölder av navi, xenon och airbags och att bilar med klippta kabelhärvor ofta blir inlösta.

molle
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Den var inte jätteutrustad. Ring på den begär reg.nr så du kan se vilken historik den har. Är den nyimporterad får du vara försiktigare än någonsin helt enkelt. Vad är det för knepigt med bakre stötfångaren Har den glidit av en lastkaj eller är det konstiga reflexer som ser ut som repor på "fel" ledd?
dj
58
djkpg
320 touring e30
Jag har min e30 touring ute på annons med täckt nr-plåt, och enda anledningen är att jag inte vill få oväntat besök, visserligen kan man få oväntat besök efter att någon har vart och tittat men då har man ju ett hum om vem det kan vara.
molle325: du kanske ska maskera dig också, för att vara på säkra sidan vid bilförsäljning: Länk

Man vet aldrig ;)
(hoppas du tål lite skoj?)

Mvh Jens
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej

Man blir ju minst sagt fundersam när man läser om ev. miltalsmygel i Örebro-
Karlstad området.Kanske är jag blåst av ovan nämnda auktoriserade
bilfirma?
Om man nu skulle kunna bevisa farhågorna jag anar,vilka möjligheter
har man då att få upprättelse tro?
Går det överhuvudtaget att skaffa bevis till detta ev.mygel och hur gör
man i så fall.

Tacksam för svar

Håkan
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Gordon: hehe men jag tror jag köper till ett trunk monkey anti-theft system istället

Länk

molle
Visa användare
308
Petrus
M5 -93
520D M-Sport Touring -13
Haknil : Jag tror inte att autowåx fifflar mätare, men däremot så skriver dom ju ut milintyg på bilar till kunder.

PB
trunk monkey anti-theft system, den var bra =)

henke_gbg: får en liten känsla att bilen är skum..

Här är en som känns mer seriös, lite dyrare bara:
Länk

Mvh Jens
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.