AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.951

Vad har ni råkat ut i "felväg" på M5 E39?

Sida 1 av 2
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Underbar bil...men jag skulle bara vilja fråga om vilka fel ni haft(eller kanske inga fel alls) under er ägandetid s.a.s.
Skriv gärna hur länge ni ägt vagnen(ca) + vilka fel som behövt repareras och i hur många mil ni kört under "eran tid" med vagnen...

Skulle jag bara kunna övertyga frugan om vilken perfekt familjebil det är så :/.....MÅSTE få feedback någonstans ifrån :)

Finns det någon råare "familjebil" för dessa pengar...tror inte det!

Mvh Janne.
Buspelle
Hade min M5a -01a i drygt fem år och körde drygt 8000 mil. Hade två fel på bilen; ett rör till ACn gick sönder och en ABS-sensor+styrenhet fick bytas.
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Följande info finns under begagnatguiden:

Luftmängdmätarna är en svag punkt hos M5an, vilket visar sig i form av att motorn går ojämnt och tappar kraft. Trasiga luftmängdmätare kan lura vanos-enheterna till att inta felaktiga lägen i förhållande till rådande driftsförhållanden, vilket kan resultera i att oerfarna verkstäder misstolkar det som fel på Vanos (p.g.a missvisande felkoder), vilket i sin tur kan bli ytterst kostsamt för kunden. Nya Luftmängdmätare kostar ca 7.000:- (3.500:-/sida).

Hög oljeförbrukning drabbade många tidiga M5or, vilket berodde på otäta kolvringar. Block och kolvringar uppdaterades 2000.

Defekt Vanos-enhet drabbar vissa M5or och visar sig i form av att motorn går ojämnt och tappar kraft. Byte av Vanos-enheter kostar ca 16.000:- per cylinderrad.

Vanos-enheten har en justeringscylinder som arbetar med oljetryck. På tidiga modeller töms cylindern på olja när motorn stängs av, vilket resulterar i några sekunders missljud från vanos-enheten när motorn startas. Detta är dock endast ett skönhetsfel som varken påverkar motoreffekten eller hållbarheten. Bilar tillverkade augusti 2000 och senare har en modifierad justeringscylinder, som håller kvar oljetrycket även efter att motorn stängts av. Detta är ett system som kan ha eftermonterats på vissa äldre M5or.

imola03
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

imola03:
Jo...läst denna guide..du har ju haft en M5 E39,vad hade du för fel under din ägandetid?

Mvh Janne.
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Ja, jag hade en M5a 2003 under ca 2 år, körde kanske 2500 mil totalt med den (sålde den i höstas). De fel jag upplevde var väl inga konstigheter egentligen, kass handbroms (tvungen att justera ganska ofta), lite rost på bakluckans kant samt vid tanklocket (innanför). Varje gång man tvättar bilen så samlas det vatten och får fukten ligga kvar så....det var nog alles vad gäller M5an. I övrigt gick den som ett spjut, väldig rolig bil!!

imola03
LMM
ABS-sensor vänster bak (hjullagret fick bytas pga misstag)
Stödlager
Div. bussningar bakvagn
Tändstift

Det är det jag kommer ihåg att jag bytt under 3 1/2 års ägande, förutom olja som jag bytt alldeles för ofta =)
Be
136
BeNnaN
Mercedes E300de 2019
BMW 120i M-pkt 2019
Jag har ägt m5:an sedan augusti förra året.
Det jag har gjort är följande:

Inspektion 2 service
Byte av vänster ventilkåpspackning.
Byte av bromsvätska
Byte av batteri.

Totalt har jag väl lagt nästan 20000kr.
Nu ska jag även köpa nya däck o fälgar.. så det kommer kosta mig en del
p.ga stöld.

Tycker jag haft lite otur med däcken samt ventilkåpspackningen.
Har ju lagt ut mer pengar än jag kört bilen på denna korta tid som jag ägt bilen. Men nu tror jag att det mesta är bytt och förhoppningsvis kommer jag slippa lägga en massa pengar på reparationer framöver.

Men nu används inte bilen så jag längtar till våren sommaren.

Min bil:
Länk

Visa användare
99
DaniM5
A4 3,0 tdi - 06
Hej.

under 2år så har jag bytt koppling, vattenpump,LMM och stift.
men det är det värt...UNDERBAR BIL!!! =))
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Jag har bara servat min och tankat......inga andra utgifter än:)peppar,peppar....
Körde ca 1000 mil med min M5-00 under 1 år. Under denna tid var det ett flertal verkstadsbesök.

-Handbroms underkänd i besiktning.
-Vanos (magnetventiler)
- Lambdasonder
- etc...
- etc...

Jag tröttnade till slut och sålde bilen. Den hade då vibrationer i framvagnen och kopplingen hade börjat slira lite. ABS-lampan börjde lysa vid regn (kortslutning?)

Säkert en underbar bil om den inte krånglar. Med risk för att låta gnällig så måste jag säga att det är den klart sämsta bil jag ägt. :-)
Ett tips är att köpa en bil med garanti om det går!
JE
13
JERKER MÅRTENSSON
M5 -01(SCHNITZER S5 SPORT)
530 iA Touring -02
Har haft min sedan hösten -03. Förutom normal service har jag bytt kamaxelgivare på båda sidor. Kostnad cirka 3500.- på BMW. Har kört 5000 mil, totalt har den gått 7500 mil. Men ett råd, köp en bil fr.o.m. -01 gärna med så få mil som möjligt. Vad gäller koppling så beror det på vem som kör. Innan jag köpte min hade jag också hört att kopplingsbyte var vanligt förekommande på M5, men har hitentills ej märkt något. Men den är ett fullblod och ska behandlas därefter. Men får den rätt behandling ger också MYCKET tillbaka.
Hoppas du lyckas.

Mvh
Jerker
Har haft min i ca 1.5år och kört ca 1000mil.
Har fått byta kamaxelgivare och magnetventilerna, samt justerat kamaxlarna pga av att kedjan var slapp.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Glömde nämna att jag köpte min april 06 och har avverkat 1000 mil
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Köpte min Oktober 2007.

Har fått byta två länkarmar fram. Kostade 1000:-/st. De var inte slut utan gummit i bussningen hade torkat så jag bytte i förebyggande syfte.

I övrigt inget att rapportera.
Går som en dröm och är "billig" att äga och köpa i förhållande till vad man får för prestanda.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Visa användare
168
tattern
M5 F90 Competition -19
Köpte min i augusti 2007.

Bytte koppling direkt, tyckte att den ville slira till ibland, och så har den ju gått 18000mil & aldrig varit bytt.

Sen dess har jag kört 1000 mil och förutom service bara bytt två glödlampor.

Finns ingen råare bil för dom pengarna.

Mvh Mathias
Ah
466
Ahmo
E39 M5 -00
Köpte min M5a slutet av 2004,bytt vattenpumpen och nu ska jag byta kopplingen kört ca 8000mil.Jag ska aldrig sälja den!!
Visa användare
182
Delonge
M5 -90
M5 -02
Motorras.
Det är dock åtgärdat nu sen en tid tillbaka.

Men annars är det väl småsaker, bussningar, lite stag hit & dit.
Visa användare
63
imola03
540IA -03
M5 E60 -06
Kan hålla med om att en M5a är en underbar bil eftersom jag själv ägt en. Dock så tycker jag nog att en 540 med 286 hästar räcker ganska långt. Den är dessutom något billigare vad gäller service och framförallt försäkring. Det enda negativa skulle vara att de flesta 540 är automatväxlade, men det går ju att hitta en manuellt växlade om man söker.

imola03
Jag lägger till termostat på min tidigare postade lista.
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Min 540iM/6 var ca 2000kr billigare per helår att försäkra så jag tycker inte det är nån jätteskillnad där mellan bilarna. Men försäkring är väl ganska individuell.

M5:an drar mer bensin, men å andra sidan har den över 100 hästar mer vilka märks. M5 och 540 är två helt olika bilar och jag skulle aldrig köpa 540 igen efter att ha ägt M5. Som natt och dag i skillnad. 540 är ett autobahnlok med en bra motor men går knappt att svänga med om man jämför med M5.

There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time.
Fd
269
Fd Mercafreak
Kör nu Mercedes SLK 350 /// AMG

Audi A4 2.0 Ts Avant Q
Köpte min 99:A i juli 2006.

En stor "nackdel" med många m5:or är att de ÄTER bakdäck, likaså min :-)

Annars inga fel alls, går som ett as... !!

Men som alla andra säger, leta efter ett toppex istället för nått lik, lär kosta mer i längden att äga..

Dan Helsingborg
Kör BMW M5 och Audi A4
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.