AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.367

Provkörning vid verkstadsbesök

Sida 2 av 2
km
59
kmx
VW Passat 2.0 TDi -08
Volvo 940 SE2.3 -95
Volvo 740 Turbo -87
Volvo 144 -67
Kawasaki ER5 -97
På min gamla E34 går mätaren upp förbi 3-litersstrecket och försvinner bakom.

Läste i iboken häromdagen att den mätaren bara visar rätt i hastigheter över 20 km/h, men det gäller som sagt E34

Våga vägra felhjulsdrift
Sist jag lämnade min bil på service hos mekonomen nollade jag mätaren ovh noterade mätarställningen innan jag lämnade den. Detta för att kolla om de 'tjyvåkt' när jag hämtade den hade de åkt 300m. detta stämmer tämligen exakt mex avştåndet till verkstaden från där jag lämnade den. sen hade de bra service också. :)
Även på E39 börjar visningen funka först efter c:a 20km/h.

FP
Fa
217
Fartglad
BMW M5 2002
Klart som f_n att mekanikerna buskör fartglada bilar. Åk till BMW Group i Göteborg och ställ er vid grinden en stund när dom testkör bilarna ut på möndalsvägen. Riktiga rivstarter och acc. Men..det tar väl bilarna inte skada utav..?
Kollar alltid mätarställningen innan jag lämnar in bilen, hitills har det inte buskörts något :)

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Klart det finns mekaniker som gärna testar bilarna. Det skulle inte göra mig ett dugg om min mekaniker pressade 330n mot rödmarkeringen.. Så länge motorn har drifttemp! Skulle jag se honom pressa den över 3000 varv med kall motor skulle jag ta tag i örat på honom och släpa honom till hans chef...
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det är ju skillnad på att provköra och busköra!
Jag hade blivit fullständigt vansinnig om jag kom på en mekaniker med att busköra med min bil, även om det är en 12 år gammal E38!

De mekaniker som åker ut för att busköra med en kunds bil skiter antagligen i motortemp osv, det tar ju en stund att få upp oljan i rätt temp!

Jobbar på Mercedes verkstad och det ingår som rutin att provköra bilarna, det tycker jag är jättebra. Nu har bara lite äldre folk i verkstaden och dom buskör inte bilarna
BM
199
BMW-Magnus
530D Touring -99
Verkstaden (om de har något i huvvet) borde bli glada över att du frågar angående detta.

I fall du tar upp frågan har de möjlighet att förklara för dig och informera andra kunder som också kanske har/kommer att missuppfatta/t detta med bränsleförbrukningen i samband med verkstadsbesök.

I slutänden innebär detta att de minskar risken för badwill och besvikna kunder som byter verkstad av en anledning som kanske är fiktiv... Och ifall det är en mekaniker som buskört med kärran borde de bli glada över att någon påtalar detta innan problemet blir f ö r stort...

Om de i kundmottagningen skulle ta illa vid sig om du tar upp en sådan här frågeställning är det lika bra att byta verkstad oavsett bränsleförbruknings-frågans orsak.

En reklamation är en gåva fick jag lära mig på en säljutbildning...

///Magnus
Var glad för att bilen verkligen provkörs i samband med reparation. Tyvärr slarvas det en hel del med detta, och därmed missar man att kontrollera att allt är ok. Lämnar du in bilen på en märkesverkstad i Tyskland, så provkör alltid verkstadschef- kundmottagare personligen din bil efter rep. och garanterar med sin namnteckning att allt är ok. Något man oftast får drömma om här hemma. Hur dom burit sig åt för att få upp förbrukningssiffran vet jag ej, men är väl inget att gråta över. Säg upp den verkstad som ej provkör bilen istället!/ der Testfahrer.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
En kompis lämnade in sin S40 T4 på service och när han fick tillbaka den hittade han grejor i baksätet som han haft i facket vid stereon... :)

///BMW - Was sonst!
Transocean
"En kompis lämnade in sin S40 T4 på service och när han fick tillbaka den hittade han grejor i baksätet som han haft i facket vid stereon... :)"

Ja men då skall man inte glömma att en T4 är bland det vassaste som finns på fyra hjul!!!
gt
125
gtotobbe
740d xDrive -11
"Ja men då skall man inte glömma att en T4 är bland det vassaste som finns på fyra hjul!!!"

Haha, ja jäklar... den var bra :)

Min kompis lämnade in sin a4 hos en auktoriserad verkstad för audi, när min kompis och jag var på staden några dagar senare ertappade vi verkstadskillen i bilen - käkandes en kebab! Ja, dra på trissor...
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Transocean & gtotobbe: Tillräckligt vass för att saker ska flytta på sig i alla fall.

///BMW - Was sonst!
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
"En kompis lämnade in sin S40 T4 på service och när han fick tillbaka den hittade han grejor i baksätet som han haft i facket vid stereon... :)"

Nu är inte jag någon Volvoexpert, men det kan inte vara så att det finns säkringar/diagnosutag i dessa fack? Eller att service boken låg illa till under en massa bråte? Svårt att tro att man går igenom kundbilars fack för att se om det finns nåt att ha... eller att de skulle ha gasat så mycket att det flög till baksätet.

MVH,
Danjel (Fd. Dandelue)
Min bil:
Länk
Nu jobbar jag inte med BMW men väl med andra bilar i premiumsegmentet, jag provkör alltid alla kundbilar efter åtgärd, i stort oavsett vad som gjorts. Skillnaden är att vissa bilar provkörs utan riktig inlevelse, bara ytterligare en provkörning i mängden kan man säga. Andra bilar provkörs med både inlevelse och kärlek. Som entusiast själv behandlar jag inte en kundbil sämre än min egen.

Det där med kebab i kundbil och bredställ på parkeringen kan jag ärligt säga att jag aldrig sett, ser man det så finns bara en åtgärd och den kallas fronta meken direkt eller verkstadschef omgående. Att rota i bilarna är ibland nödvändigt, vissa åtgärder kräver tömda fack etc. Man gör det inte för att det är roligt men visst händer det att man ser lite udda saker ibland :) Om man tömmer ett fullt handskfack så är i alla fall jag noga med att hålla rätt på sakerna och lägga in dom igen när allt är klart. Om inte så är det samma tillvägagångssätt som tidigare.

En ordentlig testsväng på minst några kilometer kan bara vara en fördel, det ska bilen hålla för. Dessutom tror jag inte att en dussinbil muntrar upp en luttrad mekaniker att bjuda på en ordentlig och lite mer utmanande provkörning. En dussinbil provkörs dagarna i ända utan att känna att det är en rolig och lite utmanande bil.

Nästa gång bilen ska in, prata med meken som utför jobbet innan du lämnar lokalen om du inte har tid att stanna och vara med förstås. Var lite intresserad utöver det där vanliga såsom Svensson som lämnar in den totalgrisiga familjekombin med glasspapper och klibbiga klubbor i baksätet för den i hans ögon onödiga årservicen som bara tar tid och kostar pengar. Var lite trevlig och fråga lite intressanta frågor. Visa entusiastintresset (om sådant finnes) och kanske behöver du ha något enkelt gjort utöver det vanliga nu när bilen ändå är inne. Jag tycker det är jättekul med intresserade och intressanta människor, även när dom till och med är 1 meter bakom när man står under lyften.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.