|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Lämnade in bilen för garantiåtgärder på förmiddagen och hämtade den vid lunch, snittförbrukningen då jag lämnade in bilen stod enligt färddatorn på 6,7l/100km efter drygt 10mils körning. När jag hämtar bilen ser jag att testföraren kört dryga 4km och fått upp snittet till 12,1l/100km. Detta trodde jag knappt var möjligt men satan vad han måste jobbat hårt för att få upp den i det. Anledningen till att jag kollade detta beror på att nästan varje tillfälle jag lämnat in bilen hos denna auktoriserade återförsäljare har jag reflekterat över att förbrukningen varit avsevärt mycket högre då jag hämtat bilen. Denna gången tog dock priset då meken nästan borde få pris för hur jävligt han måste kört. Kommer dock byta verkstad efter detta. Ironiskt nog har den här åf som policy att säljarna själva följer med vid provkörning av deras demobilar, förmodligen för att förhindra buskörning. Är det någon annan som känner igen sig? | |
| För 100 år sedan praoade jag på en Volvo-verkstad och oavsett åtgärd på en bil med lite mer pulver under huven än vanligt så behövde den ju naturligtvis en ordentlig provkörning. Det förekommer troligen på många ställen då det gäller prestandamodeller och dit får man väl räkna en 330d. | |
| Bilen har väl antagligen stått ganska mkt på tomgång om dom lyckats få upp förbrukningen så mkt. | |
|
bunf: är du säker på att dom inte nollade förbrukningsmätaren? Att få upp genomsnittsförbrukningen på de 4 km de kört är i stort set omöjligt. Ett annat alternativ är ju att bilen stått på tomgång en rejäl stund. Sen är det som Anders beskriver säkert då och då förekommande. ___ //Ulf |
|
|
Det är inte så att de uppgraderat en mjukvara i bilen och således eventuellt kopplat bort spänningen vid något tillfälle så att medelförbrukningen nollställts? Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
| Tanken slog mig också, men det känns som om den måste stått på tomgång i ett par dar eller så. 5 liter diesel på tomgång + 4km körning låter helt extremt. | |
|
De måste ha nollat förbrukningsmätaren eller kopplat bort batteriet eller något. Det är fullständigt omöjligt att öka förbrukningen såpass mycket på 4 km. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Är det inte läge att fråga verkstaden innan du dumpar den? /M ///Magnus |
|
| Är inte 1.2 liter i genomsnitt på 4 km för en diesel ändå ganska mycket? | |
|
DavidT86: vid körning ja, men om man tänker 4 km körning + att bilen kanske stått på tomgång en stund också så är det inget konstigt. Dessutom vet man inte om och när förbrukningsmätaren nollades, kan ju ha varit efter de 4 km... bunf: hur betedde sig förbrukningsmätaren när du körde hem? Låg den kvar kring 1.2 eller skönk hyffsat snabbt neråt. Det skvallarar ju i så fall om att den har nollats. ___ //Ulf |
|
|
bunf: Det jag vet att många gånger provkör mekaniker bilarna själva efter reparation just för att se att allt fungerar. Vad gjordes denna gången då den lämnades in? Jag tycker du med rätt skall gå till verkstadschefen och fråga vad detta kan bero på. Även om det går en och annan skröna så det antalet provkörningar som görs i förhållande till det lilla antal som flåbusekör bilarna. Mvh Asken |
|
|
Jag har vid flera servicetillfällen fått känslan att min bil 'provkörts' ganska friskt. Inte i första hand pga förbrukningsmätaren, utan sådant som t ex att grejor i bagageutrymmet flyttat på sig på ett sätt som aldrig händer när jag kör. Jag har också noterat 'provkörningar' på 3-4 mil med ganska avsevärd bränsleåtgång (det har fattats mycket soppa efteråt...), vilket väl bara i extrema undantagsfall kan anses nödvändigt för att kolla att bilen är OK. F.ö. ska inte tomgångskörning påverka snittförbrukningen, den baseras såvitt jag förstått bara på bränsle som gått åt med rullande bil. |
|
|
Hej, Vi provkör alltid bilarna vid service. Både före och efter. (För att kolla upp bilen , hitta fel osv) Sedan är det nog så att bilen stått på tomgång ganska länge, vi har ett par bilar som måste gå på tomgång för att kunna läsa felminnen och/eller nollställa serviceindikatorer. De mekaniker som flåkör en kundbil blir nog kortlivade i yrket. Mvh Christer Kundmottagare/felsökare på en bilverkstad i Borås I'm on a whiskey diet. I've lost three days already. |
|
|
gunnare: kan inte svara på hur det funkar med beräkningen av förbrukning på E90 men på E46 och E39 så räknas allt bränsle oavsett om bilen står stilla eller kör. Har svårt att tro att det skulle fungera på något annat sätt på E90 för vem är intresserad av en förbrukning som inte tar med allt som förbrukas... Ett enkelt sätt att testa är ju att nolla mätaren och sedan köra 100 m och stanna och låta bilen stå på tomgång. Då ser man att mätaren tickar uppåt efter hand. Anledningen till att en del tror att tomgångskörning inte påverkar beräkningen är att dom nollar mätaren och inget visas på den tills dom börjar köra. Detta är ju inte konstigt då det matematiskt inte går att dividera med noll. Datorn håller dock reda på hur mycket bränsle som går åt och när man väl börjar rulla så kan datorn börja beräkna. ___ //Ulf |
|
|
Hej, många svar.. Bilen hade inga motorrelaterade problem utan endast elektroniska. Ni som har en diesel kan ju för skojs skull prova att försöka få upp den i ovan nämnda snittförbrukning, dessutom i stadstrafik. Kan meddela att det faktiskt är rätt svårt på 4km körning. :) Jag antar att bilen måste stått på tomgång medans man uppgraderat mjukvaran. Dessutom är dom väldigt trevliga i kundmottagningen på verkstan så jag har ingen lust att ta upp ämnet. Tack för svaren! Mvh |
|
|
Programmer, du har nog rätt om snittförbrukningsmätningen - att även tomgångskörning räknas med. Jag rör ihop det med momentanförbrukningsmätaren, som numera (på E90 i alla fall) går ner på 0 vid stillastående bil. På äldre BMW smackar den upp på max så fort bilen står still på tomgång. Fast jag ska kolla bara för skojs skull - att få upp förbrukningen till över 12l/100km under 4 km körning torde vara nästan omöjligt på på en diesel.... |
|
|
gunnare: På vilka bilar går den upp på max när man står still? På min E36 försvann mätaren in bakom plasten så att säga när man stod still. Man ska sikta på att vara bra! |
|
|
Thorssa: E39 och E46 bl a. ___ //Ulf |
|
|
Mätaren går inte upp till max på E46 när bilen står stilla. däremot märker jag att den vill gå upp till max straxt innan man stannar bilen, men som sagt, står bilen helt stilla så är den på 0. Mvh/ Niclas |
|
Transocean |
Sist när jag lämnade min e34 in för besiktning på BMW (ja i norge kan du besiktiga bilen på nästan vilken som helst verkstad) såg jag hur mekanikern provkörde i bredsladd och med plattan i golvet, han kom tillbaka fem minuter senare och sa att de där sportgrejor låter riktigt bra...han syftade till metallsportkattar och Ferritas avgas.... |
|
Thorssa, på bägge mina E34:or går förbrukningsmätaren 'i botten' på tomgång vid stillastående, liksom på min gamla 528i E28. På E90:an däremot går den ner på noll. E87 hade bara digital förbrukningsmätare, men jag vill minnas att även den stod på noll. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.