|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Är på jakt efter en z3 m coupe och behöver således en hyffsad vinterbil, och i nuläget lutar det klart åt e34:an... Jag har tänkt lägga cirka 20-25 tkr på bilen och är enbart ute efter en e34:a med hyffsat låga driftkonstnader... Dvs. ekonomi före prestanda - prestanda får jag ju i z3 m coupén! Vilken motor är att föredra? 518 efter 95? Eller 520, 525, 530!? Som ni märker är "5:an" inte min hemmaplan... =) En touring är ett måste... Tack på förhand! Mvh A... | |
|
Något att ha!? Länk |
|
| Jag har själv en 518 touring -96 och är helnöjd med den. Bensinförbrukningen ligger på 0,7 vid långkörning med vinterdäck i snöslask och ca. 0,8 vid blandad körning i sommarväglag. Prestanda är helt ok. Framför allt har motorn väldigt bra bottendrag vilket gör att den känns starkare än den är. | |
|
Intressant! Ska jag satsa på manuell elr automat låda? Personligen föredrar jag manuell men vilken är mest hållbar - manuellådan troligtvis!? |
|
|
jag skulle satsa på 520 isf... nästan lika låg förbrukning men med en härlig sexa istället. ingen raket men den är inte slö iaf. men jag är ju lite partisk, hehe |
|
|
Jag tror inte att 518 touring gick att få med automatlåda men jag säger som jag brukar, jag kan ha fel för jag har haft fel förut. |
|
|
Varför har bilen den gamla typen av backspegel på vänster sida men den nya på höger? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
observant! Jag säger 525, min drar ganska exakt litern oavsett körning och last (även med ett ton öl på släpet hem från deutschland) :) drar liite mer, ja. men är betydligt mycket roligare att köra. my shit always works sometimes! bi-em-dabbeljoo |
|
|
Jag skulle satsa på 518i eller 525i. Det funkar faktiskt även om omkörningarna får planeras noga ;) Tror att kamrem ersattes av kedja runt -94. Räcker inte effekten till och man vill ha lite skönare gång och ljud är det 525i som gäller. 24V från -92 är att föredra. En kanontrevlig motor. 530i V8 går också bort, går inte bättre än 525i blir bra dyrare att driva. Du ska ju ha touring, annars finns en kanonfin 520i sedan på blocket med bara 7000mil, visst fel motor men skicket verkar vara kanon. |
|
Jesper von Wowern |
Jag är helnöjd med min 525-95. Den är absolut tillräckligt snabb för att man skall känna sig säker i alla lägen till skillnad från den 520 -88 (129hk) jag hade en gång i tiden. Förbrukning vid blandad och stundtals inspirerad körning ligger på 8,5-9 när det är sommar och 9-9,5 när det är kallt. Bra väghållning trots kombi på isbana. Farthållare är ett mycket bra tillbehör på en bruksvagn, både för bränsleekonomi och körkort. /Jesper von Wowern |
|
Mitt inlägg ovan blev lite otydligt. "Det funkar faktiskt även om omkörningarna får planeras noga ;)" Detta gäller 518i (och även 520i) Med 525:an gör man omkörningar utan problem. |
|
| 520-525 24v vanos 93-95 | |
|
Okej... Nu står det "bara" mellan 518, 520 och 525 då... =) Länk Länk Länk Länk |
|
|
Mina tips, tycker du ska satsa på 525. Länk Länk Den sista kanske har gått lite långt men den ser ju fin ut på bilderna. |
|
| Anton tror du snön kommer komma? Eller tänk efter, behöver du verkligen en vinterbil då det är höst/vår-väglag ute ;) | |
|
exiZ, det största problemet är nog saltet och det snålas det inte med just nu. z3 har inget vidare rostskydd. Annars köper du en 245:a för 5000:- och avslutar med ett lopp i 5papps-cuppen ;) Länk Kanonkul tävling i 5 timmar. Sist var det bla en, till synes fräsch, 540 touring som deltog! |
|
| Angående de två 525:orna så verkar ju den över 30000 mil vara mest ärlig. 18-19´ mil på en -92:a är inte mycket på en bruksbil, men det förekommer väl. Säkerligen finns det flera 30000 mik+ än det finns dylika mätarställningar.. | |
| Exiz; Jag ska byta in min nuvarande e46:a inom kort och behöver därför "vinterbilen" direkt därefter - så att jag i lugn och ro kan hitta mig en fin m coupé... Sedan ska jag inte enbart ha den på vintern - en okej andrabil helt enkelt! =) | |
|
Jag kör en 518 -90 som drar 1,1l/mil just nu med vintersulor på och sen kan de ha med o göra att jag har storlek 47 i skorna ;) Hur mycke man än plågar så går den inte över 1,1l/mil. Annars är den en trvelig bil. Letar du 518 så är det -95> som gäller för då kom kammkedjan och den nya toppen letar du 520/525 så är -91> att rekomendera då den har den mer tåliga m50 motorn. |
|
| TheMan; super, då vet jag vilka årsmodeller jag ska gå på -tack! | |
|
Utav de bilana som de har pratats om så ska du köpa dig en 525:a utan att tveka. 12 ventilaren eller 24:a ventilaren. 12 v har 170 hk och 24v har 192 hk, den e lite rappare men 12 v är mkt lättare att mecka med och har billigare reserv delar. Års gränsen går vid 91. Sen drar 520:an mer ben sin pga att den är så högvarvig. den ligger på högre varv i alla hastigheter. i 120 så ligger den på 3500 varv vilket medför att den drar mer. Ditt bästa köp blir en 525, har nämlige haft alla de som de pratats om så jag vet. Mvh Daniel |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.