|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
SpineKracker |
Hejsan! Har fått ett jobb nu som enligt mina mått mätt kan anses som ganska välavlönat och första tanken var då såklart SPORTBIL!! =) Som inbiten BMW-entusiast vore det ju väldigt kul att äga en M-bil så jag skulle vilja ha lite synpunkter, tips, råd, jämförelser mm. Det som jag väger mellan är väl e46 M3 e36 M3 e34 M5 e39 M5 Z3M Jag vet såklart att e36 och e46 inte riktigt är jämförbara i prestanda eller pris men ändå.. skjut från höften bara! =) MVH Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
pg_ice |
E46 och E36 är mycket jämförbara i prestanda. tänk på att E46an väger mer än E36an ska du enbart åka raktfram då vinner E46an men hur kul är det att köra raktfram? en M3a är gjord för kurvor :) kolla E36 föraren och jämför det klart sämre greppet från E46an den som får jobba hårdast för att hålla bilen på banan är E46 föraren. E36an kastas in i kurvorna och stannar kvar där utan att protestera. Länk |
|
Har du möjlighet till en andrabil så skulle jag ta Z3M. Roligare bilar än Roadstern och Coupén är svåra att hitta för under halvmiljonen. Roadstern om du gillar att glida och ibland pressa lite på favoritvägen. Coupén om du gillar banåka och kurviga vägar. Bättre avstämt BMW-chassi är nog svårt att hitta. Ska du köra året runt så är det E46 M3 som gäller. Z3M är inte galvade och rostar bort ganska snabbt om man åker runt i saltet. |
|
| Jag lägger min röst på M5 E39 lr en fin M5 E34 | |
|
Z3M Coupé ///BMW - Was sonst! |
|
SpineKracker |
Vinterkörning är absolut inte aktuellt! Det har jag min gamle 740 till =) Nä detdär med rattlåsracing är inte riktigt min grej.. gillar när det svänger.. vill ju helst kunna köra lite banträffar å dylikt. Har kört Z4 2,5si och Z3M och gillade bägge skarpt. Kom gärna med lite motiveringar varför ni skulle valt det ni säger. MVH Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
| Med din budget (den baserar jag på listan du presenterar) är valet M3 E46. Om du kan, M3 E46 CSL. Glöm Z3 inte samma kvalité som övriga BMW. | |
SpineKracker |
pg_ice menar du att e36 m3 klarar högre sidoacceleration än e46an?? Jag valde inte E30, E30 valde mig. |
|
Hur bra inkomst ska man ha för att ha råd med en M3 E46 anser ni? // M.V.H. Daniel |
|
|
Beror väl lika mycket på en persons utgifter som dens inkomst, så det är väl inte så lätt att sätta en exakt siffra. Mvh Johan |
|
|
Grelle: jo det har du rätt i. Tänkte inte så långt :) Om man säger såhär då... hur mycket kostar ungefär en M3 E46 att äga? =) // M.V.H. Daniel |
|
|
Jag lägger min röst på M5 E39. Jag behöver inte säga mer än V8 och att den går att svänga med. There are lots of good sportcars on the road. I know I pass them all the time. |
|
| Spajjjs: Man har väl råd med den bil man köper kontant, driften är sällan ett allvarligt problem (bortsett möjligen försäkring för vissa) | |
|
oj jag glömde... M3 e46 verkar ju lovordad och kanske rätt om ekonomin tillåter, finns ju många fina ännu |
|
pg_ice |
Spajjjs kolla försäkringen först det är nog den du ska vara orolig för. jag ser att du är under 30 år. sen är ju frågan,vill du ha en helt orignal M3a om du nu köper en sån? jag anser att halva nöjet är att köpa nya grejor som ger nåt tillbaka,alltså inte bara reservdelar. jag köpte min M3a just för att bygga vidare på och optimera. det är ju mycket sånt som är skoj och som nästan bli en hobby. städig förbättring av bilen. köper jag bilar så blir dom dyra att äga just för att jag måste köpa värre grejor till dom :) Spinekracker: jag tycker videon talar sitt tydliga språk det är i kurvorna och i inbromsningarna E36an äter in avståndet till E46an. men ok att sitta och parera sladdar som han gör med E46an kostar ju tid. hade han haft grepp i utgångarna så kanske han hade dragit ifrån mer. |
|
pg_ice: mina 2 föregående BMW skulle förbli orginala.. men slutade att man la flera tiotusentals kronor på de båda två :) Risken är nog stor att det även blir så på M3a. Man vill ju personalisera dem :) // M.V.H. Daniel |
|
|
personalisera e nog hel fel ord :) Personifiera kanske det heter? :) alltså har lite egen stil :) // M.V.H. Daniel |
|
|
Bilen kommer betalas kontant. Bara det att jag inte vill lägga hur mycket pengar som helst att ha bilen... e den mycket mycket dyrare än en 328 E46 som jag hade innan? // M.V.H. Daniel |
|
| M3 E46 | |
|
Spajjis: För mig ligger försäkringen på ca 12kkr/år (20kkr/år när jag bodde inne i Göteborg). Sen tillkommer ju service, en insp II kostar runt 8-12kkr beroende på vilken BMW verkstad man låter göra det. Sen ligger nog bensinkostnaden högre på en M3:a mot en 328. Man kan ju inte låta bli att gasa när man kör en M3:a. Och sen nya bakdäck så gott som varje år. |
|
|
Hallå, har ni glömt... ;) Den mest prisvärda bilen tycker jag är en M5 E34 3,8. Leta upp en fin för ca 80-100 tusen. Då har du en handbygd legendbil med mysigt (läs hysteriskt) motorljud över 4 tusen varv och en härlig karaktär värdig en riktig sportbil. Gedigen BMW-kvalitet ala 90-tal och anonym kaross. En riktig sleeper... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.