AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.940

Airbaglampan lyser efter byte av stolar

Sida 1 av 2
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Bytte till M3-stolar från en -04 på 330n. Nu lyser airbaglampan konstant...
Var till en början duktig och hade minuspolen av när jag tog bort orignalstolarna från bilen. När jag hade kopplat in första stolen fick jag en fix ide och flyttade bilen några decimeter till vänster för att kunna få in passagerarstolen enklare(trångt garage). Självklart var jag då tvungen att koppla in batteriet igen.
Under denna flytt av bilen så orsakade jag väl troligtvis en felkod i och med att bilen inte hade kontakt med sensorerna i passagerarstolen!? Därför lyser lampan!? Min teori i alla fall, kanske någon kunnig kan bekräfta det.

Kan jag åka så här tills jag får hem mitt carsoft-interfacet, eller åker jag runt med frånkopplad airbagfunktion? Lär ju ta en tid eftersom jag beställde från USA, kostade ju ungefär som BMW skulle ta för att släcka lampan för övrigt:D
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Helt riktigt det du skriver. Bilen har vid startögonblicket kört en check på av alla sensorer och då hittade den inte passagerarstolen som ju stod bredvid bilen :).

Du har fortfarande full säkerthet på dina airbags, det ända som är skillnad är att din passagerarairbag kommer att lösa ut även om det inte sitter något i passagerarsätet.

När jag bytte säte i min fd. E36:a så blev det likadant trots att jag varit noga med att inte koppla på batteriet. Men då gjorde BMW i Helsingborg återställningen gratis på 5 min :).

Mvh Jimmy

Länk
1
Börjeson
330d e46 -01
325i e36 -91
325ix e30 -88
Du ska nog klara dej med att göra en batteri reset, koppla av minus polen i minst 16 min så ska felkoderna försvinna. du kommer förmodligen få nån felkod på underspänning ist men de är ju inget som märks
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Lyser airbaglampan är systemet urkopplat och således kommer ingen av bilens airbags att lösa ut vid en kollision.
st
3.465
steaman
BMW iX3 50 xDrive G03 -2026 beställd
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Även om lampan lyser kommer allt som är helt och inkopplat att fungera! Det bmwlundqvist skriver stämmer inte!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du måste resets airbaglampan med diagnos eller återställare.
Jag vidhåller att systemet är ur funktion till någon plockar fram 100% tiga dokument som styrker att den skulle fungera. Enbart hörsägen i 3dje hand har jag hört från osäkra källor en del gånger men inga konkreta bevis.
Det finns BMW dokumentation som säger att systemet är urkopplad så länge airbaglampan lyser.

På nyare BMW så kopplas passagerarairbagen ur automatiks, om sensormattan känner av en viss vikt mellan vissa kilon,
men då tänds också airbaglampan, men då enbart för att berätta att passagerarairbagen är avstängd. Enligt BMWS utbidningsmaterial för tekniker i USA
Men det gäller inte E46.

Notera att jag varit i kontakt med en kille som rullat sin E39 toruing i UK, han hade airbaglampan tänd och sidoairbagarna löste ut. Men det är endast 1 fall och ingen 100 % referens.

///MVH Hasso
Länk
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Attans... Då borde jag åka till bmw imorgon.. Men finns en risk att snålheten går före säkerheten=)

Någon som beställt diagnostik eller annat från one-stop-factory.com? Hur långt tid brukar det ta ? ;)
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är självklart att du har alla hela och inkopplade säkerhetsfunktioner aktiva i bilen även med en lysande varningslampa. Eftersom felet är avhjälpt, stolens anslutningar åter monterade så fungerar allt igen. Om man förstår konsekvenserna av "liability" i amerikansk lagstftning så blir det självklart att ingen biltillverkare vågar sätta säkerhetssystemet ur funktion på grund av avhjälpta fel!

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tror inte man skall vara så säker på att allt fungerar bara för att man kopplat in nya delar i säkerhetssystemet. Jag skulle inte våga uttala mig så och det har inget med pengar att göra som i amerikansk juridik, utan att jag skulle inte vilja ha ett liv eller en invalidiserad människa på mitt samvete. Att släcka lampan och se att den inte tänds igen är nog ett bättre kvitto. Även om det vanligen i felande sensormattas fall utlöses flera aibagar än nödvändigt.
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Om du läser tråden så ser du att orsaken var inte ett fel i säkerhetssystemet utan ett misstag med inkoppling av batteriet med urkopplad sätessensor.
Ingen har sagt att inte felkoden måste avläsas och felet nollställas! Frågan var om han kan använda bilen under tiden!

Då jag hade att lysande Airbaglampa på min E65 så tyckte inte BMW att det var något problem med att använda bilen fram till att de hade tid att nollställa larmet.
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Diemos: Lyssna inte på killarna som skriver att ditt system skulle vara ur funktion, de vet inte vad de pratar om faktiskt. Systemet fungerar och alla airbags kommer att lösa ut förutsatt att de fungerar som de ska. Din operation har inte påverkat bilens säkerhet på något negativt vis. Precis som "Steaman" skriver så är det ingen biltillverkare som skulle våga ha en automatisk deaktivering av säkerhetssytem bara för att en helt (ur säkerhetspunkt) oviktigt sensor ej hittas/går sönder!

Men för att du ska var helt lugnt så ring till BMW och hör, eller ännu bätte åk in och fixa felindikeringen, ska inte kosta många kronor :)

Mvh Jimmy

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Upp till bevis !! Fram med dokumentation som styrker vad ni säger, all för mig känd expertis sedan airbags infördes samt skriftlig dokumentation från tex BMW säger nått annat helt annat.
Självklart kan du åka med bilen utan fungerande airbag inga som helst problem.
Det tar 53-55 timmar att få sitt Interface från Kina, självklart beroende på var du bor i Sverige.

///MVH Hasso
Länk
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Och hur tror du BMW skulle dokumentera det? Det faller på sin egen orimlighet att BMW skulle våga skriva på papper att man kan köra vidare med lysande lampa. Hur otroligt det än är så kan ju något gå sönder samtidigt med att lampan lyser. Det kommer man nu inte att uppmärksamma eftersom airbaglampan redan lyser.

Även om det är lika troligt som att du skulle få en rymdsten på taket på din gröna bil!

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Steaman: Om du hade den interna BMW tekniska dokumenation för utbildning av BMW tekniker som jag, har som inte är till för allmänheten, där bilmodeller och deras säkerhetssytem beskrivs i detalj och funktion.
Jag tror på vad jag läser inte vad andra förutsätter.

///MVH Hasso
Länk
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tro på du!
ja
81
jaha!
E92 325i 07
kör runt med hjälm tills du fixat bilen =)
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Intressant detta. På nått sätt har jag också svårt att tro att hela airbag funktionen är helt urkopplad bara för att det registrerats en intermitten felkod i systemet. Men samtidigt har jag läst forumet sen 2001 och vet att Hasso aldrig svarar på inlägg när han är det minsta osäker om han förmedlar rätt svar! Och jag tvivlar inte en sekund på att detta som Hasso påstår står i BMWs verkstadsböcker! Dock kan han tolkat fel, mänsklig är han ju...

Njea, sak samma. mindre än 3 dygn ska jag väl klara mig utan airbag i värsta fall! Kina alltså, humhum trodde det var USA jag beställt från. Stod ju i dollar på sidan
st
3.465
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
After "Ignition ON" the system carries out a self-test for approx. 4 s. The failure warning lamp (AWL) lights during this test time.

If the control unit detects a fault which is currently pending or has already been stored in the fault code memory, the AWL will continue to light after the 4 s test phase, otherwise it will go out.

The system assumes standby mode as soon as the self-test is completed.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Men vad bra då, är ju bara att tejpa över lampan och skita in den då , när den saknar betydelse. :)
Har du ingen svensk WDS att klippa och klistra ifrån.? Underlättar för de som inte behärskar engelskan.
"Efter tändning på utför systemet ett självtest som tar ca 4 sekunder.
Under denna tid lyser varningslamapn AWL för funtionsbortfall.
Identifierar styrenheten under pågående självtest ett för tillfälligt eller lagrad fel så fortsätter AWLampan att lysa utöver de 4 sekunder, i annat fall slocknar den och systemet är då efter självtestet driftberett."

Varför slocknar inte Airbaglampan som på ABS/ASCsystemet gör när felet inte förligger längre dvs tillfälligt fel eller urkopplad systemlkomponent. ABS systemet och ASC systemt är ju även det ett säkerhetssystem som oftast förhoppningsvis ska gå in och rädda en situation innan Airbagsystemet ska vakna till liv.

Deimos: Det är inga verkstadshandböcker WDS El TIS som jag referera utan BMWs utbildningsmaterial , där alla system beskrivs i detalj med funktionsbeskrivningar.
Det finns också tre olika system MRS MRS II och MRS III Dessutom så skiljer det på utförande på USA bilar som tidigare har en annat central utlösningsenhet som är mera programerbar bland annat pga olika bältesplikt i olika stater.

För övrigt från TIS. gälland E39
Efter tändning "Till" tänds varningslampan för Airbag bortfall i 2 minuter därefter SLOCKNAR den.
I fel minnet "25 sätesbelastnings-identifikation, kortslutning i sätesbelstning-identifikation lagrad. (vid AVBROTT lyser lampan hela tiden).
Orsaken till detta ligger i sensormattan för sätesbelastning. När passagerasätet är belastat underskrider sensorsmattans motståndsvärden sin förisntällda tolerans.
En SVÅR kollison försämrar inte airbagens utlösningssäkerhet.
Passageraairbagen utlöses emellertid inte längre selektivt vid ett fel utan även när passagerarsätet är obelastat.
Men det är om lampan släcks efter 2 minuter.

///MVH Hasso
Länk
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Ok, då har jag fel... Har en lysande lampa, och efter koll så är det passagerarstolens sensormatta som är defekt. Hade tänkt att bygga en hasso-simulering, men om jag ska tolka dett rätt så funkar bilens alla airbags ändå, med undantaget att passagerarairbagen kommer att lösa ut även om ingen sitter där?

Alltså tvärt om mot vad BMW-verkstaden säger och vad man under flera år läst på forumet.

Isåfall är det ju bara att plocka bort lampan så man slipper se skiten och problemet är ur världen ju. Mer försäkringsbolagets problem än mitt om en extra "onödig" airbag lösts ut sas, blir ju då samma funktion som en simulering. Förvirrande.

Finns det någon som med säkerhet kan verifiera detta?
bm
1.828
bmwlundqvist
320d xdrive Touring -12
320d Touring -21
Hej igen...

Kontaktade två BMW-verkstäder och fick två olika svar:

- Systemat är helt ur funktion

- Allt fungerar som vanligt men airbag på passagerarsidan kommer ej att
lösa ut

Ännu mer förvirrande, MEN, verkstad nr 1 har jag personligen mer förtroende för baserat på tidigare kontakt, inget dock som säger att just de har trätt i det här fallet...

Tänk också på att frågan jag ställde baseras på senormatteproblemet i E39, men principen borde vara samma i alla bilar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.