|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
ska förmodlien köpa en AC SCHNITZER M5 (S5) E39 med 460 hästar. har sökt runt på weben men hittar inte spec på vad motorn har genomgott för upgraderigar eller vad mer den varit med om på schnizer fabriken vet att den har aktiva stötdempare shortshift och liteuppgraderingar på spoiler sidan. har den nytt avgassystem från grenröret eller är det orginal systemet vad är det som gett dom extra 60 stona det är saker jag med vill veta då tysken ej pratar så bra engelska och det är lite bråtom att köpa bilen därför behöver jag lite hjälp av er kunniga !? blir otroligt tacksam för svar som hjälper mig att bestäma om jag ska göra detta köp. | |
|
Kolla först om Du får in den, så det inte blir ett j-kla bakslag för Dig. Betr uppgraderingar så har den väl ett ACS system, finns det inget på deras hemsida?? |
|
|
jag har katalogen hemma nu sitter jag på jobbet men det är ju avgassystem och ECU mer vet jag inte i huvudet. Tror de heter ECU chip är det iaf. When batman takes a vacation he does the Gumball |
|
|
Om det ska vara 60hk mer så bör det minst vara; - Andra kamaxlar - Extraktorgrenrör - Racekattar - Andra slutljuddämpare + ev borttagna mittre ljuddämpare - Mappning Det är vad Kelleners Sport i Tyskland specsar på sin hemsida och jag hade steg2 på min M5 från Kelleners. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| Det är som Stephan säger. Allt det och litet till behövs nog för 60hk (eller kompressor). På ACS hemsida finns nu enbart avgassystemet och borttagning av fartspärren. Möjligt att det fanns annat att tillgå när bilen var ny. Hade en Weilands Tuning Fuhrer tidigare där allt från ACS, Kellener mm fanns listat men den hamnade nog i runda arkivet...:-( | |
|
Köpte min AC Schnitzer S5 (M5)-01 i Sept-03 hos Kohl i Aachen(AC Schnitzer) Den var en demo-bil och 2500 mil på mätaren. Utrustad med det mesta från Schnitzer. Listan är för lång att skriva här. Dock var motorn orörd förutom att fartspärren var borttagen. Fick problem med reg.besiktn. p.g.a. för stora hjul 19" och med de ställbara aktiva stötdämparna och fjädrar. Förtvivlad, ej godkänd!! Vad göra? Kontaktade säljaren som var väldigt seriös. Han skickade original stötdämpare och fjädrar, jag lånade original hjul och så gick allt bra. Bytte naturligtvis tillbaka till Schnitzer dämpare, fjädrar och hjul igen efter besiktn. Vet ej om du köper av privatperson, men se till att du kan få backning av säljaren om skulle gå galet, speciellt om motorn är förändrad. Skulle nu allt gå bra kommer du att få en underbar bil. Efter nu snart 4 år tycker jag fotfarande att det är lika häftigt att dra iväg. Mvh Jerker |
|
|
hej varför är det inte tillåtet med dom stötdämparna ?det låter konstigt det bord inte va non skilnad vad händer om man byter ut sina orginal mot ställbara på en redan intagen m5a när den ska besiktas ? att dom är så tjinkigga på bilprovning är tråkigt kan man inte dölja det på nogot sätt jag trode värkligen inte att stötempare gjord att man får problem fattar faktist inte varför det inte är tillåtet då det knapast blir osäkrare i trfiken heller.tacksam för svar. |
|
|
När det gäller import, så handlar det om att bilen genomgått en förändring från det EU typgodkännandet som finns från BMW. Har hört att andra ej haft problem, men har man otur på reg.besiktn. kan man råka ut för detta. På alla seriösa bilar finns förändringarna införda i "briefet" och för en nitisk bilprovare kan det räcka. Har på föjande normala besiktningar (4) ej haft några problem. Hoppas det går bra. Mvh Jerker |
|
| Förslag: Läs på i: Importguiden t.ex. | |
|
tack alla som gjort det lite lättare . jag kommer köpa bilen sen får jag hålla tumarna på rätt sätt att det går bra vid besiktningen. putte,m |
|
|
jerker,m kan du skicka lite bilderpå din pärla skulle va tacksamnt att se vad man har att vänta sig. putte,m |
|
| Vi håller tummarna för dig! | |
|
Som jag skrev ovan så hoppas jag att Du läst på i Importguiden. Speciellt avsnittet om: "Fahrzeugbrief": ur guiden: I briefet kan du dessutom läsa om bilen är ändrad från standard på något sätt. Svensk Bilprovning är stenhårda när bilen inte är i orginalutförande. Ej godkänd! Då krävs intyg på att utförandet är orginal från generalagent eller dess ombud, eller att bilen ändras om till orginalutförande med intyg från generalagent eller dess ombud. Att köpa en chiptrimmad bil är alltså att be om problem. Kräv då att säljaren bygger om den till standard och besiktar om den i Tyskland, eller köp en annan bil. Det finns helt enkelt inga genvägar! |
|
|
Putte,m Har lite problem med datorn på jobb där bilderna ligger, hoppas lösa de problemen under veckan så jag kan skicka lite bilder. Bilderna är de som jag fick från säljaren men dom ljuger inte, tvärtom. Eftersom jag inte har din mail-adr. ska jag försöka lägga upp dom här. Mvh Jerker |
|
|
Putte,m Har precis lagt in bilder på galleriet. |
|
|
jerker for man fråga vad du fick betala för din m5a och vad skulle den vara värd i dag om du skulle sälja den? |
|
| Nypriset på bilen var 104´ Euro som den var utrustad när jag köpte den. Utrustningen från Schnitzer c:a 24´ Euro, resten från BMW. Priset var när jag såg den på internet 59´ Euro men blev till slut 54´ Euro som jag betalade för den. Vad den är värd idag vet jag ej. Beror på den som skulle köpa. Vad man värderar div. utrustning och skick till, men för tillfället är det ointressant då jag inte vill sälja | |
|
Verkligen en fin bil Jerker. Hur går det Putte? |
|
|
köpte en fin 00 som gått 7000mil det värkade för strulit att ta in ac.sn... titta gärna på mina nya bilder bilen är som ny. tack för all hjälp |
|
| Grattis till en toppensnygg bil! | |
| Ja den såg verkligen ut att vara i bra skick! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.